Säsongens tightaste kval i Singapore…

Topptrion efter gårdagens tidsmässigt mycket tighta kval inför Singapores GP

Topptrion efter gårdagens tidsmässigt mycket tighta kval inför Singapores GP

Lite oväntat blev det ett riktigt drama det vi fick bevittna igår eftermiddag (svensk tid) när kvalet till Singapores GP avgjordes. En liten men väldigt påverkande temperatursänkning mellan fredag och lördag gjorde att förutsättningarna förändrades ganska radikalt. Borta var den riktigt stora tidsskillnaden mellan mjuka och hårda däck och helt plötsligt så startfältet betydligt jämnare ut.

Det var så pass jämnt att alla tvingades ut på supersoft redan i Q1, något som jag inte kan påminna mig har hänt någon gång tidigare. Det fortsatte att vara jämnt rakt igenom hela kvalet och till slut skiljde bara 7 tusendelar mellan Lewis Hamilton, som tog sin sjätte pole för säsongen, och Nico Rosberg. Hamilton menade att den lilla marginalen berodde på en sen inbromsning redan in i kurva 1 på sitt snabba varv medan Nico Rosberg tyckte det var extremt irriterande att få stryk med så liten marginal. Med en sådan miss från Hamilton borde nog Rosberg ha tagit pole men Hamilton är något snabbare och lyckades, starkt nog, hitta tillbaka tid under resten av varvet. Båda Mercedesföraran körde ut på kvalet med nytt bromsmaterial och verkade inledningsvis faktiskt lite störda av detta. Singapore är väldigt hård på bromsarna och Mercedes har haft lite bekymmer när slitaget varit för högt tidigare under säsongen.

Det var inte bara jämnt mellan Mercedesförarna, topp 9 i Q3 separerades med enbart en halv sekund, den enda som föll ur ramen på slutet var Daniil Kvyat som inte fick till något varv i Q3 att tala om. Säkert uppmuntrande för t ex Ferrari att känna att man är närmare även om det återigen blev en  femteplats på gridden, hans fjärde denna säsong. Alonso hade en snittstartposition inför gårdagens kval på 6,5. Tror absolut att Fernando Alonso kan vara med och slåss om den sista pallplatsen, något hans själv betecknar som ett drömresultat, men då måste han ta sig förbi båda Red Bull-förarna. Daniel Ricciardo och Sebastian Vettel startar dagens race 3:a och 4:a och det roliga är att Daniel Ricciardo menade att det var max vad bilen och han själv kunde klara medan Sebastian Vettel tyckte att han och Red Bull hade en bil för pole position. Anledningen, enligt honom själv, att det inte blev pole var lite småstrul genom Q1 och Q2 där min tajmade sina varv lite tokigt och tvingades använda ett extra set däck vilket i sin tur betydde att han bara hade ett set kvar för Q3. Det står nu 8-6 till Ricciardo i den interna kvalkampen hos Red Bull.

En sak som börjar bli extra tydlig är att Renault nu verkligen ger alla resurser till Red Bull och det här drabbar naturligtvis de övriga teamen. Det var ingen bra reklam för den franska motortillverkaren när fransmannen Romain Grosjean bl a skrek ”bloody engine – bloody engine” över radion igår. Wastegate problem för båda Lotusbilarna igår, ett problem som även drabbade Marcus Ericsson. Och när vi ändå är inne på Caterham så var det verkligen natta för Marcus, bilen hade skador på kabelhärvan under hela lördagen att all telemetri saknades vilket i sin tur betyder att motorn inte hade rätt inställningar. Att åka i Singapore md en motor som när du gasar inte svarar alls till att börja med och sen skickar på precis alla effekt är helt omöjligt vilket igår syntes tydligt den lilla stund som Marcus var ute på banan i kvalet. Caterham försökte laga bilen mellan FP3 och kval och lyckades få ut Ericsson med sex minuter kvar av Q1 men bara för att upptäcka att problemen inte var avhjälpta. Vi kan bara hoppas att man har reservdelar till att göra bilen körduglig till racet.

Bara en knapp timme efter att kvalet var färdigt kom tidernas skyfall in över Singapore, kommer sådant regn in över banan under racet kan det riktigt spännande, om det går att köra överhuvudtaget. Vi har faktiskt inte haft nederbörd under något pass som körts här under åren (lite fuktigt har den kanske varit fete en tidigare regnskur men aldrig blött) vilket är rätt anmärkningsvärt med tanke på vilken klimatzon vi befinner oss i.

Här är vårt senaste magasin också med kommentarer från flera av förarna