Inget nytt under elljuset…

Lewis Hamilton snabbast i Singapore efter den första dagens träningar

Lewis Hamilton snabbast i Singapore efter den första dagens träningar

Efter första dagen inför Singpores GP kan vi konstatera att det mesta är som vanligt med Mercedes i topp även om Nico Rosberg hamnade en bit efter i FP2 då seriekrascharen Pastor Maldonado till slut blev den som lyckades hamna i muren. Nico Rosberg, som precis startat sin kvalsimulering fick avbryta och valde att spendera resten av träningen med att utvärdera däcken med full tank istället.  Maldonados smäll tog så illa att Venezulanen nu måste få ett nytt chassi inför resten av helgen.

Ferraris Fernando Alonso var annars snabbast i FP1 och 2:a i FP2 och imponerade, såg väldigt insprirerat ut bakom ratten för spanjoren som verkligen älskar att köra här i Singapore. Den tvåfaldige vinnaren här får dock svårt att försvara den positionen i morgon även om jag tror att både ambitionen är och möjlighet finns för en start i andra startled inför racet på söndag. Men vi har också lärt oss att Ferrari gärna ser bättre ut än vad dom är på fredagarna med lite mindre bensin i bilen än konkurrenterna.

Annars är den stora skillnaden i varvid mellan de båda gummiblandningarna en överraskning, hela 2,5 sekunders skillnad i genomsnitt är mycket och det gör att det blir lite att fundera på inför strategimötena i morgon. Tre stopp är annars det mest troliga med en stint på supersoft och de övriga tre på soft. Säkerhetsbil och en och annan chansning kan nog ändå göra att det blir en del ”curveballs” på söndag som Daniel Ricciardo uttryckte det. Den som kan få de mjukaste däcken att räcka något längre kan ev köra två stint på supersoft och tjäna en hel del tid  även om de tappar mot slutet av sin livslängd. Just Ricciardo är en av förarna som skulle kunna klara av något sådant.

Har även idag pratats en hel del om det införda radiotrafiksförbudet som efter ett långt möte mellan FIA och teamen fick ett nytt utseende idag. En tydlig lindring i vad som är förbjudet och de märkligaste av allt är att det verkar vara ok att föreslå saker för föraren men inte att ”tala om” för föraren vad den ska göra. För mig är detta helt och hållet samma sak och världens lättaste för teamen att bestämma i förväg. Ingen lätt uppgift för svenske Lars Österlind och de övriga som är Stewards denna helg att bedöma vad som är råd respektive uttalad instruktion. Jag förstår att FIA vill stoppa en utveckling som man tycker skenat iväg men återigen kan jag tycka att det är märkligt att det förtydligandet av reglerna sker mitt under säsong. Bara det faktum att man några dagar efter att ha presenterat vad som är förbjudet backar på detta gör att det känns som ett beslut som inte var ordentligt förankrat.

I vårt magasin från idag finns en kort kommentar från Lasse Österlind om den uppkomna situationen, mer av den vara i vår sändning inför loppet på söndag.