Uppdaterad: Daniel Ricciardo vinnare i Belgiskt drama…

En allt annat än imponerad Toto Wolff efter att hans båda förare kört ihop under dagens Belgiska GP

En allt annat än imponerad Toto Wolff efter att hans båda förare kört ihop under dagens Belgiska GP

Det var dömt att hända för eller senare, att de båda Mercedesförarna skulle köra ihop i sin frenetiska kamp om VM-titeln. Redan på det andra varvet försökte Nico Rosberg ta tillbaka förstaplatsen som han tappade i starten in i Le Combes efter långa Kemmelrakan. Nico Rosberg fick en bra passage genom Eau Rouge och attackerade i slutet på rakan på utsidan, Lewis Hamilton svarade med att bromsa så sent det bara gick och till slut fick inte Rosberg plats och hans framvinge touchade Hamiltons vänstra bakdäck som punkterade. Hade det varit mellan några andra förare hade man kanske inte funderat så mycket över det, bara tänkt att det var lite små marginaler men nu var det mellan 1:an och 2:an i VM, dessutom från samma stall. Lewis Hamiltons race var förstås kört efter detta medan Rosberg visserligen tappade en del mark med skador på sin framvinge som han sedan tvingades byta med ytterligare tidstapp som följd, men som ändå kunde fortsätta jaga för en framskjuten placering.

Just att det var mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg som detta hände gör att det blir en speciell situation att bedöma. Som jag skrev så skulle jag nog inte hängt kvar speciellt länge vid en sådan incident men nu hände den mellan två teamkamrater som båda kör om VM och som kan bli oerhört avgörande för VM-fighten. FIA:s bedömningar nu på slutet gör att man knappast kan se det som något mer än en raceincident men det går liksom inte att komma bort från händelsens betydelse.

Vad Toto Wolff tyckte om dagens lopp var rätt uppenbart, efter målgång, i vår sändning där han var tydligt upprörd över det som hänt och menade att det är inte acceptabelt att det sker mellan två teamkamrater, dessutom så tidigt som på andra varvet. Samtidigt har Mercedesledningen bäddat för att detta ska hända förr eller senare med den uttalade strategin att tillåta att båda förarna att köra för fullt mot varandra på banan. Även om man sagt att kampen enbart får pågå om man inte kör ihop så är marginalerna och insatserna för förarna så stora att det är lättare sagt än gjort. Tycker snarare att det är konstigt att det inte hänt tidigare och vi får verkligen hoppas att man även i fortsättningen tillåter dom att rejsa på banan för annars är vi blåsta på en underbar andra halva av mästerskapet. Nu tycker jag att Mercedes är skyldiga Lewis Hamilton att låta honom försöka komma tillbaka och få göra det på bästa möjliga sätt, men friktionen mellan de båda barndomskamraterna kommer knappast att bli mindre i fortsättningen. Risken är bara att Mercedes nu börjar bli lite oroliga över att något annat team (Red Bull) ska komma för nära, speciellt om detta skulle inträffa igen med Red Bull återigen högst upp på pallen. Mercedes teamchef är just nu inne på att Nico Rosberg är den som bär skulden i den omtalade situationen, kanske sagt lite i affekt, vi får väl se om det kommer någon annan version längre fram.

Daniel Ricciardo strålande glad efter säsongens tredje seger på Spa Francorchamps

Daniel Ricciardo strålande glad efter säsongens tredje seger på Spa Francorchamps

Med dramat mellan de båda förarna i Mercedes så klev nu Daniel Ricciardo återigen fram som den som har mest kapacitet att utnyttja läget när det uppstår. Briljant körning rakt igenom hela loppet och som han sa så blev det idag lite annorlunda med tanke på att han ledde stora delar av racet och var den som jagades. Ricciardo visade enastående prov på stabil körning och snabba varvtider vilket la grunden till hans tredje seger på de sex senaste loppen. Australiensaren är odiskutabel etta just nu hos Red Bull, Sebastian Vettel bemästrar inte alls bilen under det nya reglementet och får se sig klart slagen just nu, hela 58 poäng bakom i mästerskapet.

Finns många som ska ha beröm för sin insats idag, två av dom är finländare. Valtteri Bottas tog idag sin fjärde pallplats på de senaste fem loppen och utklassar just nu Felipe Massa. Vilken guldklimp Willams har i denne sympatiske finländare, men jag undrar hur länge man får behålla honom. Kimi Räikkönen gjorde även han sitt bästa lopp på mycket länge, länge med i kampen om sista pallplatsen men bilen räcker inte riktigt till. Att bli fyra var snubb på i överkant av Ferrarins kapacitet mycket tack var Räikkönens mycket stabila körning på sin favoritbana.

Unge dansken Kevin Magnussen blev sexa men tog till lite väl bryska metoder för att hålla sin placering. Kampen med Fernando Alonso var flera gånger över gränsen för det tillåtna där han inte lämnade tillräckligt med plats vid några tillfällen. Bl a hände det ner mot Rivage men också längs Kemmelrakan där Alonso tvingades långt ut på gräset vilket kunde ha skapat en mycket farlig situation. Tror inte att Magnussen klarar sig från en bestraffning i efterhand så hans sjätte plats är högst preliminär.

Kevin Magnussen har nu fått ett drive through straff i efterhand för att han inte lämnade tillräckligt med plats åt Fernando Alonso på Kemmelrakan och får 20 sekunder tillagt på sin sluttid och åker ner till 12:e plats 

Marcus Ericsson stod för en stabil insats i Belgien

Marcus Ericsson stod för en stabil insats i Belgien

Några ord också om Marcus Ericsson lopp som blev en halv revansch tycker jag. Stabil körning rakt igenom och så när före båda Marussia i mål. Det som gjorde att han fick ge sig med ett par varv kvar innan målgång var teamets beslut att ta in honom för det sista depåstoppet lite tidigt vilket han fick betala priset för i slutet då Chilton klämde sig förbi. Caterham visade dock små framsteg med sin bil som man kan bygga vidare på inför kommande lopp.

Avslutningsvis konstaterar jag återigen att årets säsong är en av de bästa på mycket länge, vilken härlig körning det är med ideliga kamper på banan om i stort sett alla positioner. Skrev i något inlägg tidigare att det borde vara slut på allt gnäll på Formel 1 nu och vidhåller den åsikten efter dagens lopp. Många har tidigare hävdat att vi enbart haft bra racing tack vare säkerhetsbil eller liknande, idag var det ingen sådan påverkan och ändå helt fantastisk körning och underhållning. Denna helg var man för första gången också snabbare på träning än fjolårets bilar under motsvarande träningspass 2013 (FP2) vilket visar den potential som finns. Med lite bättre anpassade däck kommer det gå ruggigt fort framöver.