Vem blir teamkamrat till Marcus Ericsson på Monza?

Vyn över start och målrakan på Monza..

Vyn över start och målrakan på Monza..

Först och främst är det helt galet att vi ”redan” ska avsluta Europasäsongen, vi är alltså inne i september och sommaren är på väg att ta slut. Formel 1-vm går in i ett väldigt avgörande skede där varje poäng blir allt viktigare för sammandraget, möjligheterna att gå ikapp minskar nu snabbt. Kanske är tur att vi har dubbla poäng i final-racet för spänningens skull:)?

Italiens GP är faktiskt det arrangemanget som tillsammans med Storbritanniens GP varit med alla år som VM körts (65 gånger) och bara en gång har det inte körts på Monza. 1980 var det istället Imola som stod värd för Italiens GP, detta är med andra ord F1-helig mark. Trots detta lever Italiens GP på Monza under hot om att försvinna från kalendern, varje gång som Bernie Ecclestone ska förhandla så börjar det alltid med att han tänker slänga ut Italiens GP, vi som hör Ecclestone tillräckligt många gånger vet dock att han oftast menar precis raka motsatsen men faktum är att både ekonomi och bullerregler har varit faktorer som också spätt på dessa rykten. Nu kanske inte ljudet är något problem längre men ekonomin är definitivt inte bra och alla vet ju vilka slantar som det kostar att arrangera ett Formel 1-lopp. Nytilträdd chef för banan är förre Formel 1-föraren och numera TV-experten Ivan Capelli, ett bra val av person som jag tror kommer att säkra upp framtiden för Monza som värd för Italiens GP.

Den berömda parabolicakurvan på Monza utan den nya asfalterade avåkningszonen

Den berömda parabolicakurvan på Monza utan den nya asfalterade avåkningszonen

Sista månaden har det ”mullrat” av en annan anledning kring Monza, banägarna har nämligen asfalterat delar (ca 35 %) av avåkningszonen i den berömda Parabolica-kurvan, eller Diabolica-kurvan som John Watson kallat den. Många förare och fans uttryckte sin bestörtning över detta och menade att kurvan nu mist en stor del av sin svårighetsgrad då man kan attackera den betydligt hårdare utan att riskera att hamna i sandfållan med en rejäl krasch som följd. Initialt hörde jag att förändringen gjordes för att Superbike-VM (som ska köra Monza nästa säsong) ville det av säkerhetsskäl men nu har det visat sig att även förarna i F1 tillsammans med FIA begärt en asfaltering av säkerhetsskäl, precis som på de flesta andra banor.

Jag gillar inte när man bygger bort svårigheter på detta sätt, det ska finnas en mental barriär för förarna att ta hänsyn till. Kurvan blir precis lika svår att köra igenom med asfalt utanför som utan men mentalt vet förarna att risken att ladda för hårt inte finns där längre och det är precis den ingrediensen som skiljer förarna åt många gånger. Se bara på Suzuka där man visserligen också gjort säkerhetsförbättringar men där det i många kurvor inte alls finns något utrymme för misstag och där en asfalterad avåkningszon lätt hade kunnat förstöra t ex Degner 1 och 2. Det jag däremot har är den största respekt för det säkerhetsarbete som görs och litar helt och fullt på att de beslut som tas har god grund. Monza är f ö den snabbaste banan av alla medelhastighetsmässigt, förra året hamnade den på 248km/tim. Finns god chans till att den blir ännu lite högre i år där man i simuleringarna inför Italiens GP har kommit fram till en toppfart på ca 355 km/tim jämfört med 341 förra året, och detta är utan slipstreaming, imponerande!

Ska tysken Andre Lotterer få en chans till i Caterhams F1-bil på Monza

Ska tysken Andre Lotterer få en chans till i Caterhams F1-bil på Monza

Avslutningsvis några ord om rubriken, vem blir det som kör den andra Caterham-bilen kommande helg? Som det verkar står det mellan Roberto Mehri, Andre Lotterer och Kamui Kobayashi och vem av dem det blir eller om det blir någon annan är inte offentliggjort ännu. Ska Mehri köra bör han ha fått reda på det redan för att ha en rimlig chans att lära sig bilens system i simulatorn men att han skulle ha varit i Leafield och testat de senaste dagarna har inte läckt ut vilket leder mig att tro att Kobayashi eller Lotterer ligger närmast tillhands. Nu kan visserligen Roberto Mehri ha varit i simulatorn tidigare utan att jag vet om det men det känns just nu mest troligt med någon av de andra två. Att Lotterer skulle vara aktuell igen var lite överraskande för mig, det har hela tiden låtit som att det var en ”one off”, en kul grej helt enkelt men nu finns det vissa som säger att han kan vara på väg till Nissan nästa säsong och att det är dom som står för slantarna för att bygga hans image och profil.