Säsongens bästa kval?

Nico Rosberg tog idag sin tionde pole position för säsongen och blev därmed årets kvalkung

Nico Rosberg tog idag sin tionde pole position för säsongen och blev därmed årets kvalkung

Känslan direkt efter kvalet till Brasiliens GP är att detta var det bästa i år i konkurrens med det inför Österrikes GP. Har troligen och göra med att Mercedes, vid dessa båda tillfällen, för en gångs skull fått rejält motstånd. Williams bjöd verkligen upp till kamp idag men när det skulle avgöras, i det sista försöket i Q3, var man nog lite över gränsen av bilen klarade och det fattades några tiondelar till slut. Felipe Massa var inne på att hans sista försök blev lite stört av att han kom ut så sent och hamnade i tidsnöd med trafik, nu trodde han ändå att det inte skulle räcka för att utmana, men något närmare hade han kanske varit.

För första gången på många år var tiderna också väldigt nära de närmast oslagbara varvtiderna från säsongen 2004. Årets poletid är bara några få tiondelar bakom polerekordet från 2004 och det visar att man sannerligen börjar visa potentialen i detta nya reglemente. Några av förklaringarna kan dels vara den nya asfalten men också att turbomotorerna med hjälp av ERS inte tappar så mycket effekt som de normalaspirerande motorerna gör på den här höga höjden (800 m ö h), men verkligen imponerande och bådar gott inför framtiden.

Mercedes är givetvis fortfarande storfavoriter till segern i morgon, men Williams fart idag visar ändå att det kan bli press bakifrån och skulle dessutom vädret komma att spela en roll med regn så kan det definitivt bli en öppen historia. Lewis Hamilton behöver inte jaga livet ur sig men måste åtminstone bevaka sin andraplats, en position som räcker i de avslutande loppen för VM-titeln även om Rosberg vinner både i Brasilien och Abu Dhabi. Men om något händer och Hamilton t ex tappar några placeringar i starten och Rosberg rinner iväg, ja då ändras förutsättningarna radikalt. I ett läge där Nico Rosberg tar in mer än 10 poäng i morgon så har Nico det helt plötsligt i egna händer inför finalen. Det som absolut inte får hända är att någon av dom bryter, om Rosberg gör det och Hamilton vinner så är VM-fighten i princip avgjord med 49 poängs övertag för Lewis och 50 poäng kvar att köra om. Blir det det omvända att Lewis Hamilton bryter och Rosberg vinner så tar Nico helt plötsligt över ledningen i mästerskapet inför sista loppet med en poäng och den som där vinner blir världsmästare. Lewis Hamilton har naturligtvis det bästa läget med två lopp kvar att köra i kraft av sitt poängövertag men det är långt ifrån avgjort än.

Morgondagens lopp har alla förutsättningar att bli en riktig rysare, låt oss för spänningens skull hoppas att Mercedes får lite motstånd även i morgon, då kan det bli en riktig nagelbitare vi har framför oss.