Viss oro för införandet av förbud mot radiotrafik…

Starten i Singapore 2013, ett race som Sebastian Vettel vann med god marginal. Årets upplaga bli en annan historia, speciellt med det nyligen införda förbudet mot hjälpande radiotrafik

Starten i Singapore 2013, ett race som Sebastian Vettel vann med god marginal. Årets upplaga bli en annan historia, speciellt med det nyligen införda förbudet mot hjälpande radiotrafik.

På plats i Singapore med svetten drypande på kroppen, den extrema luftfuktigheten gör sig gällande direkt och det kommer givetvis att vara en påverkande faktor även för förarna som dock är betydligt bättre förberedda än vad jag är. Med tanke på att detta är säsongens längsta race tidsmässigt ska vätskebrist inte underskattas, speciellt som några av förarna under året, för att jaga vikt, valt att köra utan dricka i bilen. Tror dock inte det blir fallet här i Singapore, det går helt enkelt inte.

Den stora ”snackisen” redan första dagen är förstås det nyligen införda radiotrafiksförbudet. FIA:s Charlie Whiting hade tidigare idag ett möte med alla teamcheferna där det utrycktes visst ogillande mot att förutsättningarna ändras från en tävling till en annan. Bl a framfördes synpunkter på att risken för sönderkörda ”powerunits” ökar dramatiskt och det är absolut något som man vill undvika, speciellt vid den här tidpunkten på säsongen när flera av förarna ligger på marginalen för att åka på en bestraffning för en 6:e motor. Detta kommer att bli ett faktum för flera förare ändå men den ökade risken har inte fallit i god gjord. Har även pratat med några av förarna som förefaller ta det hela med ro, man medger att det kommer bli mer att hålla reda på men säger samtidigt att man är hyggligt förbredda då man tränar på det emellanåt ändå ifall man skulle drabbas av radiobortfall. Det stora problemet blir för de mindre teamen som kanske inte har de största budgetarna där man fortfarande kör med den gamla ratten från förra året som har en betydligt mindre display än den nya, ett sådant team är t ex Caterham. Här blir det att hitta andra lösningar som hjälper förarna att hålla koll på de vitalaste funktionerna, t ex SOC (state of charge) som berättar för föraren hur mycket batterikraft som finns kvar innan man måste ladda upp batteriet igen. Nivån får inte understiga en viss procentsats då risken finns att man kör batteriet tomt och då stannar hela bilen. Det övriga som förarna påpekar kan bli lite trixigt är att hålla koll på är bränsleförbrukningen. Personligen får jag uppfattningen att det hela är lite hastigt påkommer och att alla inte hinner förbereda sig ordentligt. Förbudet som sådant kan säkert vara bra men varför inte vänta till nästa säsong med att införa det?

Här en liten video som bra illustrerar skillnaden mellan fjolårets ratt (som flera team fortfarande använder, t ex Caterham) och årets variant, i detta falla Ferraris.

Försökte få en pratstund med svensk domaren Lars Österlind angående hur man ska kontrollera all radiotrafik men han avböjde att uttala sig innan han pratat med Charlie Whiting så det får vi återkomma till.

FP1 inför Singapore GP ser du med start 11.55 i morgon på Viasat Motor, FP 2 startar 15.25