Hamilton – ”Jag ska bara njuta”

Sebastian Vettel vann förra årets upplaga av USA.s GP, något han får väldigt svårt att klara av i år

Sebastian Vettel vann förra årets upplaga av USA.s GP, något han får väldigt svårt att klara av i år

På plats i Texas och COTA, Circuit of the Americas, inför USA:s GP och detta i alldeles strålande väder. Efter en hyfsat god sömn och någorlunda inne i amerikansk tid så har vi idag installerat oss på plats i depån. Det stora samtalsämnet den senaste tiden med bortavaron av Marussia och Caterham gör att vi har lite förstärkning under helgen då Marcus Ericsson kommer att bistå oss under sändningarna en del. Just det faktum att Marcus är på plats har rönt visst intresse från den församlade journalistkåren och det är många som vill ställa frågor om den uppkomna situationen. Nu kan inte Marcus komma med några egentliga besked om vad som kommer att hända framöver eftersom det inte hänt något i jakten på en ny köpare av Caterham F1. Han tycker givetvis att det är tråkigt att inte få köra denna och kommande helg i Brasilien då det är banor som han sett fram emot att få tävla på men sådant är just nu läget.

Efter den presskonferens som hölls idag på förmiddagen så fick vi en chans att prata med några av förarna som alla, först och främst, också tycker det är trist att det inte är en full grid här i Texas. Intressant också att se hur lugn och harmonisk Lewis Hamilton ser ut att vara just nu, superfokuserad på uppgiften och med ena handen på årets VM-titel. Jag frågade om han ändå inte blir lite nervös eller spänd nu när vi närmar oss ett avgörande men han svarade bara att han enbart njuter och har inga planer på att störas av något utifrån. Han befinner sig helt klart i den berömda ”zonen” och då är han extremt svårslagen. Hotet denna helg för Hamilton blir som vanligt Nico Rosberg som nu måste hitta på något extra för att inte försprånget ska bli för stort, en helt annan situation än den Hamilton är i och en klart svårare sådan. Den stora frågan är om Rosberg har något ess i rockärmen att plocka fram, han är i sina bästa stunder lika snabb eller snabbare än Hamilton och nu måste försöka undvika misstag av den typen vi såg i Ryssland, några sådana marginaler finns inte längre.

Vi mötte även en glad Romain Grosjean, mest för att han ska bli pappa igen. Grosjean har i övrigt ganska lite att vara glad över denna säsong. Dels har miste han nyligen sin stora mentor i fransmannen Christophe de Margerie, högste chefen för det franska oljebolaget Total, som har haft stor del i Grosjeans karriär ända upp i Formel 1. Dessutom ligger hans landsman Jules Bianchi fortfarande på sjukhus i Japan efter den svåra kraschen på Suzuka och därifrån rapporteras det att Bianchis tillstånd är oförändrat kritiskt men stabilt. Sist men inte minst har hans säsong med Lotus varit allt annat än bra med massor av tekniska problem och en bil som är långt ifrån så snabb som den som tog honom till en 2:a plats här i Texas för ett år sedan. Allt detta sammantaget gjorde att det var viktigt för honom att komma med lite positiva besked som att han ska bli pappa för andra gången inom några månader.

Avslutningsvis angående bortavaron av Marussia och Caterham så har FIA kommit med ett pressmeddelande där man säger att man blivit informerade om de svårigheter de båda teamen går igenom just nu ekonomiskt och osäkerheten kring deras deltagande resten av denna säsong. Man skriver vidare att det är upp till Stewards denna helg att avgöra om Marussia och Caterham har misslyckats med att klara av sina obligatoriska åtaganden att ställa upp i varje tävling denna säsong och vidta det de åtgärder man finner lämpliga. Men man menar också att FIA har fullt förtroende för att Stewards denna helg är medvetna om den finansiella situationen i de berörda teamen och dessa frågor hanteras alltid med största försiktighet och med stor förståelse för den uppkomna situationen. FIA skriver vidare att man nu i nära samarbete med Formula One Management (FOM) och de olika aktieägarna i F1 kommer att jobba vidare för att behålla Formel 1:s attraktionskraft och för att teamen ska få en rimlig möjlighet att tävla även i framtiden.