Het fredag på Sepang…

Ferrari och Kimi Räikkönen överraskade på många med sin fina fart under fredagens träningar inför Malaysias GP

Ferrari och Kimi Räikkönen överraskade på många med sin fina fart under fredagens träningar inför Malaysias GP

Det blev som förväntat en het föreställning i på Sepang tidigt i morse svensk tid när de båda första träningspassen inför Malaysias GP kördes. Under FP 2 uppmättes en temperatur i asfalten på över 60 grader vilket är bland de högre i historien. Detta fick givetvis påverkan på däckens kondition och det är nog tur att Pirelli tagit med sig de två hårdaste blandningarna av detta skäl.

Fler än en gång klagade förarna på dåligt grepp ut ur svängarna, en del undrade t o m om det var något galet med inställningarna men det var helt enkelt för dåligt grepp och massor med hjulspinn och överhettade bakdäck som följd. Vi kunde även se på de lite längre stintarna under FP2 att de mjuka däcken inte höll speciellt länge, ca 10 varv plus minus några. Nu kommer den situationen att förbättras under helgens gång, vi har sett förr att situationen en fredag med brutalt slitage p g a dåligt grepp blir relativt normal lagom till söndag med mer gummi nerlagt i asfalten.

Ferrari var det team som drog till sig mest uppmärksamhet med tider som inte alls var speciellt långt Mercedes. Frågan är bara hur mycket av formen som Mercedes har maskat, för jag tror de har mer att ge medan jag tror Ferrari ligger skapligt nära sin riktiga fart. Ska vi vara ärliga så tävlar inte Ferrari första hand mot Mercedes utan det är Red Bull och Williams man försöker hålla bakom sig, skulle man sedan kunna utmana Silverpilarna är detta givetvis en trevlig bonus men inte speciellt troligt.

Williams däremot såg för ögat inte så bra ut och man var också långsammast av de tre teamen bakom Mercedes tidsmässigt om vi bortser från Sebastian Vettel som snurrade på sitt försök på mjuka däck och Daniel Ricciardo som hade tekniska problem och aldrig fick göra något snabbt varv på medium. Avståndet fram till Ferrari och Red Bull är dock bara några tiondelar och säkert något man kan hitta under morgondagens träning inför kvalet.

Marcus Ericsson hade en bra fredag på Sepang

Marcus Ericsson hade en bra fredag på Sepang

Bäst av resten, om vi får uttrycka oss så, var Toro Rossos Max Verstappen tätt följd av Sauber och Marcus Ericsson. Verstappen imponerade dessutom med att hantera sina däck väldigt effektivt när han körde bilen upptankad på medium, relativt bra och jämna tider från 17-åringen som jag annars har tippat ska få problem med just däckshantering under säsongen p g a sin ringa erfarenhet av F1 och av Pirellidäck. Marcus Ericsson kan också vara nöjd med sin fredag som gav två topp-10 placeringar på träningarna. För en gång skull rullade allt på enligt planen även om han var lite tjurig efter det första passet när teamet hade haft problem med att fördela den återvunna energin på rätt sätt under hans snabbaste varv vilket kostade några tiondelar och placeringar. Dock bara fredag och mycket jobb kvar av helgen men en stabil och bra början. Felipe Nasr, i den andra Saubern, led lite av att han missade FP1 och var tidsmässigt ganska långt efter Ericsson (ca 0,8 sekunder), ett avstånd som kommer att vara betydligt mindre i morgon, det kommer garanterat att bli en jämn fight dom två emellan om att vara snabbast i teamet.

Båda Sauberförarna har chans på Q3 i morgon men jag bedömer den ändå som relativt liten, konkurrensen är stenhård om de sista platserna och normalt ska vi ha Mercedes, Ferrari, Williams och Red Bull topp tio, de övriga två platserna i Q3 står just nu mellan Toro Rosso, Lotus och Sauber. Force India känns lite för långt efter och får nog istället inrikta sig på att hålla Mclaren bakom sig. Mclaren, eller ska vi säga Honda, har definitivt gjort framsteg sedan premiären och var bara några tiondelar bakom Nico Hülkenberg och Sergio Perez. Uppenbarligen vågar man köra med mer effekt utan att riskera tillförlitligheten för mycket och jag tror inte man blir några rundningsmärken på söndag, som faktiskt var fallet för den enda bil som körde i Melbourne. Givetvis en bit efter fortfarande men betydligt närmare än för två veckor sedan.

Manor-Marussia rullade ut sina bilar för första gången denna säsong under FP1 i Malaysia.

Manor-Marussia rullade ut sina bilar för första gången denna säsong under FP1 i Malaysia.

Några som kommer att bli rundningsmärken är Manor-Marussia men i deras fall är det en prestation att bara komma ut på banan. Att Will Stevens dessutom såg till att vara inom 107% på träningen är inget annat än en bragd. Riktigt lika bra gick det inte för Roberto Merhi som snurrade av tidigt i FP2 och aldrig fick chansen att bevisa att han också kan göra en tid som berättigar honom en plats på startgridden på söndag. Nu är det visserligen i Q1 i kvalet man ska vara inom 107% procent av bästa tid och jag hoppas verkligen att båda bilarna klarar av den uppgiften.

Avslutningsvis så fortsätter ”tugget” mellan Red Bull och Renault. På dagens presskonferens där båda var representerade så sa Renaults chef Cyril Abiteboul att man faktiskt överväger att lämna Formel 1 och skulle de göra de så sa Christian Horner Red Bull minsann följa med, eller snarare att man skulle tvingas lämna om deras ”älskade” motorleverantör drog sig ur. Tror inte något av detta är speciellt sannolikt då jag vet att Renault, som skrivits tidigare, har långt framskridna planer på att starta eget team och Red Bull sitter inte heller stilla på sin kant. Det finns garanterat en plan för vilken motor man ska ha om samarbetet med Renault skulle ta slut.

Jo en sak till.

Förarna ser ut att få en femte motor att nyttja även i år, situationen ser redan nu kritisk ut för vissa team/förare som redan är inne på sin andra motor med den första helt obrukbar. Risken att fansen skulle drabbas av att inga bilar kör för att spara km på motorenheterna bedöms vara för stor och därför lättar man på reglementet och tillåter en femte motor under året mot fyra som var beslutat från början. Det som återstår är att FIA nu ska ta det formella beslutet men teamen är helt överens (kors i taket) så det ska bara vara en formalitet. Förutom att rädda fansen från en tom banan så sägs huvudmotivet från teamen och motortillverkarna till att föreslå denna ändring vara att man med en femte motor får lite mer flexibiltet kring när de tänkta uppdateringarna på motorerna ska införas under säsongen vilket också låter rimligt.

Resultat FP2 Malaysias GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m39.790s - 16
2 Kimi Raikkonen Ferrari 1m40.163s 0.373s 29
3 Nico Rosberg Mercedes 1m40.218s 0.428s 26
4 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m40.346s 0.556s 17
5 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m40.450s 0.660s 31
6 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m40.560s 0.770s 27
7 Sebastian Vettel Ferrari 1m40.652s 0.862s 29
8 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m41.220s 1.430s 30
9 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m41.261s 1.471s 30
10 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m41.799s 2.009s 8
11 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m41.877s 2.087s 15
12 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m41.988s 2.198s 30
13 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m42.242s 2.452s 24
14 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m42.291s 2.501s 31
15 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m42.330s 2.540s 28
16 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m42.506s 2.716s 25
17 Jenson Button McLaren/Honda 1m42.637s 2.847s 24
18 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m42.948s 3.158s 7
19 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m45.704s 5.914s 12
20 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m47.229s 7.439s 6