Mystiken kvarstår kring Alonso-krasch

Fernando har klarat av alla medicinska tester och kommer att göra comeback i helgens Malaysiska GP. Men blev vi något klokare av hans förklaring av vad som hörde när han kraschade i Barcelona

Fernando har klarat av alla medicinska tester och kommer att göra comeback i helgens Malaysiska GP. Men blev vi något klokare av hans förklaring av vad som hände när han kraschade i Barcelona?

Jag vet inte om man blev speciellt mycket klokare efter att ha sett och hört vad Fernando Alonso hade att säga om sin omtalade krasch under försäsongstesterna i Barcelona i februari, en krasch som gjorde att han tvingades avstå premiären i Melbourne för knappt två veckor sedan.

Mclarens förklaring till vad som hände var att vinden gjorde att Alonso tappade kontrollen över bilen, som i övrigt fungerade som den skulle med bibehållen downforcenivå hela tiden. En förklaring som hela tiden låtit lite konstig med tanke på hur en Formel 1-bil är konstruerad och vad den normalt klarar.

När vi nu för första gången fått höra Fernando Alonsos version så blev det  motstridiga uppgifter som gick direkt stick i stäv med Mclarens förklaring. Alonso sa bl a..

”Inte ens en orkan hade kunnat blåsa bilen av banan”

Vilket är rätt tydliga besked ang teorin om att vinden var orsak till kraschen. Istället menar Alonso att det var styrningen som låste sig och drog bilen åt höger in i muren, vilket också är raka motsatsen till vad Mclaren hävdat där man menar att det inte var några problem med bilen.

Alonso tillbakavisade också lite andra påståenden, t ex som att han vaknat upp och trodde det var 1995, vilket i och för sig låtit lite väl fantasifullt hela tiden. Han berättade vidare att han mindes allt och att han bara var medvetslös när läkarna sövde honom, vilket är normalt med den typen av medicinering.

Så vem ska man tro på? Bra fråga, inte vet jag. Man måste först ställa sig frågan vem som har mest att förlora på att sanningen kommer fram. Det är ju helt tydligt att någon av Mclaren eller Fernando Alonso inte helt och hållet hållit sig till sanningen med tanke på hur olika de båda versionerna om vad som hände är. Jag kan inte bedöma vem som skulle drabbas mest av de scenarier som presenterats men konstaterar samtidigt att dagens presskonferens knappast stillat medias och allmänhetens nyfikenhet.

Till sist en liten uppföljning på gårdagens inlägg om en eventuell skilsmässa mellan Red Bull och Renault. I inlägget skrev jag att Toro Rosso stod överst på önskelistan för Renault att köpa för att driva team i egen regi redan nästa säsong. Nu har jag rätt starka indikationer på att detta är en rökridå och att det istället är Sauber eller Force India som är de mest troliga kandidaterna till att bli uppköpta av Renault.

Det är ingen tvekan om att Dietrich Mateschitz vill sälja Toro Rosso, och gärna till Renault, men fransmännen är helt enkelt inte intresserade. Det numera tämligen publika ordkriget mellan Red Bull och Renault stärker väl egentligen det faktum att Toro Rosso inte kommer att säljas till Frankrike, om det blir England eller Schweiz istället återstår att se. Tänk, Marcus Ericsson kanske är fabriksförare nästa säsong?