Nära nu…

Toro Rosso släpper iväg sin bil i Jerez för ett år sedan, snart är det dags för årets utmanare att rulla ut för första gången

Toro Rosso släpper iväg sin bil i Jerez för ett år sedan, snart är det dags för årets utmanare att rulla ut för första gången

Bara en vecka kvar innan ”roll out” i Jerez kommande söndag. Två team har visat upp sina nya bilar och fler är på gång. Vi kan vara helt övertygade om att alla för en kamp mot klockan med att få bilarna i ordning så att denna första test blir meningsfull. Samtidigt är denna första test, i södra Spanien, till största delen en funktionstest för alla system men ju fortare man får saker och ting att rulla desto snabbare kan man börja utvärdera bilens prestanda.

Bloggen är förstås på plats och rapporterar precis som vanligt LIVE från alla tre försäsongstesterna. För att direkt svara på en väldigt frekvent fråga så finns det inga tv-bilder eller tv-produktion från någon av testerna. Det kommer säkert att komma ut en del rörligt ändå men någon tv-produktiuon typ ”fredagsträning” finns alltså inte. Viasat kommer från Jerez att leverera ett antal F1-magasin som säkert kan ge en del svar på frågor som dyker upp när de nya bilarna visat upp sig på banan för första gången. Vädret ser också ut att bli helt ok för denna första test med sol och ca 13-15 grader varmt, helt ok, åtminstone för en nerkyld svensk.. Cykeln får nog följa med ner, man vet aldrig om andan faller på.

Pirelli tror att det kommer gå betydligt fortare för Red Bull och de övriga teamen under 2015.

Pirelli tror att det kommer gå betydligt fortare för Red Bull och de övriga teamen under 2015.

Med en ny säsong för dörren är det mycket som talar för att det kommer gå betydligt fortare 2015 än vad det gjorde 2014. Dels beror denna fartökning på att det nya reglementet har tolkats ett år nu och där finns det mycket varvid att hitta i de nya bilarna. Några saker har gjorts som teoretiskt tar ner farten en aning, tänker främst på utseendet för nosen på årets bil som tagit bort en del downforce och att bilarna blir ytterligare 11 kg tyngre i år men på plussidan finns det faktum att motortillverkarna fått möjlighet att förbättra sina ”power units” vilket borde balansera ut just detta. Pirelli, som har nära kontakt med alla teamen, har gjort bedömningen att bilarna kan bli så mycket som 2-3 sekunder per varv snabbare i år vilket, enligt Pirelli, innebär att förra årets däckval, som många gånger kändes väl konservativa, i år kan istället blir riktigt aggressiva. Pirelli har gjort smärre justeringar i sina däck till 2015 för att vara än bättre anpassade till det nya reglementets bilar och när jag pratade med Marcus Ericsson om hur de kändes efter testerna i Abu Dhabi så var betyget gott. Ericsson menade att de var en klar förbättring där framförallt bakdäcken tålde mer belastning, framförallt under acceleration.

En annan faktor som kan påverka farten på lite längre sikt är diskussionerna som pågår om hur framtidens motorer ska se ut. I förra veckan träffades representanter från flera av teamen och motortillverkarna. Ferrari föreslog då bl a en 2,2 liters V8 twinturbo med varvstopp på 17.000, ingen MGU-H och en standardiserad KERS och Turbo. Mercedes ville, inte helt oväntat, ha så lite ändringar som möjligt men medgav att höjd bränsleflöde och tillgång på bränsle ganska lätt skulle höja motorns prestanda. Några förändringar att vänta blir det inte förrän tidigast 2017, känns ändå som att de flesta är överens om att en ökning av effekten är prioriterat. Senast att uttala sig för mer hästkrafter är Niki Lauda som menar att vem som helst kan köra dagens F1-bilar, att det behövs mer power för att göra bilarna tuffare att köra.. Har dock för mig att han för rätt många år sedan (2002) tyckte en apa kunde köra för att det var så enkelt. När Lauda själv fick testa den Jaguar han då var ansvarig för så kom han inte många meter innan han snurrade:)