Mercedesfighten perfekt för Formel 1…

Lewis Hamilton i ledningen före Nico Rosberg strax innan de körde ihop

Lewis Hamilton i ledningen före Nico Rosberg strax innan de körde ihop

Efter en säsong där negativiteten fått flöda fritt om Formel 1 är det bara för sporten att tacka och ta emot när vi har denna episka kamp om VM-titeln, väl på nivå med åren på 90-talet när Prost – Senna härjade som värst. Visst har vi numer en betydligt bättre PR-apparat inom teamen som försöker få det att se ut som att man är ett lag medan söndagens händelser visar på raka motsatsen – Härligt!

Angående själva händelsen så har det i efterhand framkommit att Nico Rosberg inte riktigt hade sagt det Lewis Hamilton påstod och som jag skrev redan i söndags så var det ordet ”basically” som gjorde mig lite misstänksam. Vad jag förstår från Toto Wolff så sa Rosberg på mötet att han inte ville ge kurvan till Hamilton, att det var viktigt att visa att han menar allvar, ”to prove a point”. Rosberg hade kunnat undvika kollision men valde att vara aggressiv istället för defensiv, en viss skillnad mot att köra på någon med avsikt. Vad jag också kunnat läsa mig till är att det var en het diskussion efter loppet där man till slut enades om att vara överens om att inte vara överens. Båda förarna tyckte den andre borde ha varit mer generös med plats, en fullt naturlig reaktion från båda där ingen vill erkänna sig besegrad. Nu blev konsekvenserna större för Lewis Hamilton än för Nico Rosberg vilket påverkar hur många ser på situationen.

Det talas om att FIA i efterhand eventuellt ska titta på händelsen igen för att se om någon skyldig kan utses efter att uttalandena från Rosberg kommit ut i media, det kan jag tycka är att gå lite långt. FIA:s policy de senaste månaderna har varit att lätta på skuldbördan så fort två förare krokar ihop en aning och den hållningen har de flesta hyllat. Många har tyckt att FIA lagt sig i precis allt som hänt på banan och dömt ut straff till höger och vänster, ibland för rena misstag. Sett till den nya policyn så ska man varken förr eller senare titta på händelsen i söndags, självklart hade den kunnat få en annan utgång om de inblandade förarna agerat på annat sätt men jag uppfattar ändå att det är precis detta som många har efterfrågat, fighter på banan och inte förare som inte försöker av rädsla för bestraffningar.  Att det nu i efterhand kastas skit på Rosberg för att han sabbade för Hamilton eller på Lewis för att han blev lite gnällig ligger också i sakens natur. Alla har sin favorit och om den favoriten drabbas på ett eller annat sätt så blir det emellanåt lite heta känslor.. däremot blir det lite si och så med objektiviteten i vissa diskussioner har jag märkt:)

Kampen inom Mercedes börjar nu verkligen bli ett raffinerat spel där alla inblandade snart får klart för sig vem som har mest sympatier även inom teamet. När allt ställs på sin spets så kommer allt man gjort under säsongen att bedömas, allt från hur man behandlar mekaniker till hur noga det jobbas med ingenjören och vilken relation som hålls med ledningen. Jag vet inte, men visst känns det som om Nico Rosberg ändå har starkast position inom Mercedes? Dels är han tysk (sorry finland), dels har han ett nyskrivet flerårskontrakt och han har framförallt varit smartare i sin PR, d v s hur han uttryckt sig i media om de uppstådda situationerna.

Inte inte helt för imponerad Lewis Hamilton efter loppet i Belgien där han tappade värdefulla poäng i VM-fighten

Inte inte helt för imponerad Lewis Hamilton efter loppet i Belgien där han tappade värdefulla poäng i VM-fighten

Lewis Hamilton är absolut den mest talangfulle av de båda förarna och jag tror många är överens med mig om att på ren fart så är Hamilton starkare än Rosberg. Däremot har Hamilton inte varit lika lyckosam i sin PR, extremt öppenhjärtig med vad han känt och många gånger dessutom i affekt, kommentarer som han sedan fått backa på. Det är inte bara en gång vi fått uppleva rejäla helomvändningar i både hans officiella kommentarer och när det gäller sinnesstämning. Kommer även ihåg hans relativ gnälliga attityd över radion en period som många höjde på ögonbrynen åt där han högljutt klagade på både det ena och det andra trots att han ledde loppet och kom från 4 raka vinster, precis som om han kände på sig att teamet inte riktig var bakom honom hela tiden.

En annan sak som jag inte tror är helt oviktig för Nico Rosberg i detta ”krig” är att han i familjen har en riktig general i form av sin pappa. Keke Rosberg är en riktig tuffing som har koll på precis allt som händer och sker inom Mercedes, han ser helt enkelt till att veta vad som pågår och finns hela tiden i bakgrunden bakom Nico. Lägg dock märke till att du inte ser Keke ute på loppen alltför ofta, visst är han depån ibland men oftast ser han till att hålla koll på lite avstånd.

Jag tycker Fernando Alonso utryckte situationen som Mercedes står inför på ett bra sätt. Alonso menade att det är en extremt tunn linje mellan att hyllas för att man låter förarna köra om VM-titeln och att anses direkt korkad när de förr eller senare kör ihop och kanske kastar bort en given mästartitel. Fernando Alonso har en sådan situation att se tillbaka på från 2007 då han själv och en viss Lewis Hamilton blev snuvade av Kimi Räikkönen på VM-titeln för att man mest fightades med varandra och inte hade koll på Kimi mot slutet av säsongen. Alla som läst och hört mig genom åren vet min ståndpunkt, satsa alltid på en förare! Det är mycket svårt att hantera två förare från samma team som båda ska köra om titeln och detta kan faktiskt bli Mercedes fall. Nu tror jag att det har en såpass överlägsen bil att det ska räcka i alla fall, men de får absolut se upp.

Dessbättre har Mercedes inte lyssnat på vad jag tycker och låtit sina förare köra om det i år vilket hittills gett oss en kanonsäsong och handen på hjärtat, vem ser inte fram emot Italiens GP om en dryg vecka som har alla möjligheter att bli ett liknande drama. Bara att hålla tummarna för att Mercedes är lite kalla och inte fått panik och tagit en massa teamorderbeslut. De kommer garanterat inte kommunicera något utåt men jag har en känsla av det kommer märkas ändå om Lauda och Wolff valt att dra i tyglarna.