Hamilton i pole i Malaysia – Ericsson i Q3…

Lewis Hamilton tog sin andra raka pole för säsongen i Malaysia

Lewis Hamilton tog sin andra raka pole för säsongen i Malaysia

Det är lite omtumlande att direkt efter kvalet försöka sammanfatta vad som blev ett mycket spännande kval till Malaysias GP

Först och främst en strålande prestation av Lewis Hamilton som tog sin andra raka pole, idag i mycket svåra förhållanden. Att han dessutom har sin svåraste konkurrent Nico Rosberg först i tredje rutan får anses som en extra bonus och paradoxalt nog kan faktiskt Sebastian Vettel göra resan mot en andra raka seger lite enklare. Jag tror inte att Vettel har farten att utmana Hamilton men kan han klara att hålla Rosberg bakom sig några varv så har Hamilton fått ovärderlig hjälp att tämligen enkelt vara först till målflagg i morgon.

Ferrari hade verkligen blandad framgång idag med Sebastian Vettel som imponerade körde till sig andra startposition medan teamet klantade till det med timingen av Kimi Räkkönens försök i Q2. Kimi hamnade bakom Marcus Ericsson hela sitt snabba varv och det är inget man kan skylla Ericsson för utan enbart slarvfel av teamet. Jag förstår att många finska fans är besvikna och gärna skyller Räikkönens misslyckande på svensken men Ericsson har ingen skyldighet att bjuda på banposition i det läget som uppstod, Ferrari får helt enkelt skylla sig själva. Kimi själv hade ju faktiskt samma uppfattning i vår sändning att det var just dålig timing som var anledningen.

Marcus Ericsson gjorde idag karriärens i särklass bästa insats i ett Formel 1-kval, en insats som räckte ända till Q3

Marcus Ericsson gjorde idag karriärens i särklass bästa insats i ett Formel 1-kval, en insats som räckte ända till Q3

Angående Marcus Ericssons insats så var hans bästa varv i Q1 mycket imponerande. Han var dessutom bestämd på sina utvarv och visade tydligt att han inte tänkte ge bort något i onödan även om de som tryckte på bakom var namnkunniga förare i bättre bilar och det var i slutändan just detta som som gjorde att han klarade sig vidare till Q3. Att det skulle bli något annat än en 10:e plats var nog att hoppas på för mycket men han gjorde ett försök och var faktiskt bara en tiondel bakom Valtteri Bottas som slutade 9:a.

Marcus Ericsson har inte varit sämre än 10:a i något pass den här helgen och det är bara att hoppas att trenden håller i sig även i morgon.

Max Verstappen fortsätter att imponera, idag hade han 6:e kvaltid och tangerar därmed sin pappa Jos bästa startpostion i Formel 1

Max Verstappen fortsätter att imponera, idag hade han 6:e kvaltid och tangerar därmed sin pappa Jos bästa startpostion i Formel 1

Max Verstappen ska också ha ett omnämnande idag. Start från sjätte rutan i morgon i sitt andra GP är inget annat än strålande. Han tangerar därmed sin pappa Jos bästa startposition i ett Formel 1-lopp (Belgiens GP 1994). Stort!

Romain Grosjean har flyttats ner två platser för att han trängde sig ut ur depån, visar återigen hur viktig banpositionen var för resultatet idag. Detta ger f ö Marcus Ericsson 9:e startruta, på den rena sidan.

Williams har en bil som kan utmana för pallen men då duger det inte att kvala 7:a och 9:a. Williams verkade ha lite svårt att bestämma sig för vilka däck som var rätt taktik i Q3 vilket kostade. Tycker f ö att även Sauber var onödigt konservativa när man skickade ut Marcus Ericsson på full wets i det första försöket i Q3. Man hade verkligen inget att förlora på att chansa på lite mer bränsle och låta Ericsson köra in sig några varv på intermedates istället och ett nytt nyuppvärmt intermediate-set mot slutet.

Manor-Marussia har fått tillåtelse att starta med båda bilarna i morgondagens race trots att man inte klarade 107% i kvalet. Tiderna från träningen bedömdes uppenbarligen som tillräckliga. Roberto Merhi var strax utanför 107% i Q1 medan Will Stevens inte kom ut alls p g a tekniska problem.

Vilket typ av race vi får i morgon är naturligtvis mycket upp till vädret men visst finns det chans till nya svenska VM-poäng

Resultat kval Malaysias GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m49.834s -
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m49.908s 0.074s
3 Nico Rosberg Mercedes 1m50.299s 0.465s
4 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m51.541s 1.707s
5 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m51.950s 2.116s
6 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m51.980s 2.146s
7 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m52.473s 2.639s
8 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m53.179s 3.345s
9 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m53.261s 3.426s
10 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m52.980s Penalty
11 Kimi Raikkonen Ferrari 1m42.173s -
12 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m42.197s -
13 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m43.022s -
14 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m43.468s -
15 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m43.700s -
16 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m41.308s -
17 Jenson Button McLaren/Honda 1m41.635s -
18 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m41.745s -
19 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m46.677s -
20 Will Stevens Marussia/Ferrari -