Jenson Button, Kevin Magnussen eller någon annan?

Blir Jenson Button kvar i Formel 1 eller inte?

Blir Jenson Button kvar i Formel 1 eller inte?

Vilka som ska köra för Mclaren-Honda nästa säsong har ju varit off-seasons stora snackis och kampanjen för Jenson Button på hemmafronten är massiv. Allt från racingprofiler till inhemsk media vill att Jenson ska bli kvar i Formel 1 och hans enda chans till detta är att han får förnyat förtroende hos Mclaren nästa säsong, så långt tror jag alla är med.

Själva valet av förare bredvid Fernando Alonso 2015 – för det blir väl så? – är inte helt lätt att ta på rent sportsliga grunder. Jenson Button har poängmässigt varit överlägsen rookien Kevin Magnussen med mer än dubbelt så mycket poäng under säsongen. Ser vi däremot till ren fart har det varit betydligt jämnare med 10-9 till Button i den inbördes kampen när det gäller kval. Sedan är det alltid en massa tillfälligheter i loppen som gör att man tar mer eller mindre poäng. Tekniska bekymmer på bilen, dåliga depåstopp osv men helhetsmässigt har ändå Button varit den starkare på söndagarna och det är då poängen delas ut.

Kevin Magnussen

Eller blir det Kevin Magnussen?

Nu är det tyvärr inte så enkelt att beslutet av vilken förare man ska ha helt och hållet styrs av det sportsliga. Det finns mängder av andra saker som kan påverka och där har vi inte minst sponsorsituationen som är lite oklar hos Mclaren just nu. Avsaknaden av titelsponsor under året har varit en ögonbrynshöjare och vi har vid flera tillfällen nåtts av rykten som sagt att ett nytt avtal med en storsponsor ska vara på gång men utan att något har presenterats. Har ju svårt att tro att Jenson Button på senare år behövt ha någon partner som gått in och hjälpt till med finansieringen av teamet och frågan är om Kevin Magnussen haft det heller under sitt första år i Formel 1. Tror helt enkelt han blev en liten ”nödlösning” för Mclaren under 2014 då han fanns i juniorteamet och var en förare som Martin Whitmarsh försökt hitta en plats åt på gridden men utan att lyckas. När Mclaren sedan inte fick den förare som stod överst på önskelistan föll valet på den unge dansken med förhoppning om att han skulle blomma ut under sitt första år. Kanske är det så att Ron Dennis inte är riktigt övertygad om Magnussen för att bara fortsätta att anställa honom utan har istället försökt att med hjälp av Kevin få en stor dansk sponsor – typ LEGO – som dock enligt uppgift, sent om sider, tackat nej till att vara huvudsponsor till Mclaren.

Om det då just nu är två förare, en ung och lovande och en äldre erfaren, att välja mellan där båda står utan finansiell backning så måste teamet nu bestämma sig för vad man vill ha de närmaste åren. Om vi fortfarande utgår från att det är Fernando Alonso som behöver en teamkollega så behöver man bestämma vilken typ av ytterligare kompetens som behövs och då börjar det på allvar att väga över mot Jenson Button som har 15 år i Formel 1, har tävlat för Honda och även tagit deras senaste seger i Formel 1 plus att han är en förare som jag fått uppfattningen att Alonso skulle trivas med. På Kevin Magnussens pluskonto står att han är ung och en förare för framtiden, det har investerats en hel del i hans karriär och att han förmodligen är en förare som är lättare att forma till efter den bil han får jämfört med erkänt känslige Jenson Button.

Kan det finnas ytterligare en kandidat till platsen?

Ja det kan det, även om det är en riktig högoddsare. Belgaren Stoffel Vandoorne skulle också kunna bli aktuell om han har en sponsorsituation som är gynnsam. Vandoorne var den som fick förtroendet att köra Mclaren-Honda i Abu Dhabi på testen (även om bilen inte fungerade så föll ändå valet på honom och ingen av de ordinarie förarna). Vandoorne har samma plusegenskaper som Magnussen där dansken ändå kan tillgodoräkna sig sitt år i Formel 1 mot ett år i GP2 för Vandoorne och det väger tungt.

Sammantaget är det en olycklig situation för alla inblandade där det nu har gått så lång tid att det börjar bli svårt att hitta något annat att köra om man åker ut. Tycker nog ändå att Jenson Button varit ganska avslappnad i sin attityd vilket för mig pekar mot att han har en körning i t ex WEC (World Endurance Championship) som ligger och väntar om Formel 1 inte blir av. Tuffare då för Kevin Magnusssen att hitta något meningsfullt för 2015 om han blir den som får lämna, på sin höjd en tredjeförarposition i Mclaren eller något annat team om han nu på något sätt vill stanna kvar i Formel 1.

Mclaren har fått mycket kritik för att de dröjer så med sitt beslut och på ett sätt kan man ju tycka det är skralt att inte göra klart detta tidigare men samtidigt är detta business på hög nivå där det kan vara stora pengar på gång om man tar rätt beslut vid rätt tidpunkt och då betyder nog en förares karriär väldigt lite i sammanhanget. Jag har länge trott att det hela har varit klart och att man bara kört med rökridåer av någon anledning men har på senare tid börjat tvivla. När man jobbat så länge med detta som jag gjort så blir man rätt bra på att utläsa vad som sägs mellan raderna men denna gång går jag nog bet. Det verkar onekligen som att det inte har tagits något beslut ännu och hur mycket detta har med Honda, Fernando Alonsos ev ankomst och övriga sponsorkontakter vet inte jag. Det sägs vara ett beslut på gång och vi får helt enkelt vänta och se.

Ska Kamui Kobayashi tävla på hemmaplan nästa säsong?

Ska Kamui Kobayashi tävla på hemmaplan nästa säsong?

Avslutningsvis så verkar en förare i alla fall har någorlunda klart med vad han ska göra nästa säsong. Slit och slängföraren hos Caterham i år, Kamui Kobayashi, har åtminstone gjort en seatfit hos ett team i japanska Super Formula och jag hoppas verkligen att den snabbe japanen får en stadigare grund att stå på under 2015 än vad han hade i år. 2013 års GP2-mästare, Fabio Leimer, är f ö också i Japan för att testa Super Formula. Leimer har i år med stor framgång kört WEC för Rebellion. Apropå Japan så slänger jag även med en kort sammanfattning av årets Super GT mästerskap där Björn Wirdheim som bekant blev team-mästare i lilla klassen.