Next stop Austin!

Vettel i Texas

Sebastian Vettel vann förra året i Texas, blir knappast en upprepning i år

Är det inte dags att vi återvänder till tävlandet igen efter allt tråkigt som hänt den senaste tiden med två team som gått i konkurs? Idag blev det nämligen klart att även Marussia, helt väntat, gått i konkurs och inte följer med de övriga teamen över Atlanten för USA:s och Brasiliens GP. Tror nog att Marussia hade tänkt gneta sig med men när Bernie Ecclestone gav dispens till Caterham att stanna hemma utan påföljd gör ju givetvis Marussia också slag i saken och stannar hemma. Som jag förstått det är det Marussia själv som begärt sig i konkurs till skillnad mot Caterham där fordringsägarna var de som satte igång processen. För Marussia är det av största vikt att man hänger kvar och behåller sin licens, de 2 poängen man kört ihop är extremt värdefulla men dessa vinstpengar (Minst 30 miljoner €) går om intet om man inte kommer till start i finalracet i Abu Dhabi. Nu får både Caterham och Marussia en knapp månad på sig att hitta köpare innan det är helt kört och man blir av med sin licens, som är den som är värd något för en ev köpare.

Så vi släpper nu fattiglapparna en stund och ägnar oss istället åt USA:s GP. Vi har ju fortfarande en fantastik fight om VM-titeln och kommande helg blir kanske Nico Rosbergs viktigaste i karriären så här långt. Han måste helt enkelt plocka poäng på Lewis Hamilton för att ha saken i egna händer inför finalen i Abu Dhabi. Att han ligger några poäng bakom gör inte så mycket, det viktiga är, som jag skrivit tidigare, att han är mindre än 14 poäng efter inför det sista racet, då har har han det åtminstone i sina egna händer. Då blir nämligen den som vinner också Världsmästare.

Det ser alltså ut att bli enbart 18 bilar på gridden kommande helg vilket det minsta antalet sedan Monacos GP 2005 då BAR Honda var uteslutna 1 race efter San Marinos GP p g a en olaglig bensintank. Att Marussia och Caterham är på väg att försvinna betyder också att de tre nya teamen som anslöt 2010 (HRT, Team Lotus och Virgin) alla har fått kasta in handduken inom en femårsperiod. Vad det reducerande antalet bilar får för konsekvens för t ex kvalformatet är inte helt tydligt i reglementet. Det står så här…

”(if) 24 cars are entered seven will be excluded after Q1 and Q2 and if 22 cars are entered only six cars will be excluded after Q1 and Q2.” 

Detta borde betyda att fyra bilar försvinner i Q1 och ytterligare fyra i Q2 men det lär klarläggas inom kort av FIA

Mercedes kommer förstås till USA som skyhöga favoriter men håll utkik efter Williams som jag tror har en bil som passar skapligt på COTA, Valtteri Bottas och Felipe Massa ser ut att vara de enda realistiska utmanarna till Mercedes när Red Bull nu verkar ha tappat formen helt. Inte blir det bättre för Red Bull att Sebastian Vettel har extremt ont om km kvar i sina motorer och sannolikt tvingas till ett otillåtet motorbyte denna helg med efterföljande bestraffning. Viktigt dock att han kvalar så högt som möjligt för att inte bestraffningen ska följa med över till Brasilien. Han får vara sämst åtta för att kunna ta alla tio platserna i USA. Sebastian Vettel har i år en genomsnittlig startposition på 6,6 och har i de två senaste kvalen varit 9:a och 10:a.

Känns ju givetvis extremt tråkigt att Marcus Ericsson inte kommer till start i Austin, en bana han aldrig kört på men som jag är säker på att han gillar. Men ska vi vara riktigt ärliga så kommer avsaknaden av Caterham och Marussia inte ha alltför stor påverkan på helgen i övrigt. Bottenstriden för oss svenska har ju enbart varit intressant tack vare Marcus Ericssons deltagande. Måste ju känna lite för de svenskar som köpt flyg- och banbiljetter i tron att en svensk skulle stå på startlinjen även om jag är säker på att upplevelsen ändå kommer att bli på topp. Austin är en toppenstad, banan mycket fin och vädret ser också ut att bli helt ok kommande veckoslut