”Bilen har potential”

Marcus Ericsson för första gången i Sauber C33

Marcus Ericsson för första gången i Sauber C33 foto: Peter Nygaard grandprixphoto.com

Har nu fått en kort pratstund med Marcus Ericsson efter sina första 95 varv i Sauber C33, d v s årets bil, efter den första av två avslutande testdagar för teamen innan det blir körförbud fram till nästa års första försäsongstest i Jerez. För Marcus var det verkligen en test i ordets rätta bemärkelse där ett minutiöst testschema var upplagt för dagen som följdes exakt. Ca 80% av varven handlade om aeromätningar som oftast görs genom att man på vissa ställen på banan åker exakt lika fort hela tiden för att kunna göra mätningar av luftflödet vid olika typer av aerodynamiska delar på bilen. 

Dagen handlade annars för Marcus själv om att bekanta sig med bilen och dess system som avviker en hel del från de på Caterhambilen, normalt kan man skynda på den processen med att i förväg köra ett antal simulatorpass men som jag skrev i tidigare inlägg så har inte Sauber någon simulator för det ändamålet så det fick bli ”learning by doing”.

Känslan från Marcus om Saubers bil är att den har potential.

- Man känner att den är bättre men det är samtidigt svårt att göra en rak jämförelse. Visst är den lite knepig att köra det har man sett på Sauberförarna i år, men för mig handlar det om att lära mig vilka egenskaper bilen har och hitta rätt känsla.

Jag var givetvis också nyfiken på om det var stor skillnad på Ferraris och Renaults ”power units”.

- Lite annan känsla är det men jag tror inte att det är någon större skillnad i prestanda. Det finns saker på pluskontot med Ferrarimotorn men det finns också minussaker. Det är för tidigt att göra en djupare analys ännu.

Mycket att gå igenom denna första dag hos Sauber med ett mycket detaljerat testschema att köra igenom

Mycket att gå igenom denna första dag hos Sauber med ett mycket detaljerat testschema att köra igenom Photo: Peter Nygaard grandprixphoto.com 

Att det inte gick speciellt fort idag var inget som bekymrade, det var som sagt ett mycket detaljerat testschema som skulle gås igenom och det fanns ingen hos Sauber som hade några tankar på varvtider för att bevisa något. Istället var det fullt fokus på att få ut så mycket som möjligt av de avslutande testdagarna och när det gäller teamets sätt att arbeta märkte Marcus en skillnad.

- Man märker direkt att det är en annan nivå på hur man jobbar och vilken erfarenhet som finns i ingenjörsstaben, alla är mycket noggranna vilket naturligtvis känns bra för mig också. Teamet var också nöjda med att tidigt få en indikation på hur jag tycker bilen är och hur jag själv vill ha saker och ting vilket är viktigt inför fortsättningen.

Det blev alltså 95 varv idag för Marcus som tar nya tag i morgon igen och det mesta talar för att Sauber även i morgon ägnar sig åt att verkligen testa och därmed inget fokus på några prestandavarv.

I övrig blev det väl ingen lyckad debut för Mclaren-Honda, enbart tre varv för Stoffel Vandoorne innan  det var färdigkört med bl a krånglande elektronik. Nye GP2-mästaren Jolyon Palmer gjorde sina första varv i en F1:a för Force India idag och det märktes på tiden att han förhandlat fram ett antal varv på hyfsat nya däck och någorlunda lätt bil, han betalar trots allt för sin testdag och varför inte använda den lite kreativt. För att inte tala om Will Stevens och Caterham som var enbart 4 tiondelar från sin kvaltid vilket säger en del om vilka ambitioner som Caterham har, det gäller att attrahera någon köpare så snabbt som möjligt och då måste man visa sig från sin bästa sida med enbart bensinångor i tanken;).

De inofficiella tiderna från testdag 1 Abu Dhabi

1. Valtteri Bottas, Williams, 1m 43.396s, 80 laps
2. Kimi Raikkonen, Ferrari, 1m 43.888s, 81 laps
3. Nico Rosberg, Mercedes, 1m 44.512s, 114 laps
4. Jolyon Palmer, Force India, 1m 45.516s, 37 laps
5. Carlos Sainz, Red Bull, 1m 45.339s, 100 laps
6. Will Stevens, Caterham, 1m 45.436s, 102 laps
7. Charles Pic, Lotus, 1m 46.167s, 89 laps
8. Marcus Ericsson, Sauber, 1m 46.253s, 95 laps
9. Max Verstappen, Toro Rosso, 1m 47.194s, 55 laps
10. Stoffel Vandoorne, McLaren, no time, 3 laps