Inför vintervilan…

Marcus Ericsson gjorde en riktigt bra avslutande test för säsongen med sitt nya team Sauber

Marcus Ericsson gjorde en riktigt bra avslutande test för säsongen med sitt nya team Sauber

Formel 1-säsongen är nu formellt avslutad, ingen mer körning nu förrän 1:a februari i Jerez (om det inte handlar om filmdagar eller liknande). Sett med svenska ögon kunde inte den avslutande testen ha gått mycket bättre. Tolv kördagar per team återstår innan premiären i Melbourne varav sex för Marcus Ericsson och då förstår ni hur viktigt det var att få två hela dagar, praktiskt taget helt ostörda, i bilen (över 200 varv, ca 4 GP-distanser) där bl a  2015-års däck testades plus en mängd andra detaljer. Dessutom oerhört viktig tid tillsammans med teamet rent generellt där arbetet med ingenjörer och andra nyckelpersoner i teamet  fick en liten tjuvstart. En helt annan grund att stå på inför premiären nästa säsong för Marcus Ericsson mot i år vilket känns grymt stabilt.

En som får extra mycket att förbereda inför nästa säsong är Nico Hülkenberg. Nico, som ska köra för Force India en säsong till, kommer 2015 även att köra LeMans 24 timmars för Porsche i den tredje bil som märket anmält till nästa års klassiker i Frankrike. Hülkenberg kommer också att köra samma bil i WEC-deltävlingen på SPA.

Nico Hülkenberg får en unik möjlighet att dubblera nästa säsong med både Formel 1 och långloppsklassikern på LeMans

Nico Hülkenberg får en unik möjlighet att dubblera nästa säsong med både Formel 1 och långloppsklassikern på LeMans

Otroligt kul att förare på den här nivån får tillåtelse att dubblera som ”Hulken” nu får. Senast det hände var Sebastian Bourdais som under sitt år i Toro Rosso även körde långloppsklassikern för Peugeot. Att denna typ av dubbleringar inte är alltför vanliga får man ändå ha förståelse för, det investeras mycket i förarnas identifiering med sin huvudsakliga arbetsgivare och då vill man inte bjuda någon annan på att använda förarens stjärnstatus till att marknadsföra vad som kan vara en ren konkurrent. I Nico Hülkenbergs fall så underlättar det nog att Force India inte bygger några andra bilar och att teamet köper sina motorer från Mercedes. Det är nog svårare för t ex Fernando Alonso att få till samma deal, som det ryktats om, ifall han ska köra för Mclaren-Honda i F1 och Porsche i LeMans. Jag tror fortfarande att Fernando Alonso kommer att köra för Mclaren-Honda men det finns alltså rykten som pekar på långlopp istället/också.

Susie Wolff stiger också i rang hos Williams där hon idag utnämndes till teamets officiella testförare och även om jag inte tror hon når hela vägen fram till en reguljär körning i Formel 1 så bevisar det ändå att hon håller en tillräckligt bra nivå vilket bara får ses som uppmuntrande för de kvinnor/tjejer som finns på relativt hög nivå (WSbR, GP3, F3 osv).

Fransmannen Jean Eric Vergne meddelade igår att han definitivt inte kör Formel 1 nästa säsong, det blir alltså ingen förlängning av kontraktet med Toro Rosso. En möjlighet som öppnades när Sebastian Vettel meddelade att han lämnar Red Bull och omedelbart ersattes av Daniil Kvyat från Toro Rosso. Den luckan efter ryssen tycker jag Vergne borde ha haft, det skulle gynna Red Bulls nya guldkalv Max Verstappen men även teamet som då skulle ha kvar lite välbehövlig erfarenhet på förarsidan. Nu verkar det istället bli Carlos Sainz jr som får platsen, Sainz som åkt lite fram och tillbaka när det gäller möjligheten att få köra Formel 1. Carlos Sainz jr har ett starkt stöd från det spanska oljebolaget Cepsa, som redan sponsrar Toro Rosso och en sådan koppling går inte att bortse ifrån när Dr Marko ska tillsätta platsen bredvid Verstappen till nästa säsong. Ett annat namn som fanns med i diskussionen var nyblivne GP3-mästaren Alex Lynn, Lynn som lite överraskande dök upp i Lotus-bilen på den avslutande testen, Lotus som mej veterligen inte har någon koppling till Red Bull. Kan tänkas att Red Bull ändå ville att Lynn skulle få känna på lite Formel 1 innan säsongen var över och tog den kostnaden…

Just det.. höll på att glömma. Viasat sänder Race Of Champions den 13-14 dec. Visst, en jippotävling men ganska underhållande kana jag ändå tycka.