ART = Mclaren Junior team

Pastor Maldonado är en av  flera på dagens F1-grid som kört för ART

Pastor Maldonado är en av 8 förare på dagens F1-grid som kört för ART

Franska teamet ART har fostrat många storstjärnor genom åren, för att nämna några som tävlat för ART, eller ASM som det också hette tidigare, så finns Nico Rosberg (GP2), Lewis Hamilton (F3, GP2) Nico Hülkenberg (GP2), Jules Bianchi, (F3, GP2)  Valtteri Bottas (F3, GP3), Esteban Gutierrez (GP3) m fl. Listan kan göras hur lång som helst, t o m Marcus Ericsson gjorde 2 lopp för ART i det som hette GP2 Asia, ART är helt enkelt en talangfabrik av stora mått med hela 8 förare, som någon gång i karriären kört för teamet, på årets F1-grid.

Team Historia ART

Efter några säsonger av lite mindre bra resultat i GP2 kom man förra året tillbaka starkt genom fin körning av belgaren Stoffel Vandoorne vilket räckte för en andraplats i mästerskapet. Det som var lite överraskande med fjolåret för ART var valet av förare i den andra bilen. Bredvid Vandoorne var det Takyua Isawa som fick uppdraget, en 28-årig japan som tävlat många år på den japanska racingscenen i Super GT, Formula Nippon och Super Formula. För det första var han väldigt överårig för att helt plötsligt köra GP2 och han hade verkligen ingen resultat-cv som imponerade heller.

Nobuharu Matsushita kommer att köra för ART 2015 tillsammans med Mclarens testförare Stoffel Vandoorne

Nobuharu Matsushita kommer att köra för ART i GP2 2015 tillsammans med Mclarens testförare Stoffel Vandoorne

När man tittar på vilket märke som Isawa kört hemma i Japan så klarnar det dock en aning. Honda för i stort sett hela slanten och man börjar ana ett mönster, speciellt med Honda på väg in i Formel 1 igen. Ännu tydligare blir det när årets stallkamrat till Stoffel Vandoorne i GP2 blev känd häromdagen. Återigen en japan, denna gång betydligt yngre (21 år) och direkt från totalseger i japanska Formel 3 där han tävlade för HFDP Racing i ett Dallara-chassi bestyckat med Honda-motor.

Honda verkar med andra ord fast beslutna att ta vara på chansen att matcha fram en ny japan till Formel 1 med hjälp av sin satsning ihop med Mclaren och gör det då i ART som har tydliga kopplingar till Mclaren som har sin reservförare Vandoorne i ART för andra säsongen i följd. När det gäller Isawa så känns det nästan som Honda valde honom för att utvärdera ART som team för en kommande junior och uppenbarligen har man varit nöjd med vad man sett.

Ska bli spännande att följa Hondas satsning, tycker det vore otroligt roligt med en japan som är konkurrenskraftig i Formel 1, det har inte funnits alltför många genom åren. Kamui Kobayashi och Takuma Sato har varit på pallen i enstaka lopp på senare år men något riktigt genombrott kan inte jag dra mig till minnes. Att japaner kan köra bil råder ingen tvekan om men det är stora kulturella skillnader att tävla i Europa och resten av världen för japanerna, vilket många gånger hämmat deras framfart. Både Sato och Kobayashi tillbringade väldigt mycket tid i Europa under sina junior-år vilket kan vara en förklaring till deras relativa framgångar i Formel 1.

Lucas Auer tar steget upp i DTM 2015 - tillsammans med ART

Lucas Auer tar steget upp i DTM 2015 – tillsammans med ART

Vid sidan av allt detta kommer ART även att ha ett team i DTM med österrikaren och nykomlingen Lucas Auer  i ena bilen och veteranen Gary Paffet i den andra. Då ska man samtidigt vet att DTM och japanska Super GT delar tekniskt reglemente med allt vad det kan innebära för framtiden när det gäller gemensamma serier och annat. Verkar helt enkelt som att ART sett om sitt hus och expanderar tämligen aggressivt och dessutom gjort det väldigt bra.