FIA-panel svarade på frågor efter Bianchis olycka…

En FIA-panel svarade idag på frågor om den tragiska olycka på Suzuka för en knapå vecka sedan

En FIA-panel svarade idag på frågor om den tragiska olyckan på Suzuka för en knapp vecka sedan

En lång dag är slut här i Sotji, i alla fall nästan. Dagen rundades av med en presskonferens som FIA utlyst innehållande en panel bestående av FIA-presidenten Jean Todt, tävlingsledaren Charlie Whiting, FIA-läkaren Dr Ian Roberts och prof Jean-Charles Piette som dels gick igenom förloppet och som sedermera svarade på frågor från de många journalister som fanns på plats. Vi fick bl a se bilder från en av de övervakningskameror som finns längs banan och där ser man tydligt vad som  som händer. Det var ett ganska odramatiskt förlopp där vi först fick se Adrian Sutil snurra av och hamna i däcksbarriären med den efterföljande bärgningen. Det klargjordes, och var också tydligt på bilderna, att det inte gick att ta miste på om det var gulflagg eller inte. Den funktionär som visade grön flagg gjorde allt korrekt som så fort traktorn passerat honom började visa grön flagg, helt enligt sina instruktionerna och man ser tydligt att det blinkar gult vid posteringarna innan olyckan. Som Charlie Whiting också påpekade så är det först i höjd med grönflaggen som det är tillåtet att öka farten igen så detta hade ingen påverkan på situationen. Varvet efter kommer så Jules Bianchi och tappar även han fästet bak, skillnaden är bara att hans bil aldrig snurrar utan rätar istället upp och går sedan rakt ut i sandfållan innan han kolliderar med den stillastående traktorn. Han hade helt enkelt för hög fart för de rådande förhållandena och halkade av.

Några omedelbara förändringar kring säkerheten på banan kommer inte att ske denna helg mer än att man är extra försiktig vid användandet av ev bärgningsfordon på banan. Det man däremot kommer att undersöka på kort sikt är möjligheten att begränsa bilarnas fart förbi dubbel gulflagg. En sådan lösning skulle vara att ge förarna en ”deltatid” på sin display att hålla sig till förbi den del på banan som är gulflaggad alternativt en mer tekniskt lösning där det sker med automatik via bilens ECU. Detta är dock inget som går att få till redan denna helg då ett sådant system måste testas ordentligt innan det kan tas i bruk. Detta skulle alltså kunna vara ett alternativ till säkerhetsbil som har en viss tröghet innan den får full effekt på banan. Detta var en del av det som redogjordes för på denna presskonferens och en fullständig rapport har lämnats in till FIA för vidare utredning av säkerhetskommissionen.

Just farten på bilarna under gulflagg är en mycket viktig faktor för att få ev bärgningar på banan säkrare. Jag tror att man måste ”hjälpa” förarna med detta genom ett system som beskrivits ovan. Det kommer alltid ligga i förarnas natur att försöka tappa så lite tid som möjligt under gulflagg och jag upplever att enda sättet att komma till bukt med detta är att någon annan bestämmer hur fort det går att köra när t ex en bärgning pågår. Givetvis kan man diskutera om en stor, flera ton tung, traktor ska vara på banan eller om det finns andra lösningar med t ex kranar som är placerade bakom däckbarriärer och liknande. När det gäller kranar har dom trots allt en begränsning i räckvidd och en traktor är i många fall det enda sättet att få undan en bil. En kran kräver dessutom ett antal oskyddade personer förankrar bilen i kranens lyft anordning. Bärgningar kommer alltid att förekomma och för att detta ska kunna ske säkert måste farten ner på bilarna som passerar. Detta kan man åstadkomma med säkerhetsbil men den lösning som nu diskuteras (och som borde införts för länge sedan) med hastighetsbegränsning vid gul flagg är mycket snabbare ta i bruk och betydligt mer effektivt och gör dessutom att loppen störs så lite som möjligt när väl bärgningen är klar. Säkerhetsbil på banan har en tendens att dra ut på tiden vilket ingen önskar. Avslutningsvis har vi förarnas eget ansvar för det som sker, men jag hävdar att de måste ha hjälp med detta eftersom de i sin tävlingsituation uppenbarligen har svårt att bedöma hur fort de ska köra för att det ska vara tillräckligt säkert. Inte alls konstigt med tanke på att de varv efter varv ligger och kör på max vilket gör det  svårt att bedöma en ”säker” fart när läget så kräver.

När det gäller körningen på banan idag var Lewis Hamilton klart snabbare än någon annan på mjuka däck. För en gång skull närmast före Mclarens Kevin Magnussen men nästan en sekund till godo. Nico Rosberg var som han beskrev det ”lite kreativ” med inställningarna vilket inte fungerade alls och hade enbart fjärde tid. Nu får vi ändå förutsätta att Rosbergs riktiga fart är betydligt närmare Hamilton och får anses vara främste utmanare ändå.

Marcus Ericsson hade en bra första dag inför Ryssland GP

Marcus Ericsson hade en bra första dag inför Ryssland GP

Marcus Ericsson fortsätter också att visa god form, stärkt av sin fina körning både i Singapore och i Japan senast. Banan här i Sotji är det första riktiga provet på om den förändring Caterham gjort på bromsarna på Marcus bil verkligen fungerar. Med tanke på att Ericsson var hela 8 tiondelar snabbare än sin teamkamrat Kamui Kobayashi får man dra slutsaten det fungerar riktigt bra. Märks tydligt på Marcus Ericsson att självförtroendet är tillbaka tillsammans med förtroendet för bilen och det finns mycket som talar för att vi kan förvänta en ny bra helg här i Ryssland.

Avslutningsvis var det totalt kaos när vi skulle ta taxi tillbaka till hotellet. Först och främst fick vi åka i rysk bil av modell äldre med en förare som inte förstod ett smack av vad vi sa. Inte blev det bättre att hela olympiaområdet av någon anledning var avstängt och vi tvingades till en rejäl omväg med diverse konversationer med poliser som inte heller begrep vad vi ville.. Vi kom dock fram till slut även  om det tog en stund extra:)

Resultat FP2 Rysslands GP

1 44 Lewis Hamilton Mercedes 1:39.630 27
2 20 Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1:40.494 0.864 32
3 14 Fernando Alonso Ferrari 1:40.504 0.874 32
4 6 Nico Rosberg Mercedes 1:40.542 0.912 30
5 77 Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:40.573 0.943 33
6 22 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:40.718 1.088 32
7 19 Felipe Massa Williams-Mercedes 1:40.731 1.101 30
8 26 Daniil Kvyat STR-Renault 1:41.108 1.478 32
9 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 1:41.396 1.766 30
10 25 Jean-Eric Vergne STR-Renault 1:41.531 1.901 33
11 7 Kimi Räikkönen Ferrari 1:41.630 2.000 24
12 27 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1:41.677 2.047 27
13 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing-Renault 1:42.061 2.431 25
14 11 Sergio Perez Force India-Mercedes 1:42.090 2.460 29
15 99 Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1:42.233 2.603 31
16 8 Romain Grosjean Lotus-Renault 1:42.892 3.262 30
17 13 Pastor Maldonado Lotus-Renault 1:42.905 3.275 33
18 21 Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1:43.055 3.425 33
19 9 Marcus Ericsson Caterham-Renault 1:44.135 4.505 22
20 4 Max Chilton Marussia-Ferrari 1:44.530 4.900 29
21 10 Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1:44.952 5.322 27