Marussia har stängt butiken…

Marussia, här med Max Chilton under Italiens GP, har idag slagit igen sin verksamhet och kommer inte till start mer i årets mästerskap .

Marussia, här med Max Chilton under Italiens GP, har idag slagit igen sin verksamhet och kommer inte till start mer i årets mästerskap .

Idag kom tyvärr beskedet att Marussia tvingas lägga ner sin verksamhet helt och friställa sin personal. De senaste dagarnas försiktiga optimism kring en start i säsongsfinalen i Abu Dhabi förbyttes alltså i ett definitivt besked att det nu är färdigkört för det unga teamet som efter enbart fem säsonger går i graven. Givetvis tråkigt men inte på något sätt överraskande, att på så kort tid som två veckor hitta en köpare visade sig vara en övermäktig uppgift och den stora frågan är nu vad som kommer att hända med det andra teamet som gått i konkurs, Caterham F1. 

Marussia hade, med sin 9:e plats från Monacos GP, en 9:e plats i kontruktörsmästerskapet som i sin tur skulle ha genererat drygt 30 miljioner €, pengar som nu alltså fryser inne. Detta kan dock paradoxalt nog öppna för Caterham att sin tur få till en lösning som innebär att man kör den avslutande tävligen denna säsong. Med Marussia nu definitivt borta så bör det bli så att Sauber ärver  9:e platsen i konstruktörs-vm och att Caterham, om de nu lyckas komma till start, får chansen till 10:e platsen i mästerskapet som i sin tur ger teamet inkomster från FOM-pengarna i trakterna av de 30 miljoner € som Marussia går miste om. Allt detta bygger dock på att Caterhams gamla och nya ägare på något sätt kan komma till en uppgörelse. Tony Fernandes (gamla ägaren) står för kostnaderna för en start i Abu Dhabi medan Collin Kolles (den nya ägaren) sedan kan genomföra det köp han försökte få till stånd inför Storbritanniens GP men som gick tillbaka när det uppstod oklarheter om vem som var ansvarig för underleverantören Caterham Sports Ltd skulder.

Jag har ingen som helst koll på de juridiska turerna i detta fall men jag tycker det, i teorin, låter som en genomförbar plan eftersom Tony Fernandes inte vill ha ett Formel 1-team medan Collin Kolles, åtminstone tidigare, var beredd att driva Caterham F1 vidare. Allt detta bygger även på att det faktiskt blir en uppflyttning av Sauber i konstruktörs-vm och att Caterham tar över 10:e platsen med allt vad det innebär i form av intäkter från FOM, något som inte alls är bekräftat ännu.

Och som ett brev på posten kom också ett desperat försök från Caterham F1 att komma till start i Abu Dhabi med en insamling där du kan köpa en plats på bilen