Jules Bianchi allvarligt skadad efter krasch i Japan…

Jules Bianchi allvarligt skadad efter krasch under Japans GP

Marussias Jules Bianchi allvarligt skadad efter krasch under Japans GP

Jag älskar verkligen den här sporten men den får aldrig genomföras på bekostnad av förarnas säkerhet. Jules Bianchi kraschade, i kurva 6-7, efter drygt 40 varv in i en stillastående traktor som funktionärerna kört fram för att bärga bort bilen efter Adrian Sutils avåkning på samma ställe något varv innan. Att tävlingsledningen valde att inte ta ut säkerhetsbilen på det stället är, som det känns just nu, den stora anledningen till att Jules Bianchi av allt att döma är allvarligt skadad. Just Dunlop Corner är en mycket snabb vänsterkurva i ett mycket tekniskt parti på banan och när det händer en krasch på utsidan där farten är såpass hög i svåra förhållanden är det, som jag ser det, ett självklart beslut att ta ut säkerhetsbilen för att få ner farten så att bärgningen kan genomföras säkert. Det är inte heller bara förarnas säkerhet utan även de funktionärer som fanns på plats vars säkerhet äventyras.

I skrivande stund vet jag inte mer om Jules Bianchis tillstånd än att han förts till sjukhus med ambulans medvetslös, mer än så har inte gått att få bekräftat och vi får helt enkelt vänta på mer rapporter så fort de kommer från sjukhuset. Avsaknaden av TV-bilder från kraschen är också väldigt illavarslande och brukar betyda en allvarlig utgång. Dagens moderna Formel 1-bilar är extremt säkra efter mycket rigorösa kraschtester innan säsong som ska säkra att föraren sitter så säkert det bara går, men inte ens en F1-bil kan klara en krasch i hög fart in i ett stillastående, flera ton tung traktor. Vi får nu verkligen hålla tummarna för att Jules Bianchi inte är allt för allvarligt skadad och att han snabbt kan vara tillbaka på banan igen.. men först och främst att han blir fullt återställd.

Marcus Ericsson, här från kvalet igår, stod idag, i mycket svåra förhållanden, för karriärens bästa Formel 1-lopp på Suzuka

Marcus Ericsson, här från kvalet igår, stod idag, i mycket svåra förhållanden, för karriärens bästa Formel 1-lopp på Suzuka

Loppet som sådant var dramatiskt som det var med kraftig regn just innan ordinarie start vilket ledde still start bakom säkerhetsbil. Mycket stående vatten gjorde det extremt svårkört även i låg fart vilket Marcus Ericsson fick erfara när han knappt petade på gasen och ändå snurrade ut ur sista kurvan bakom säkerhetsbilen. Dessbättre lyckades han komma iväg igen men nu sist i startfältet och det var tur det för den fart han sedan visade har vi inte sett något av tidigare under säsongen. Det är uppenbart att man gjort ett genombrott när det gäller inställningarna på bilen som gjort att förtroendet för bilen finns på ett helt annat sätt och därmed en helt annan fart från Marcus. Idag körde han inte bara klart snabbare än sina närmaste konkurrenter, han höll även jämna steg med flera andra bilar som normalt är helt överlägsna Caterham. Detta var utan tvekan Marcus Ericssons genombrott i F1, egentligen har hela helgen varit det även om han redan i Singapore visade att något stort var på gång. Det blev nu en 17:e plats före Marussias Max Chilton och Kamui Kobayashi i den andra Caterham. Det såg ju även ut som att ett relativt tidigt avslutande stopp för extreme wets skulle vara ett smart drag med mer regn på gång, men som det nu slutade hade det dock kunnat bli några placeringar bättre om man avvaktat lite till. Men på det hela taget en mycket bra insats från Ericssons sida, utan tvekan hans bästa i Formel 1 så hår långt.

Att vi överhuvudtaget fick ett race får vi tacka att regnet höll sig borta för, när det väl avtagit höll det sig på avstånd fram den olycksaliga kraschen med Bianchi. Precis då hade det börja regna igen och allt fler gick in för att byta till extreme wets och bara en sådan sak borde fått tävlingsledningen att reagera snabbare och få ut säkerthetsbilen när Adrian Sutil kört av. Det var trots väldigt skiftande kondition på bilarnas däck med ökad risk avåkningar.

Slutresultatet känns lite sekundärt när vi inte riktigt vet hur det är med Jules Bianchi men Lewis Hamilton hade en betydligt bättre dag än sin teamkollega och vann relativt enkelt före Nico Rosberg. Att Red Bull, till skillnad mot Willams, valt regninställningar på bilen syntes tydligt när mycket enkelt tog sig förbi och kampen om sista pallplatsen stod istället med Mclarens Jenson Button. Button var först inne i depån för intermediate-däck när banan började torka upp och tjänade många platser på denna taktik men mot Red Bull orkade han inte riktigt och slutade på 5:e plats.

Resultat Japans GP

1 44 Lewis Hamilton Mercedes 44 1:51:43.021 2 25
2 6 Nico Rosberg Mercedes 44 +9.1 secs 1 18
3 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 44 +29.1 secs 9 15
4 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing-Renault 44 +38.8 secs 6 12
5 22 Jenson Button McLaren-Mercedes 44 +67.5 secs 8 10
6 77 Valtteri Bottas Williams-Mercedes 44 +113.7 secs 3 8
7 19 Felipe Massa Williams-Mercedes 44 +115.1 secs 4 6
8 27 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 44 +115.9 secs 13 4
9 25 Jean-Eric Vergne STR-Renault 44 +127.6 secs 20 2
10 11 Sergio Perez Force India-Mercedes 43 +1 Lap 11 1
11 26 Daniil Kvyat STR-Renault 43 +1 Lap 12
12 7 Kimi Räikkönen Ferrari 43 +1 Lap 10
13 21 Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 43 +1 Lap 15
14 20 Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 43 +1 Lap 7
15 8 Romain Grosjean Lotus-Renault 43 +1 Laps 16
16 13 Pastor Maldonado Lotus-Renault 43 +1 Lap 22
17 9 Marcus Ericsson Caterham-Renault 43 +1 Lap 17
18 4 Max Chilton Marussia-Ferrari 43 +1 Lap 21
19 10 Kamui Kobayashi Caterham-Renault 43 +1 Lap 19
20 17 Jules Bianchi Marussia-Ferrari 41 Accident 18
21 99 Adrian Sutil Sauber-Ferrari 40 Accident 14
Ret 14 Fernando Alonso Ferrari 2 Electronics 5