Mot Singapore…

Marina Bay Circuit i Singapore är som alltid en fröjd för ögat..

Marina Bay Circuit i Singapore är som alltid en fröjd för ögat..

I morgon går flyget mot Singapore och en vecka i extrem värme och hög luftfuktighet, ska dock inte klaga även om just den vädertypen inte tillhör mina favoriter. Känns nästan skönt att lämna Sverige, om än för ett kort tag, med tanke på hur det gick i valet, tragiskt att så många som nästan 13% ser ett behov av ett främlingsfientligt parti i Sveriges riksdag.

En härlig uppställning av bilar för att stötta Ronald McDonalds barnfond i helgen där många sjuka barn fick en åktur de sent ska glömma

En härlig uppställning bilar för att stötta Ronald McDonalds barnfond i helgen där många sjuka barn fick en åktur de sent ska glömma

Har annars varit en intressant helg bl a med insamling av pengar till Ronald McDonalds barnfond i Eskilstuna där många sjuka barn fick en alldeles underbar upplevelse i diverse häftiga bilar och framförallt så kom det in nästan 300.000:- via den auktion som hölls på fredag kväll. Mannen bakom detta är Peder Karlsson som driver Racing Rascals, en eldsjäl som verkligen har hjärtat på rätta stället!

Franck Montagny "laddar" på i sin Formula E-bil vid premiären i Peking i helgen

Franck Montagny ”laddar” på i sin Formula E-bil vid premiären i Peking i helgen

Vidare hade Formula E premiär i Peking, en premiär som jag trodde skulle floppa helt. Var helt övertygad om att det skulle bli ett tekniskt haveri med bilar som antingen inte gick alls eller som väldigt långsamt tog sig runt den tillfälliga banan i den olympiska parken i den kinesiska huvudstaden. Så blev det inte alls, fick istället bevittna en Formel-elbilspremiär som faktiskt blev riktigt bra. Bra racing och inte alls en massa teknikstrul (inte mer än i ett ”vanligt” race i alla fall) men en oerhört dramatisk avslutning. I sista kurvan försökte Nick Heidfeld gå förbi den då ledande Nicolas Prost, Heidfeld tog sig upp på insidan under inbromsning när Prost fick panik och försökte stänga dörren på insidan alldeles för sent. Bilarna krokade ihop och Nick Heidfeld for med hög fart över banmarkeringen och upp i luften med huvudsidan före mot barriären där det tog stopp. Vid första anblicken trodde jag på en väldigt allvarlig utgång men när Heidfeld istället kravlade ur bilen oskadd så kunde vi alla andas ut. Nicolas Prost samlade inte några pluspoäng i racingvärlden med dels sin manöver men inte heller för sitt oklassiga beteende att bara gå iväg från olyckan utan att ägna Nick Heidfeld en blick. De båda är f ö teamkamrater hos Rebellion i Sportvagnar!

Här en video från kraschen..

Formula E överraskade positivt på mig, klart över förväntan även om det finns saker att förbättra. T ex är bilarna på tok för långsamma och ser framförallt långsamma ut i TV, där måste produktionen jobba på bättre vinklar som höjer den upplevelsen. Ljudet kan vi inte göra så mycket åt men ska det verkligen vara nån form av TV-spelsmusik i bakgrunden? Sedan kan jag tycka att depåstoppen med bilbyte är lite märkligt. Som någon mycket riktigt påpekade så ska ju detta vara miljövänligt och är det då smart att flytta runt fyra chassin per team istället för två. Här måste man jobba hårdare på att få batterikraft som räcker för ett helt lopp. I övrigt tycker jag arrangemanget höll hög klass precis som föraruppställningen i de flesta fall och jag tror detta kan bli riktigt bra om vi bara ger det lite tid. Viktigast av allt är dock att alla förstår att Formula E inte är någon istället för dagens racing utan ett alternativ, något eget som kan utvecklas parallellt med det vi känner som traditionell bilsport med förbränningsmotorer. Om det sedan finns ekonomi för eldriven formelbilsracing också återstår att se, just nu verkar det åtminstone vara väldigt poppis.

BMW:s Marco Wittman säkrade igår DTM-titeln 2014

BMW:s Marco Wittman säkrade igår DTM-titeln 2014

Helgen avslutades för egen del med att kommentera Marco Wittman till DTM-titeln på Lausitzring igår. Wittman hade en stor ledning i totalen och behövde som sämst bli fyra i mål för att säkra titeln med två race kvar att köra, nu behövdes inte ens det då det närmaste utmanarna gjorde bort sig själva. Mattias Ekström, som låg delad tvåa inför gårdagen, gjorde en dålig start för att sedan köra av några varv senare på den fuktiga banan och avslutade en miserabel dag med att bryta då teamet inte fått fast vänster framhjul i depåstoppet. Edoardo Mortara, som delade andraplatsen i mästerskapet med Ekström, valde att starta på slicks och gick i mål två varv efter täten så Audi gjorde det relativt enkelt för Wittman att säkra titeln. Loppet vanns av Mercedes blott 19-årige Pascal Wehrlein.