Rosbergs kritik – en medveten strategi?

Nico Rosberg, som så många gånger förr den senaste tiden, bakom Lewis Hamilton..

Nico Rosberg, som så många gånger förr den senaste tiden, bakom Lewis Hamilton..

Så här dagen efter Kinas GP har jag funderat lite på Nico Rosbergs kritik mot Lewis Hamilton, att britten körde för långsamt och därmed sabbade Rosbergs taktik. Nico menade att han behövde hålla en viss lucka till Hamilton som han dock upplevde körde för långsamt vilket gjorde att Sebastian Vettel fick chansen att försöka en ”undercut” som Rosberg tvingades täcka upp för.

Hur mycket lagspel ska det vara i Formel 1? Har Lewis Hamilton rätt i att han minsann inte har något ansvar för Rosbergs framdäck, inte över hans race överhuvudtaget?

Svåra frågor det där rent principiellt. Vi vet att teamcheferna alltid är måna om att förarna alltid gör det som är bäst för teamet. Hade Ferrari varit lika starka som i Malaysia hade Lewis körning kunnat kosta en placering för Rosberg. Samtidigt är Nico Rosberg Lewis Hamiltons argaste konkurrent och han gör givetvis allt för att se till att Rosberg inte kan utmana.

Om vi tar Nicos kritik så den nog riktig. Men varför vädra den publikt? Vi vet dessutom att Nico Rosberg själv är beredd att gå ganska långt för att skaffa egna fördelar mot sin ”gamle kompis” (Kval Monaco 2014 t ex).

Min gissning är att Nico vill ha den här debatten offentlig, starta lite störningsmoment för Hamilton som blir tvungen att svara på frågor som ev kan bli lite jobbiga i längden. Detta skulle då vara ett sätt att försöka få Lewis lite ur balans vilket sannerligen behövs för på banan hänger Nico inte med.

I just detta fall är jag på Hamiltons linje, han har inget som helst ansvar att hjälpa Rosberg till något, vill Rosberg ha ett bättre läge får han väl påverka detta genom att köra förbi på banan eller kvala bättre. Hade jag varit teamchef hade jag kanske tyckt på ett annat sätt, de fick trots allt stryk i Malaysia vilket gav ett visst uppvaknande. Tror ändå att teamledningen i depån såg att Ferrari inte hängde med och kunde därför lugnt bara låta sina förare köra på. Visst, vi hörde något radiomeddelande att Hamilton skulle öka farten, men så mycket mer.

Marcus Ericsson nöjd med Q3 och nya poäng i Kina

Marcus Ericsson nöjd med Q3 och nya poäng i Kina

Fick lite ”facetime-tid” med Marcus Ericsson idag också. Hela gänget är kvar i Kina men flyger mot Bahrain vid midnatt kinesisk tid.

Marcus var på det hela taget nöjd med sin helg och som han själv sa,

”Poäng och Q3 kan man inte vara missnöjd med”

Vi pratade förstås om racet och Ericsson kom med en intressant sak som jag själv inte tänkt på. Marcus hamnade lite dumt på sitt andra set soft med Daniel Ricciardo som hamnat ”ur synk”. Ricciardo borde aldrig ha legat och jagat bakom Marcus i det läget om han gjort en normal start på loppet. Den dåliga starten fick till följd att när Marcus sånär var ikapp Nasr/Perez så fick han istället för helt och hållet kontakt börja försvara sig mot Ricciardo. Den defensiva körningen dödade fördelen som de mjuka däcken hade och chansen att utmana Nasr var borta. Jag tror annars att soft – soft – hard var en smart taktik som borde fått bättre betalt.

Många har också frågat vad den nya framvingen var värd i varvtid mot den gamla och det är givetvis svårt att ge något exakt svar på. Den nya är bättre, ger några extra punkter downforce som gjorde att Nasr, i detta fallet, kunde gå lite aggressivare med inställningarna för hur bilen roterade i svängarna utan att äventyra däcken för mycket. Marcus problem var under fredagen att få igång framdäcken när de var nya, detta krävde vissa justeringar i bakvagnen. Till kvalet såg det därför ganska bra ut men fick konsekvensen att farten över längre stint blev något sämre. Detta var t ex ett område där Nasr, med den nya vingen, kunde vara lite mer aggressiv utan att för den skull tappa för mycket tid med för högt slitage. Detaljer som får avgörande betydelse över ett helt race med allt annat som händer runt omkring.