Fryst eller inte – det är det som är frågan

Marcus Ericsson i Caterham med en trave Pirellidäck intill sig..

Marcus Ericsson i Caterham med en trave Pirellidäck intill sig..

Mycket surr om att Caterham inte skulle få några däck till Japans GP av Pirelli, surr som nu tillbakavisats av både Caterham och Pirelli själva. Enligt den italienska däcktillverkaren ska man leverera säsongen ut till Caterham – Inga problem. Gott så, inget snack dock om att ekonomin är kraftigt ansträngd i Caterham och man ligger efter med ett flertal räkningar som nu börjar hamna i läget ”måste betalas”. När man hamnar där så brukar oftast pengarna ramla in på ett eller annat sätt och det mest akuta betalas, typ däcken till tävlingsbilarna. Som jag har sagt många gånger förr så är det mycket dyrare att inte komma till start än att faktiskt betala det man är skyldig. De nya ägarna har sannolikt haft en del att göra med att rensa upp bland fordringarna och tar väl det mest akuta först.

Renault F1-motor 2014: V6 med turbo

Renault F1-motor 2014: V6 med turbo

En annan viktig fråga som avhandlas i fackpressen just nu är ”frysningen” av motoreglementet där Ferrari är mest högljutt om en lindring av dessa regler för att få möjlighet att få jobba med sin ”power unit”. Självklart eftersom man vill försöka jobba ikapp Mercedes försprång även om Marco Mattiacci hävdar att det inte alls är av taktiska skäl? Varför då? Det är, i mina ögon, självklart att Ferrari vill ha en möjlighet att förbättra sin motor, speciellt som italienarna har problem med själva hårdvaran som i år är alldeles för tung, lägg därtill bl a Kimis kommentarer om att återvinningen inte heller är speciellt effektiv så förstår man att läget är lite svårt. Renault är lite mer försiktiga och är inte så säkra på att man skulle tjäna speciellt på en förändring av reglerna. Renaults nye chef Cyril Abiteboul menar att det viktiga är att ha en stabilt reglemente där man inte lockas att spendera onödigt mycket pengar. Troligen beror Renaults ståndpunkt på att man har läget lite mer under kontroll och kan förbättra sin ”power unit” inom ramen för det rådande reglerna för motorutveckling. Mercedes är ganska väntat lite avvaktande där Toto Wolff säger till Autosport att en lindring av reglerna kan öka kostnaderna dramatiskt vilket givetvis inte är önskvärt.

Ni märker att alla som vanligt i F1 pratar in egen sak och därför kan detta bli en svår nöt att knäcka. Personligen tycker jag att man borde haft säsongen 2014 för utveckling där motorleverantörerna fått spendera det man tyckt varit rimligt och därefter gjort en avstämning inför 2015 med en tightare frysning av reglementet än vad som nu gäller med stegvis åtstramning från säsong till säsong fram till 2019. Vill minnas att det var precis så det gick till med ”frysningen” av de gamla V8:orna där alla tillverkare fick hela säsongen 2006 på sig till ett visst datum innan reglementet ”frös” till säsongen 2007 av kostnadsskäl och sedan höll sig där fram tills de togs ur bruk till årets säsong. En variant  som gav alla tid att få fram någorlunda likvärdiga motorer där ingen heller blev totalt överlägsen. Sett till var titlarna hamnade så blev det ganska jämn spridning under V8-eran(Ferrari 2007, Mercedes 2008-2009, Renault 2010-2013) och då ska man komma ihåg att Renaultmotorn långt ifrån var den starkaste under deras vinnande period tillsammans med Red Bull.

Det är fullt möjligt att jag förenklar denna komplicerade sak genom mitt sätt att tänka, man får inte glömma all politik som ligger bakom många beslut där det är av största vikt att motortillverkarna är ”nöjda” och får bra kickback på sina investerade pengar, inte minst PR-mässigt. Där torde Renault ha lite problem just nu med Romain Grosjeans utbrott på Renault motorn i Singapore som för oss tittare var lite underhållande..

Knappast någon reklamfilm, till råga på allt en fransk förare som skäller på en fransk motor, det är precis den typen av publicitet som alla till varje pris försöker undvika. Förra året var det Pirelli som stod med dumstruten och i år har det många gånger varit Renault som fått ta över den mindre smickrande hatten i depån. Gissar att det blir många och långa diskussioner innan denna fråga är löst.

Måste också dela med mig av rätt en rolig historia från Singapore.. Riktigt kul faktiskt!

Charlie Häggstam tillsammans med "sin" förare denna säsong Kamui Kobayashi under Monacos GP.

Charlie Häggstam tillsammans med ”sin” förare denna säsong, Kamui Kobayashi, under Monacos GP.

Ni känner ju alla till vår svenske mekaniker hos Caterham, Charlie Häggstam, en underbar person som är den mest lojale medarbetare man kan tänka sig. Han gör verkligen allt för att saker och ting ska bli så bra som möjligt och är enormt populär i depån. Ett exempel på hans sätt att vara fick jag under kvalet i Singapore där Charlie, som är nr 1 mekaniker på Kamui Kobayashis bil, skulle ge klartecken till japanen att få köra iväg ut ur garaget, ni vet när mekanikern går i depågatan och kollar om det är klart. Charlie travar ut och ser att en bil är på väg ut ur depån men bedömer ändå att det är tid nog för Kobayashi att hinna iväg före och ger därför klartecken. Kobayashi tvekar av någon anledning en aning, det tar helt enkelt lite längre tid för honom att komma iväg och vi pratar då några sekunder så det är ingen evighet. Under tiden kommer bilen på väg ut ur depån allt närmare men Charlie har bestämt sig, Kamui ska ut först. Han tar sonika ett steg rakt ut i depågatan och stoppar bilen som egentligen har företräde och vinkar mycket stolt ut sin förare ut ur garaget för vidare färd ut på banan. När Charlie är klar kliver han åt sidan för att släppa fram bilen han hindrat och ser då en lagom irriterad Kimi Räikkönen sitta med sitt ena långfinger i luften innan han gasar vidare ut på banan… Störst går inte alltid först:)