Officiellt: Fernando Alonso lämnar Ferrari – Sebastian Vettel ersätter

Sebastian Vettel lämnar Red Bull för Ferrari nästa säsong

Sebastian Vettel lämnar Red Bull för Ferrari nästa säsong

Så blev det till slut officiellt, det som alla redan ”visste”, att Fernando Alonso lämnar Ferrari och att det blir Sebastian Vettel som ersätter. Enligt uppgift har Vettel skrivit på för tre år och blir därmed teamkamrat med Kimi Räikkönen under 2015. Så här på förhand ser det ut som en bra föraruppställning, på pappret en av de allra bästa, men som vi sett under året i år så spelar förarbesättningen mindre roll för framgångarna om materialet inte håller måttet, eller åtminstone inte passar förarnas sätt att köra.

För Sebastian Vettel blir detta något av en nystart i karriären efter sju år (8 om vi räknar året i Sauber där han också hade stöd av RB) i Red Bull-familjen är det nu dags att flyga på egen hand, vilket jag inte tvivlar en sekund på att han klarar men som ändå kommer att bli en omställning. Vettel har länge uttryckt en önskan om att någon gång i karriären få köra för Ferrari, Formel 1-världens mest mytomspunna team och jag tror faktiskt inte det var ett alternativ att gå någon annanstans om han nu någon gång skulle lämna Red Bull.

Att Fernando Alonso lämnar Ferrari är nu bekräftat men var tar han vägen istället?

Att Fernando Alonso lämnar Ferrari är nu bekräftat men var tar han vägen istället?

Fernando Alonso då? Nu blir det väl ännu mer tydligt att Mclaren-Honda är hans enda alternativ om han ska köra Formel 1 2015, finns inga andra tänkbara platser och något annat vore en stor skräll. Tycker det vore oerhört spännande med Fernando i Mclaren-Honda av den enkla anledningen att vi får inte mindre än fyra extremt bra team både vad det gäller resurser och föraruppställningar under 2015 och bara tanken på fyra någorlunda jämspelta team både material- och förarmässigt tilltalar åtminstone mig inför nästa säsong. Red Bull med Daniel Ricciardo och uppstickaren Kvyat mot Ferrari med Vettel och Kimi Räikkönen som i sin tur tar sig an Mercedes med Lewis Hamilton och Nico Rosberg med Mclaren-Honda där Fernando Alonso och Button/Magnussen får bli lite outsider denna första säsong för Honda.. Känns grymt bra tycker jag! Detta kryddat med Marcus Ericsson i Sauber där Schweizarna fått lite bättre ordning på bilen till nästa säsong. 2015 kan bli en klassiker, i alla fall på pappret.

Avslutningsvis kan jag rekommendera senaste numret av Autosport där teknikexperten Craigh Scarborough redogör för hur mycket motortillverkarna kan göra i utveckling inför nästa säsong. Kortfattat är det ett poängsystem som styr hur mycket som får göras där motorns delar är indelad i ett antal komponenter som är poängsatta efter hur viktiga de är för tillförlitlighet och prestanda. Till nästa säsong får 48% av delarna uppdateras vilket motsvara 32 poäng av de 66 som finns tillgängliga. Procentsatsen för hur mycket man får göra minskar allt eftersom fram till 2019 då hela motorn är frusen i reglementet. Det är nivån på detta som det bråkats om en del där Mercedes inte vill gå med på Ferraris och Renaults krav på en ökad procentsats inför 2015.