Skilsmässoförhandlingar mellan Red Bull och Renault?

Är Red Bull och Renault på väg att gå skilda vägar?

Är Red Bull och Renault på väg att gå skilda vägar?

Skilsmässan verkar komma allt närmare mellan Renault och Red Bull efter att retoriken hårdnat den senaste tiden om vem som bär skulden till att RB11 inte är snabbare än vad den är just nu. Renaults vd Cyril Abiteboul har t o m anklagat Adrian Newey för att ljuga när han påstår att den enda anledningen till Red Bulls problem ligger i dess power unit från Renault. Nu känns det uttalandet lite tillspetsat men visst har tonen hårdnat även från Renaults håll. Att Red Bull är kritiska har vi hört en längre tid där både Christian Horner och Helmut Marko varit väldigt frispråkiga om deras motorleverantörs status just nu.

Att det enbart är motorn som är problemet tror inte jag heller på, faktum är att Toro Rosso, som också kör Renault-motor, ser ut att ha lite bättre ordning på saker och ting just nu och hade nog slagit moderteamet i Australien utan strul vid depåstoppet för Carlos Sainz. Adrian Newey har alltid haft svårt att kompromissa designen på sina bilar för att t ex hjälpa upp den kylning som motorn behöver, en faktor som absolut kan ta ner möjligheterna att ta ut max effekt. Nu påstår inte jag att det är anledningen till Red Bulls kräftgång men det är säkert en bidragande orsak.

Senaste tidens ”ordkrig” kan också vara ett sätt att positionera sig för framtiden. Renault gör ingen hemlighet av att man gärna tar över ett existerande team för att bli fabriksstall helt på egen hand, kanske redan till nästa säsong. Det blir extra raffinerat när det är Toro Rosso som verkar ligga högst upp på önskelistan för ett eventuellt köp av team för Renault. Att å ena sidan inte ha en tillräckligt bra motor åt Red Bull och Toro Rosso just nu och å andra sidan vilja köpa ett av teamen är i mina ögon en komplicerad historia. Att vara i fejd med den man vill köpa team av kan bli lite knepigt rent förhandlingsmässigt.

Det som också pekar mot att Renault och Red Bull är på väg att gå skilda vägar är de återkommande ryktena om Audi i Formel 1, även Volkswagen har förekommit i dessa rykten och snarare än att VW och Audi startar egna team så känns det mer sannolikt att man blir motorleverantör till en partner man redan är djupt involverad med i andra klasser (DTM och WRC). Problemet kan dock vara att, varken Audi eller VW, med facit i hand, vill bygga den typ av power unit som nu används då vi fått många bevis på hur svårt det är att få dessa motorer att fungera inom en tillfredställande tidsram. Se på Honda t ex som har enorma problem trots att man fått ett år extra att se och lära utan att lyckas och tid är pengar.

Spännande fortsättning lär följa i detta ärende och kanske får vi om några månader svar på vad som kommer att ske..

SÄNDNINGSTIDER MALAYSIAS GP:

Fredag 27 mars
02:55, Viasat Motor: Malaysias GP: Träning 1
06:55, Viasat Motor: Malaysias GP: Träning 2

Lördag 28 mars
06:55, Viasat Motor: Malaysias GP: Träning 3
09:45, Viasat Motor/TV10: Malaysias GP: Kval

Söndag 29 mars
08:30, Viasat Motor: Malaysias GP
19:00, TV10: Malaysias GP: Highlights