Caterham – Finns det någon lösning?

Är Tony Fernandes tillbaka som ägare för Caterham F1?

Är Tony Fernandes tillbaka som ägare för Caterham F1?

Då har vi också hört den förre ägaren (eller nuvarande om du så vill) till Caterham F1:s första kommentar till det uppkomna läget. Tony Fernandes menar att när han valde att sälja teamet i juni så kom han överens om att alla skulder skulle betalas av och att personalen skulle få fortsatt betalt. Det var SÅ viktigt för honom att han såg till att inga aktier överfördes förrän detta var säkrat. Där står vi nu med den nya ägaren som har drivit teamet sedan juni månad utan att ”i laglig mening” äga Caterham F1 och vi har Tony Fernandes som inte överfört några aktier eftersom hans skulder inte är betalda och därmed ”i laglig mening” fortfarande äger Caterham F1. 

En karusell som snurrar allt fortare och som kan få rätt stora konsekvenser för de inblandade. Några saker är dock viktiga när det gäller Tony Fernandes inblandning och de skulder som finns. Mycket av det som Caterham är skyldig härstammar från förra året, vi pratar räkningar som ligger ett år tillbaka i tiden långt innan det började talas om en försäljning, SÅ viktigt är det för Tony Fernandes att ”göra rätt” för sig. Vad var det nu han sa häromdagen? ”If you agree to buy a business, you must pay its bills”. Han valde dessutom att vänta ända tills teamet var mer eller mindre var bankrutt och hade helt slut i kassan strax innan Storbritanninens GP med att genomföra försäljningen vilket, i min ögon, inte visar på något större ansvar för de anställda eller teamets kreditorer. Någon i teamledningen sa i början av säsongen till mig att Tony Fernandes vill absolut inte vara i Formel 1 men har inte ”balls to do anything about it” vilket jag tycker speglar den uppkomna situationen.

Redan i Januari, när förarna presenterades i Leafield, hördes kommentarer från Fernandes att han inte hade några planer på att fortsätta om resultaten uteblev. Redan vid första testen i Jerez stod det klart att bilen återigen var alldeles för långsam och då bestämde sig Tony Fernandes för att stänga kranen, inga mer pengar skulle spenderas på F1. Kassan tömdes under första tredjedelen av säsongen och istället fick en ”räddningsaktion” sättas in för att Caterham skulle kunna tävla vidare överhuvudtaget. Min gissning är att Bernie Ecclestone fanns med på ett hörn när detta Mellanöstern/Schweiziska konsortium klev in på banan och köpte teamet vilket åtminstone räddade de gröna bilarna tillfälligt. Efter detta har det handlat om att ”släcka bränder”, d v s betala av en massa skulder som dök upp allt eftersom, men nu har alltså de nya ägarna ledsnat och saker och ting har ställts på sin spets.

Att ge sig in i det lagliga resonemanget i denna affär har jag långt ifrån någon kompetens för men min uppfattning är ändå att det borde finnas möjligheter till en lösning och detta bygger jag fortfarande på att det är mycket dyrare, för den som nu äger teamet, att inte komma till start än att ta hand om de kreditorer som nu håller på att utmäta Caterham Sports ltd. Om det nu är så att Tony Fernades fortfarande är laglig ägare till Caterham F1 så tror jag att han tvingas betala vad han är skyldig och sen genomför affären fullt ut, alternativt säljer till någon annan. Det som talar mot det senare är att Fernandes under inga omständigheter vill ha ett Formel 1-team och gärna ser att han blir av med det så snabbt som möjligt. Det kommer garanterat att hållas möten mellan de inblandades advokater under helgen för att komma fram till en hållbar lösning och mitt tips är att Caterham kör vidare året ut.