Ledig helg…

Nico Hülkenberg har förlängt med Force India över 2015

Nico Hülkenberg har förlängt med Force India över 2015

Det är inte alltför ofta därav värt en rubrik på bloggen kan jag tycka. Skönt ska det dock bli att få vara ledig en hel helg och få spendera den med familjen. Som ni förstår har jag ett lite annorlunda helgliv där jag i bästa fall ”firar” helg måndag/tisdag istället för lördag/söndag som vanligt folk.

Nu står ju inte Formel 1 still bara för att det är körledig helg, en hel massa tillkännagivanden har kommit. Bl  a har Nico Hülkenberg förlängt med Force India över 2015, ett klokt val av båda parter som båda kommer att ha nytta av. Med Sebastian Vettel allt utom offentligt klar för Ferrari fanns inga alternativ för Hülkenberg denna gång heller – Nico Hülkenberg – mannen med F1-världens sämsta timing. Nåja, han ska inte klaga alltför mycket, hans postion i Formel 1 är relativt säker just nu men någon toppstyrning tror jag aldrig det blir för den snabbe tysken. Tiden har tråkigt nog runnit förbi och jag tror att det även i fortsättningen blir körning i stall just under den absoluta toppen, lite synd på en sådan duktig förare.

Den andre Force India-föraren, Sergio Perez, säger sig vara nära ett liknande besked inom kort, d v s att han också förlänger med teamet över 2015. Säkert en del ekonomiska förehavanden som måste lösas först men med tanke på att det blir ett Mexikansk GP 2015 vore det en stor skräll om inte Perez stod på startlinjen nästa säsong.

Blir Romain Grosjean kvar i Lotus?

Blir Romain Grosjean kvar i Lotus?

En annan förare som inte har så många alternativ längre är Romain Grosjean och det mesta talar för att han stannar i Lotus även 2015. Detta trots att teamet nästa säsong kör med Mercedes- istället för Renaultmotor och med en ny oljeleverantör i Petronas istället för Total. Total som varit en av Grosjeans stora välgörare genom karriären kan också komma att drabbas av förändringar då Totals vd, Christophe de Margerie, dog i en flygkrasch i Moskva häromdagen, nu tror jag inte just denna krasch hunnit påverka något ännu men kan definitivt göra det på sikt.

Idag meddelade dessutom Mclarens Sporting director, Sam Michael, att han lämnar sin post efter denna säsong. De sägs att Michael lämnar Mclaren ”on extremely good terms” men visst får väl detta ses som ett första steg mot att förbereda teamet på en ”ny tid” tillsammans med Honda. Sam Michael kom till Mclaren 2011 efter att ha varit technical director hos Williams utan någon större framgång. Vet att t ex Eje Elgh aldrig hållit Sam Michael speciellt högt och det känns inte som om han gjort något större avtryck under åren i Mclaren. Mclaren-Honda har en stor uppgift framför sig om man vill komma tillbaka till den absoluta toppen och det kan säkert bli fler som får flytta på sig innan man är helt nöjd med den personal man har på nyckelpositionerna.

Är Caterham på väg att få nya ägare igen?

Är Caterham på väg att få nya ägare igen?

Ryktena har även varit många om Caterham och teamets framtid i Formel 1. Caterham Sports ltd har försatts i konkurs (gått i administration) och då man är en stor leverantör till Caterham F1 (1MRT – First Malaysian Racing Team) borde det naturligtvis få påverkan på F1-teamet. Jag ser det dock som ett positivt tecken där viljan att driva saker och ting vidare verkar finnas istället för att bara sälja ut allt och mer eller mindre slakta företaget. Vad jag vet har tävlingsbilarna inte kommit tillbaka till Leafield inför USA:s GP utan istället förberetts i Tyskland hos Colin Kolles i hans lokaler för att inte riskera att något mer blir konfiskerat och ute till exekutiv försäljning. Har nu i kväll även hört rykten om att det rör på sig på ägarsidan och det skulle inte förvåna mig alls om det kommer en press-realease som berättar att det återigen är ny ägarstruktur i Caterham F1. För Marcus Ericsson pågår dock förberedelserna inför USA:s GP som vanligt, något annat kan han inte göra än att bara jobba på precis som vanligt. Ny bana för Ericsson som, om han har någon bil att köra med, förhoppningsvis fortsätter att visa bra form.