Raceday i Bahrain…

 

Lewis Hamilton har läget under kontroll?

Lewis Hamilton har läget under kontroll?

Raceday i Bahrain med stora förväntningar på ett bra race. Ferrari har ”racepace” och kan absolut utmana Mercedes om segern idag, men hur ska det gå till?

Bästa chansen för Sebastian Vettel är givetvis att ta starten och gå ut i ledning på första varvet. Då tvingas Hamilton vara aggressiv de inledande varven för att ta tillbaka förstaplatsen och därefter börja se efter däcken. Skulle de inte fungera tror jag faktiskt att Mercedes får problem, Vettels fart på längre stint är bra men framförallt har han bättre däcksekonomi än Hamilton och den blir inte sämre om tysken får ligga först.

Skulle Hamilton hålla ledningen ut på första varvet så tror jag ändå att Ferrari och Vettel har en bra chans, det som då måste ske är en s k ”undercut”. Vettel måste se till att vara så nära som möjligt före sitt första depåstopp och sen gå in varvet innan Hamilton i depå (jag utgår från att Mercedes måste komma in direkt efter för att försöka försvara sin position) och hoppas att det tidigare varvet på nya däck blir tillräckligt, inte en helt omöjlig uppgift.

Det som är mest troligt idag är dock att Lewis Hamilton tar starten och därefter kontrollerar loppet på samma sätt som senast i Kina och som vi även såg i Australien. Britten är i fantastisk form och verkar ha hur mycket marginal som helst. Större frågetecken kring Nico Rosbergs chanser att hålla Kimi bakom sig, än mindre att ta sig förbi Sebastian Vettel. Rosberg famlar just nu lite i mörkret när det gäller vilken inställning på bilen och vilken attityd till kval resp race han ska ha. Igår menade Rosberg att han körde lite lugnare i Q2 för att spara lite på de däck han ska starta racet på, Hamilton gjorde precis tvärt om och laddade fullt. Eftersom båda gjorde sitt första försök i Q3 på använda mjuka däck fick de bara varsitt fullfartsvarv i Q3 på nya. Skillnaden var att Hamilton fått känna på nya mjuka däck med max effekt redan i Q2 och var inkörd så att säga. Rosberg fick bara fick en chans vilket, enligt honom själv, gjorde att han inte riktigt hittade alla tiondelar och startar först i tredje rutan. Rätt signifikativt för hur det är hos Mercedes just nu.

Marcus Ericsson har bra möjligheter att ta nya poäng i Bahrain

Marcus Ericsson har bra möjligheter att ta nya poäng i Bahrain

Sauber lyckades inte nå Q3 igår och Felipe Nasr sa att han körde på max av vad bilen klarade, fanns inget mer att ta av. Marcus Ericsson var inte långt efter men tappade några tiondelar på sitt snabbaste varv bl a efter en liten miss ut ur kurva 13. Marcus hade dock en betydligt bättre känsla från bilen i kvalet jämfört med FP3. Under träningen hade bilen uppfört sig mycket märkligt, ville liksom inte svänga in i främst högersvängar. Man provade att åtgärda problemet med att ställa på mer framvinge och göra bilen hårdare bak, inget fungerade. Till kvalet tog man beslutet att byta golv eftersom man på datan sett att golvet som satt på under FP3, av någon anledning, hade flera punkter sämre downforce. Bytet gjorde susen och bilen fungerade mycket bättre under kvalet.

Marcus Ericsson startar nu på den rena sidan av gridden och känner att det finns goda chanser att via en bra start ta några positioner ner mot första kurvan. Tror det är, precis som i Kina, bra att ha yttern in i kurva 1 eftersom det sedan svänger åt ”rätt” håll genom kurva 2. Ambitionen är förstås att försöka vara före Felipe Nasr på första stinten eftersom det ger prioritet nr det gäller strategi och depåstopp.

Jag tror, som sagt, vi har ett mycket spännande lopp framför oss med bra fighter både om segern och de sista poängplatserna.