Singapore är klart för denna gång, det blev ett helt ok lopp men utan den rafflande dramatiken om segern. Mycket av spänningen försvann redan innan start när vi såg bilder från Mercedes garage att Nico Rosberg hade problem med sin ratt, en av de vitalare delarna på bilen med mängder av funktioner som är helt nödvändiga för att köra bilen (förutom att styra:)). Nico kom aldrig iväg på formationsvarv och fick sedemera bryta då det helt enkelt inte gick att fortsätta utan en fungerande ratt. Mercedes har efter loppet konstaterat att det var en skadad kabel i rattstången som ansluter ratten till bilens ECU som var problemet på Rosbergs bil.
Efter detta hade Lewis Hamilton detta som i en lite ask och behövde bara kontrollera luckan bakåt. Inte ens en säkerhetsbil lyckade störa även om han kom ut bakom Sebastian Vettel efter det sista stoppet, det tog inte lång tid innan ordningen var återställd då Vettel och de övriga närmast bakom var på gamla däck som behövde räcka återstoden av loppet.
Red Bull tog hand om de resterande pallplatserna med Sebastian Vettel som tvåa före Daniel Ricciardo. Fernando Alonso var med i kampen om en pallplats men säkerhetsbilen störde dock den uppgjorda taktiken det blev en slutlig fjärdeplats. Fernando Alonso försvarade teamets val av taktik, att ta in honom när säkerhetsbilen kom ut och därmed tappa två platser till de båda Red Bull-bilarna, efter loppet och menade att farten ändå inte räckte för mer än en fjärdeplats idag. Sebastian Vettel har f ö varit före Daniel Ricciardo enbart vid två tillfällen denna säsong och avståndet idag var enbart 0,7 sekunder.
Toro Rossos Jean Eric Vergne stod också för en strålande insats när han körde i mål som 6:a efter inte mindre an två! fem sekunders stop and go straff i loppet för att ha genat och tjänat tid. Den sista bestraffningen skulle läggas på sluttiden och jakten på placeringar på fräscha däck på slutet var väldigt sevärd och han lyckades gå i mål utan att tappa någon placering efter sitt tidsstraff. Dagens körning kan rädda hans karriär i Formel 1.

Marcus Ericsson gjorde idag kanske sitt bästa lopp i Formel 1 vilket räckte för en 15:e plats i mål i Singapores GP
Sällan har jag även tvingats hålla koll på en femtonde plats i ett lopp som idag, Marcus Ericsson hade de sista varven en grym fight med Marussias Jules Bianchi. De båda fick kontakt med varandra när säkerhetsbilen gick i depån med drygt 20 varv kvar av loppet och avståndet höll sig kring 3-4 sekunder med Bianchi just före Ericsson. Marussia valde då att ta in Bianchi i depån för ett set nya däck medan Ericsson stannade ute. I det läget väntande man på att Caterham skulle svara på Marussias taktik men istället låg Caterhambilen kvar därute med en jagande Bianchi som snabbt tog in på Ericsson och det kändes enbart som en formsak att fransmannen skulle köra ikapp och förbi. Jules Bianchi kom ifatt men sedan tog det stopp, resten av loppet skiljde bara några tiondelar men Ericsson stod emot och gick i mål som femtonde man. I efterhand visade det sig att det var Marcus eget beslut att stanna ute när teamet vill ha in honom i depån. Marcus visste att hans enda chans att slå Bianchi var att stanna ute och hoppas på att han kunde hålla honom stången enda till målflagg vilket han alltså lyckades med. Caterhams tekniske chef Gerhard Ungar skrek ”Ericsson for President” över radion när Marcus skar mållinjen och glädjen var stor i Caterham över att ha slagit båda Marussiabilarna ”fair and square”. Utan att låta känslorna skena iväg så var detta Marcus Ericsson bästa lopp den här säsongen, 11:e platsen i Monaco till trots, där var det mer omständigheter som gav ett bra resultat, här var det race man mot man. Starkt jobbat och oerhört viktigt inför resten av säsongen, små framgångar av detta slaget kan ha stor betydelse för självförtroendet, något som saknats på slutet p g a mindre bra körning och massor med tekniska problem.
Loppet blev långt tidsmässigt i den tryckande värmen, t o m ett varv mindre än de planerade 61 när man nådde maxtid på två timmar efter 60 varv. Givetvis väldigt jobbigt fysiskt med värmen och den höga luftfuktigheten och vi hörde både Daniil Kvyat och Kevin Magnussen klaga över värmen. Båda två togs till sjukhus efter loppet för p g a vätskebrist, Magnussen hade även klagat på att det var oerhört varmt under stolen och en koll efter ev brännskador gjordes också. Mclaren meddelade dock efter loppet att det inte var någon större fara med den unge dansken.
Resultat Singapore GP 2014:
# | Förare | Team | Tid |
---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 2h00m04.795s |
2 | Sebastian Vettel | Red Bull/Renault | 13.534s |
3 | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | 14.273s |
4 | Fernando Alonso | Ferrari | 15.389s |
5 | Felipe Massa | Williams/Mercedes | 42.161s |
6 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso/Renault | 56.801s |
7 | Sergio Perez | Force India/Mercedes | 59.038s |
8 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1m00.641s |
9 | Nico Hulkenberg | Force India/Mercedes | 1m01.661s |
10 | Kevin Magnussen | McLaren/Mercedes | 1m02.230s |
11 | Valtteri Bottas | Williams/Mercedes | 1m05.065s |
12 | Pastor Maldonado | Lotus/Renault | 1m06.915s |
13 | Romain Grosjean | Lotus/Renault | 1m08.029s |
14 | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Renault | 1m12.008s |
15 | Marcus Ericsson | Caterham/Renault | 1m34.188s |
16 | Jules Bianchi | Marussia/Ferrari | 1m34.543s |
17 | Max Chilton | Marussia/Ferrari | 1 varv |
- | Jenson Button | McLaren/Mercedes | - |
- | Adrian Sutil | Sauber/Ferrari | - |
- | Esteban Gutierrez | Sauber/Ferrari | - |
- | Nico Rosberg | Mercedes | - |
- | Kamui Kobayashi | Caterham/Renault | Kom ej till start |
Förarmästerskapet, topp 10:
# | Förare | Poäng |
---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | 241 |
2 | Nico Rosberg | 238 |
3 | Daniel Ricciardo | 181 |
4 | Fernando Alonso | 133 |
5 | Sebastian Vettel | 124 |
6 | Valtteri Bottas | 122 |
7 | Jenson Button | 72 |
8 | Nico Hulkenberg | 72 |
9 | Felipe Massa | 65 |
10 | Sergio Perez | 45 |