”Ferrari is back”

Två mycket glada herrar efter gårdagens seger i Malaysias GP

Två mycket glada herrar efter gårdagens seger i Malaysias GP

Radiotrafiken efter målgång i Ferrariteamet bara sprudlade av glädje, med all rätt. Tre herrar kände nog lite extra när den röda bilen passerade mållinjen först. Maurizio Arrivabene, Ferraris nya teamchef – James Allison, Ferraris bildesigner – Sebastian Vettel

Har fått lite tid att fundera lite över vad som blev en röd triumf i Malaysia igår. Sebastian Vettel tog alltså sin första seger sedan Brasilien 2013 och han gjorde det för sitt nya team Ferrari redan vid andra försöket. Stort, riktigt stort faktiskt och kanske tystade några av hans kritiker från tidigare som hävdat att han alltid vunnit tack vare en överlägsen bil.

Lite tidigt kan jag ändå tycka det är att se på detta som hållbart trendbrott. Visst har Ferrari en mycket bättre bil i år än förra säsongen och segern igår var absolut på merit även om Marcus Ericsson kanske hjälpte till lite med att få ut säkerhetsbilen tidigt i loppet och därmed kasta om förutsättningarna en aning. Mer om det senare.

Jag tror absolut att Mercedes fortfarande har det bästa paketet och kommer att vinna många race den här säsongen, just i Malaysia verkade dock deras överlägsna downforce motverka syftet en aning. Mercedes-bilen jobbade däcken betydligt hårdare än Ferraris och trots fler och kortare stint kunde man knappt hålla högre tempo än vad Vettel gjorde så jag får nog hålla med om Toto Wolff om att det var farten och inte strategin som inte räckte till igår. Även Niki Lauda var inne på samma spår att Ferrari helt enkelt var snabbare tack vare bättre däckshantering.

Många är vi som trott att Mercedes ska segla hem med båda titlarna i år också och det tror åtminstone jag fortfarande. Malaysia är speciellt med sin höga temperatur (rekordvarmt i asfalten igår, över 60 grader långa stunder) för att kunna dra några slutsatser som pekar på att Ferrari ska kunna utmana på riktigt allvar. Ska jag ändra uppfattning krävs fler vinster från Ferrari på ren merit och redan i Kina om två veckor kan det vara två överlägsna Mercedes-förare igen.

Att Ferrari hade en lysande bra bil på Sepang bevisade även Kimi Räikkönen, som helt i skymundan av Sebastian Vettels seger, körde helt lysande med en fjärdeplats i mål. Tvärtemot Vettel fick han köra upp sig från andra ändan av startfältet efter en punktering tidigt i loppet när Saubers Felipe Nasr gnuggade sin framvinge mot finländarens vänstra bakdäck. Eftersom det hände i sista kurvan blev det ett helt varv med punkterat däck i långsam fart och ett oplanerat depåstopp i början av racet. Men efter detta så jobbade han sig metodiskt genom fältet upp till en fjärdeplats bakom sin teamkollega och de två Mercedesbilarna.

Men när ska det sluta strula för Kimi? Han har ju så mycket oflyt att det är närmast osannolikt. Många menar att man förtjänar tur och otur och det kan givetvis ligga något i det men jag tycker nog att han oförskyllt haft lite mycket av det senare.

Marcus Ericssons lopp slutade i sanfållan

Marcus Ericssons lopp slutade i sanfållan

Marcus Ericssons helg, som börjat så bra, slutade i sandfållan ut på det femte varvet. Ett väl optimistiskt omkörningsförsök på Nico Hülkenberg in i kurva 1, på yttern, slutade med att han spann runt och fastnade med bakhjulen i sandfållan.

Har lite svårt att smälta att han brände en så pass bra chans till ett nytt resultat topp 10. Finns absolut inga garantier för nya poäng om avåkningen inte hänt, men högst troligt. Ericssons start var bra, gott om utrymme ner mot kurva 1, på insidan. Klarade sig genom kurva 2 och 3 utan incidenter och uppe i kurva 4 tryckte han sig förbi Max Verstappen. I utgången av kurva 4 lyckades dock Nico Hülkenberg passera och det var kanske den omkörningen som störde Ericsson en aning. Marcus kände att han var snabbare än ”Hulken” och ville så snabbt som möjligt förbi och ut på femte varvet, ner mot kurva 1 med öppen DRS gjorde han så försöket. Tyvärr var det inget grepp alls ”off line”, på utsidan, och han bromsade på sig med känt resultat. En missbedömning helt klart och en dyrköpt läxa inför framtiden och jag kan inte sluta tänka på om det verkligen var nödvändigt att vara så aggressiv i detta tidiga skede av loppet. Samtidigt såg vi hur långsam Hülkenberg var under racet men så otroligt svår att passera så det var kanske rätt att chansa. Som Marcus själv sa, det en tunn linje mellan Hero och Zero. Hade omkörningen gått vägen hade vi sannolikt hyllat den som en nyckelprestation på väg mot nya fina mästerskapspoäng med glada intervjuer efter loppet. Nu blev det istället att stå i mixade zonen, med solbrillor på, och tycka att livet inte är så kul medan de övriga körde vidare.

Marcus Ericsson får ta med sig den fina fart han visade under träning och kval och bygga vidare på det inför kommande utmaningar som närmast är Kinas GP, men jag gissar att gårdagens besök i sandfållan kommer att svida några dagar till.

Överlag var gårdagens race återigen ett bevis på att reglementet har sin fördelar. Däcken spelade givetvis stor roll i de många fighterna på banan där säkerhetsbilen tidigt i loppet gav många varierande strategier.

Valentino Rossi vann MotoGP-premiären i Qatar igår

Valentino Rossi vann MotoGP-premiären i Qatar igår

Var så fruktansvärt trött efter gårdagens race att jag missade både MotoGP och Indycarpremiärerna, har därför lite att ta igen under dagen. Vad jag förstår så har Italien mycket att vara glad över vilket lär prägla de italienska morgontidningarna idag, inte var dag Ferrari och Valentino Rossi vinner samma dag och vi får även skicka en grattishälsning till förre Formel 1-föraren Juan Pablo Montoya som vann Indycarpremiären i Florida efter hård kamp med regerande mästaren Will Power om segern efter vad jag sett. Mot TV-soffan:)