Sista rycket…

Kampen om VM-titlen har gått in sitt slutskede och det handlar om de här båda gentlemännen

Kampen om VM-titlen har gått in sitt slutskede och det handlar om de här båda gentlemännen

Det är många saker som verkligen går in i sitt slutskede just nu. Om vi börjar med det sportsliga så har vi redan klart med Mercedes som vinnare av konstruktörs-vm men där vi verkligen går in i ett känsligt läge i förar-vm med enbart 17 poäng mellan Lewis Hamilton i ledningen före Nico Rosberg. Tre lopp återstår med de förhatliga dubbla poängen i finalen vilket gör att fighten om VM-titeln i allra högsta grad lever vidare. Ska vi dock se på fortsättningen någorlunda realistiskt så kommer Mercedes med största sannolikhet att vinna dubbelt de lopp som återstår och om det är Rosberg som vinner i t ex Austin och i Sao Paolo så kommer Hamiltons ledning att vara enbart 3 poäng inför finalen vilket betyder att den som vinner i Abu Dhabi blir världsmästare. Om det istället är Hamilton som fortsätter att visa storform och vinner i Austin och i Brasilien så har han ledningen med 31 poäng inför finalen och då räcker det med en fjärdeplats i Abu Dhabi för att vinna VM om vi ponerar att Nico Rosberg vinner det sista loppet.

Nico Rosberg måste nu alltså hitta på något extra för att inte förlora kampen om titeln och därför tippar jag honom som vinnare i Texas, bara för att han måste och jag tror faktiskt att han kan vinna även i Brasilien. Man ska inte underskatta vad ”kniven på stupen” kan göra för att plocka fram det lilla extra och för Rosberg handlar det om att åtminstone vara mindre en 14 poäng bakom inför finalen i Abu Dhabi. Med dubbla poäng så blir då den som vinner det sista loppet världsmästare vilket innebär att Rosberg har det i sina egna händer

Apropå de dubbla poängen så kan just detta komma att ge oss en kamp om titeln ända in i kaklet vilket hade varit mindre sannolikt med normal poängutdelning. Givetvis är dubbla poäng i grunden en dålig idé men om man får tro Bernie Ecclestone så kommer det att försvinna till nästa säsong. Rätt övertygad om att dubbla poäng var ett krav från, alt ett erbjudande till, arrangören i Abu Dhabi för att de skulle köpa loss finalracet för därmed försäkra sig om att VM-kampen fortfarande skulle vara vid liv. Inte roligt att arrangera ett F1-lopp där VM redan är avgjort, sådant kan få stor påverkan på hur många biljetter som säljs vilket i sin tur påverkar arrangörens möjligheter att tjäna tillbaka de stora pengar det kostar att stå som värd för ett final-race i Formel 1.

Marussia går just nu igenom teamets absolut värsta tid med den allvarliga olyckan för Jules Bianchi och dessutom stora skulder till sina leverantörer

Marussia går just nu igenom teamets absolut värsta tid med den allvarliga olyckan för Jules Bianchi och dessutom stora skulder till sina leverantörer

I sitt absoluta slutskede kan det även vara för Marussia. Stora obetalda skulder, uppsagt motorkontrakt för nästa säsong gör att många är tveksamma till om man slutför säsongen. Den ryska  ägaren har som bekant bestämt sig för att hoppa av och någon ny ägare har inte presenterats. Lägg därtill den tragiska olyckan med Jules Bianchi så förstår alla att läget är minst sagt kritiskt. När det gäller Caterham, det andra bottenteamet som har det tufft ekonomiskt, så har man valt att inte förbereda bilarna för USA:s GP i Leafield utan istället i Collin Kolles lokaler i Tyskland. Detta är givetvis för att inte riskera att bli av med sina tävlingsbilar och det lilla som finns kvar av reservdelar i en ny utmätning. Den nya teamledningen har medgivit att det var ett misstag att inte flytta F1-teamet från resten av verksamheten i Leafield av den enkla anledningen att det inte är helt enkelt att utröna vems skulderna är som man blir utmät för. Kolles o co menar att det är Tony Fernandes skulder något som Fernandes givetvis tillbakavisar.

Att Fernando Alonso lämnar Ferrari är nu bekräftat men var tar han vägen istället?

Att Fernando Alonso lämnar Ferrari är nu bekräftat men var tar han vägen istället?

Något som också går in i sitt slutskede är relationen mellan Ferrari och Fernando Alonso. Den avgående högste chefen hos Ferrari Luca Di Montezemolo har nu bekräftat att Fernando Alonso lämnar teamet efter den här säsongen med hänvisning till att spanjoren behöver ett miljöombyte och att han, av ålderskäl, inte heller har råd att vänta längre på att vinna sin efterlängtade tredje vm-titel . Fernando Alonso lämnar därmed Ferrari med två år kvar på sitt kontrakt och ersätts alltså med största sannolikhet av Sebastian Vettel även om det inte är officiellt bekräftat ännu. Red Bulls ägare Dietrich Mateschitz sa i Sotji att man inte släpper Sebastian Vettel i förtid utan tänker hålla honom under kontrakt till han blir s k free agent den 28:e november, d v s två dagar efter den avslutande testen i Abu Dhabi så någon möjlighet för Vettel att få testa Ferrari blir det inte förrän försäsongstesterna drar igång i februari.

Det här med var Fernando Alonso tar vägen 2015 är lite mystiskt. Det verkar ju stå mellan att köra för Mclaren eller att ta ett sabbatsår där Alonso själv menar att risken för ett sabbatsår är mycket liten. Spekulationerna är många om varför ett tillkännagivande dröjer om planerna för 2015 men det verkar ju otroligt vågat att säga upp sig från Ferrari utan att ha något annat klart till 100%. Fernando Alonso vet givetvis sitt värde och tar inte vilka villkor som helst för att köra för Mclaren och om det är därför det just nu kärvar vet bara han själv och Mclaren-ledningen. Det andra scenariot är då att ta ett år utan att tävla och vänta på en plats hos Mercedes som ev kan bli ledig om Lewis Hamilton väljer att gå till Mclaren när hans kontrakt går ut med Mercedes efter 2015. Risky business detta för Fernando Alonso som är otålig när det gäller att vinna VM igen. Väljer han att gå till Mclaren-Honda så lär det ta några säsonger innan man är med och slåss om VM-titlarna, historiskt så tar det två-tre säsonger innan man är klar med ett bilkoncept och frågan är om 33-årige Fernando Alonso har den tiden. Personligen så tror jag inte att Mclaren-Honda kan utmana Mercedes redan nästa säsong och därför kan ett sabbatsår och en plats i Mercedes 2016 vara ett bättre alternativ. Men det förutsätter då att Lewis Hamilton antingen inte får förlängt kontrakt eller att han själv väljer att inte förlänga och istället återförenas med sin välgörare Ron Dennis i Mclaren.