Budgettak ger mer tekniskt frihet?

Förre FIA presidenten har en idé om hur man kan få till ett budgettak i Formel 1

Förre FIA presidenten har en idé om hur man kan få till ett budgettak i Formel 1

Vad tror ni om den senaste idén för att få kontroll på kostnaderna i Formel 1- att de team som frivilligt väljer att lägga sig på ett fastställt budgettak (ex 100 miljoner dollar) i gengäld får betydligt mer teknisk frihet?

Förslaget kommer från förre FIA presidenten Max Mosley, som under sin tid i ledningen av internationella bilsportförbundet många gånger förordade ett budgettak för att få kontroll på de hysteriskt stigande kostnaderna.

Vid första anblicken låter det som ett tilltalande förslag men väcker samtidigt en några frågor..

Vilken typ av teknisk frihet skulle det handla om?

Betyder inte tekniskt frihet dyra lösningar?

Och hur ska ett tänkt budget tak kontrolleras?

En sak som Max Mosley säger är nyckeln till att ett sådan här förslag skulle fungera är att motorerna är så lika varandra i prestanda som möjligt och jag håller med. Är det något man behöver jobba med på kort sikt så är det att få motorerna så jämna som möjligt och därefter frysa reglementet. Det spelar ingen roll vilken typ av motor som används om det är tillåtet att utveckla, då skenar kostnaderna och vi vet alla vilka som får betala. Vi hör ju i princip varje dag klagomål från de mindre teamen om hur dyrt det är med motorerna, hur stor del av den totala budgeten som går åt och att något måste göras. Som det är nu så har FIA bestämt att det stegvis får göras mindre och mindre åt motorerna fram till 2019 innan reglementet fryses, men då kan det vara för sent. Något jag inte heller tycker är någon bra idé är två olika motorreglementen, självklart ska alla köra med samma typ av motor, det är tillräckligt krångligt som det är att förstå alla tekniska skillnader mellan bilarna

Om man däremot får stopp på utvecklingen av motorerna snart och det visar sig att skillnaden mellan tillverkarna är rimlig. Först då kan man få kontroll på motorkostnaden och de föreslagna 100 miljoner dollarna skulle vara mer än tillräckligt för ett privatteam att klara sig på. Får man då, som föreslaget, mer tekniskt frihet kan det bli lockande även för något de stora teamen att hålla sig till ett budgettak och vi kanske t o m skulle få team som inte behöver förarnas hjälp att finansiera verksamheten.

Än så länge är detta bara en idé i Max Mosleys huvud men det hastar att få till en lösning på den finansiella situationen i Formel 1 och detta förslag är det bästa jag läst om så här långt även om det säkert finns saker att fila på innan det kan tas i bruk fullt ut.