Chilton tillbaka i förarsätet…

Max Chilton fick igår lämna sin plats förfogande, idag meddelas att han trots allt kör resten av helgen i Belgien

Max Chilton fick igår lämna sin plats förfogande, idag meddelas att han trots allt kör resten av helgen i Belgien

Det svänger fort i Formel 1 brukar man lite skämtsamt påstå, vilket gäller både på och utanför banan får man säga. Igår eftermiddag meddelades att Marussias Max Chilton ställt sin plats tillförfogande för att teamet skulle kunna sälja ut hans körning och på sikt säkra upp ekonomin. Platsen gick till teamets nye tredjeförare, amerikanen Alex Rossi, som utlovades att få debutera under Belgiens GP. Under det första träningspasset satt också Rossi i bilen men under träningen kom nyheten att det ändå blir Max Chilton som kör resten av helgen. Den officiella anledningen sägs vara ändrade förutsättningar och därmed nomineras Chilton för resten av helgen. Lite grann förvirrat alltså kring läget i Marussia för närvarande vilket ändå inte hindrade teamet från att ganska klart vara före de båda Caterhambilarna tidsmässigt

Mercedes toppade den första träningen knappt före Ferraris Fernando Alonso, drygt 2 tiondelar bakom medan Caterham inte direkt närmat sig konkurrenterna trots en hel del uppdateringar på bilen. Nykomlingen André Lotterer var tiondelen snabbare än Marcus Ericsson efter att svensken snurrat och skadat sina nya däck på sitt första försök, däck som sedan inte räckte till för att Ericsson skulle kunna förbättra sin tid som var långsammast av de 22 förarna. Ett lite onödigt misstag som man inte har råd med på den här nivån. Nu kan det finnas en anledning, eller egentligen två, till att det inte gick tillräckligt fort under FP1 för Ericsson. Bl a hade en ingenjör gjort en inställning på bromsarna som var tvärtemot vad som var bestämt, den andra var att Caterham har nya bränsleflödemätare som i Marcus fall gav ca 10% mindre flöde än Lotterer vilket kan förklara den dåliga toppfarten på raksträckan mot Le Combes. Förhoppningsvis ska detta vara åtgärdat till FP2 och lite bättre fart att vänta.

Kommer även rapporter om att Sebastian Vettel tvingats till ett motorbyte mellan träningarna då den han använde under FP1 inte fungerade som den skulle (skadad MGU-K), kan bli knapert med tid att hinna blir klar med detta innan FP2 drar igång

Resultat FP1 Belgiens GP

Pos Driver               Team                  Time       Gap     Laps
 1. Nico Rosberg         Mercedes              1m51.577s           25 
 2. Lewis Hamilton       Mercedes              1m51.674s  +0.097s  24 
 3. Fernando Alonso      Ferrari               1m51.805s  +0.228s  16 
 4. Jenson Button        McLaren-Mercedes      1m52.404s  +0.827s  21 
 5. Kimi Raikkonen       Ferrari               1m52.818s  +1.241s  17 
 6. Sergio Perez         Force India-Mercedes  1m52.903s  +1.326s  24 
 7. Kevin Magnussen      McLaren-Mercedes      1m52.922s  +1.345s  23 
 8. Nico Hulkenberg      Force India-Mercedes  1m52.937s  +1.360s  22 
 9. Daniel Ricciardo     Red Bull-Renault      1m52.972s  +1.395s  19 
10. Valtteri Bottas      Williams-Mercedes     1m53.172s  +1.595s  20 
11. Sebastian Vettel     Red Bull-Renault      1m53.369s  +1.792s  11 
12. Daniil Kvyat         Toro Rosso-Renault    1m53.594s  +2.017s  21 
13. Romain Grosjean      Lotus-Renault         1m53.597s  +2.020s  20 
14. Adrian Sutil         Sauber-Ferrari        1m53.703s  +2.126s  14 
15. Felipe Massa         Williams-Mercedes     1m53.968s  +2.391s  20 
16. Jean-Eric Vergne     Toro Rosso-Renault    1m54.189s  +2.612s  20 
17. Giedo van der Garde  Sauber-Ferrari        1m54.335s  +2.758s  16 
18. Pastor Maldonado     Lotus-Renault         1m55.336s  +3.759s  21 
19. Jules Bianchi        Marussia-Ferrari      1m55.782s  +4.205s  19 
20. Alexander Rossi      Marussia-Ferrari      1m57.232s  +5.655s  20 
21. Andre Lotterer       Caterham-Renault      1m57.886s  +6.309s  24 
22. Marcus Ericsson      Caterham-Renault      1m57.977s  +6.400s  24