Rätta känslan för däcken – helt avgörande

Lewis Hamilton vann i Bahrain och visade prov bra känsla för de känsliga Pirellidäcken

Lewis Hamilton vann i Bahrain och visade prov på bra känsla för de känsliga Pirellidäcken

I senaste numret av Autosport skriver förre F1-föraren Karun Chandhok om någonting väldigt viktigt i racing – förmågan att anpassa körningen efter hur banan utvecklar mer och mer grepp under en racehelg.

Förra deltävlingen i Bahrain visade väldigt tydligt på just detta och svårigheten i att hitta rätt set up med två av träningarna i fullt dagsljus med väldigt mycket högre temperatur i asfalten. Detta ställer givetvis stora krav på både förare och ingenjörer att i sina gissningar om hur banan kommer att vara när den, som i Bahrain, är 10-15 grader svalare i kval och race än när själva träningen körs.

I Bahrain valde t ex Mercedes att helt bortse från första träningen på fredagen eftersom den i princip inte ger någon data att falla tillbaka på för racet. Vi kunde också se hur t ex Marcus Ericsson hade stora problem att få de hårda däcken att fungera över ett varv med den inställning på bilen man valt, som man trodde skulle fungera på kvällen men som inte alls blev bra i värmen mitt på dagen.

Jag fick en kort pratstund med Marcus ingenjör Erik Schuipens efter FP2 och jag menade att de hade gjort en bra träning, nu betydligt närmare Felipe Nasr tidsmässigt. Schuipens höll med, men sa i samma andetag att de skulle få problem i FP3 igen, som också kördes mitt på dagen när det var som varmast.

I söndagens race var det helt annorlunda, Marcus hade mycket bra fart i bilen, oavsett gummiblandning, och visade på just det som Chandhok menar är så viktigt – förmågan att anpassa sig. Tycker även att både Ericsson och hans ingenjör visade på stor kyla utan att luras till drastiska ändringar av inställningen på bilen när det kändes som sämst på fredagen.

Att det kan bli raka motsatsen såg vi bevis på i Kina. Där gick uppskattningen/gissningen för Ericsson/Schuipens om hur banan utvecklades åt motsatt håll och följden blev en bil som inte alls fungerade på det sättet man hoppats på.

Banans utveckling av grepp under en helg ska dessutom läggas till att de olika bilarna har olika stort arbetsfönster, d v s när bilen jobbar däcken i rätt arbetstemperatur. Just Sauber verkar i år ha en bil som har lite snävt fönster vilket gör dessa gissningar än svårare. Tar vi Mercedes eller årets Ferrari så har man i dessa team betydligt större marginaler att träffa rätt även om det också i dessa bilar kan skilja lite. För deras del kan detta vara skillnaden mellan seger eller en tredje plats i mål. Jag tror att detta kan vara något som Nico Rosberg har problem med just nu. Kanske är det så också för Kimi Räikkönen, främst på lördagarna, där han haft svårt att få till det perfekta kvalvarvet. Små detaljer som blir avgörande för om det ska bli seger, pallplats eller bruten tävling efter en incident på första varvet.