Alex Rossi ersätter Max Chilton i Marussia

Amerikanen Alex Rossi hoppar mycket överraskande in för Max Chilton hos Marussia under Belgiens GP

Amerikanen Alex Rossi hoppar mycket överraskande in för Max Chilton hos Marussia under Belgiens GP

Den stora skrällen i veckan, förutom att Max verstappen är klar för Toro Rosso nästa säsong, måste ju André Lotterers inhopp hos Caterham vara. 32-årige Lotterer ersätter Kamui Kobayshi i vad som verkar vara ett inhopp enbart under Belgiens GP. Nu på eftermiddagen kommer nästa överraskande förarbyte inför Belgiens GP. Det är amerikanske GP2-föraren Alex Rossi (tidigare Caterham-reserv men som bytte till Marussia i samma roll så sent som till Ungerns GP) som ska ersätta Max Chilton efter att vissa kontraktsproblem dykt upp mellan Marussia och Chilton, lite förvånande då Max pappa Grahame mer eller mindre ensam står för finanserna i det teamet. Kanske har han ledsnat på den uppgiften och börjat dra åt svångremmen vilket gör att teamet svarar med att byta ut Max Chilton mot Alex Rossi istället. Nu råkar jag veta att den ryska backningen av teamet kommer att försvinna inför 2015 och därför kan det vara så att Grahame Chilton väljer att sälja ut sonens plats för att locka till sig någon annan finansiär som vill kliva på inför kommande säsong, helt enkelt Chilton som självmant kliver av för att säkra upp framtiden.

Överlag så börjar det nu märkas på allvar att fler team än Caterham har problem med att få ekonomin att gå ihop. Även Sauber ryktas ha kassaflödesbekymmer och det har under en tid sagts att Giedo van der Garde skulle kliva in istället för Adrian Sutil, något som ännu inte hänt men som absolut kan bli verklighet inom snar framtid. Van der Garde har en stark sponsorplattform att luta sig mot främst genom sin svärfar som äger klädföretaget Mcgregor och som tidigare visat sig vara väldigt generös i motorsportsammanhang.

Caterham har modifierat sin omdiskuterade nos till Belgiens GP som en del i ett större uppdateringspaket

Caterham har modifierat sin omdiskuterade nos till Belgiens GP som en del i ett större uppdateringspaket

Annars börjar bilderna dyka upp på den ”nya” nosen som Caterham har med sig till Belgien. Vi kan väl säga så här att nosen är delvis ny eller har åtminstone nytt utseende. Borta är den skarpa kanten som var så speciell med den tidigare varianten, nu är den mer mjuk i sina former med en mindre aggressiv ”vanitypanel”. I Caterhams uppdateringspaket för denna helg ingår även nytt golv och en hel del andra förändringar. Ingen av av bilarna kommer att köra fullt uppdaterad men det blir relativt jämnt fördelat, det jag dock fått bekräftat är att Marcus Ericsson kommer att köra ett helt nybyggt chassi som färdigställs med det sista just i detta nu. Det är också en av anledningarna till att Marcus inte kommer att köra det nya golv som kommit till banan, man hinner helt enkelt inte anpassa det nya chassit till det uppdaterade golvet och det får bli en kompromiss. Marcus Ericsson kommer heller inte att köra den senaste specifikationen av bromsluftintag i fram, de som fanns gick sönder i kraschen på Hungaroring och några nya har man inte hunnit få fram, blir således en kompromiss här också med de gamla luftintagen och ett annat bromsmaterial som tidigare inte varit speciellt lyckosamt. Nu är inte SPA den tuffast banan på kalendern när det gäller bromsar men lite synd är det ändå

Överraskningsinhopp nr 1 inför Belgiens GP - André Lotterer

Överraskningsinhopp nr 1 inför Belgiens GP – André Lotterer

Kommer tillbaka till André Lotterer som alltså debuterar i Formel 1 denna helg för Caterham. Han är givetvis mycket medveten om vilken svår uppgift han står inför men säger samtidigt att han inte har något att förlora på detta inhopp mitt i säsongen. Erfarenhet har han i överflöd från andra serier, dels från japanska Super Formula men också från WEC och Audi R18 E-tron som är minst lika komplicerad när det gäller hybridteknik som den Caterham-bil hans ska köra denna helg är. Den stora utmaningen blir istället att köra in sig på Pirellidäcken som är något helt annat än de Michelindäck han tävlar på i WEC och de Bridgestonedäck som används i Super Formula. Bankännedomen från SPA är också färsk, WEC körde här i våras och Lotterer tävlade så sent som för några veckor sedan här i Belgien i en Audi R8 LMS Ultra när Blancpains körde sitt SPA 24h.

Apropå förare med ambitioner så har ytterligare en dykt upp radarn nere hos Caterham. Spanjoren Roberto Mehri har under dagen frekvent synts i paddock hos de gröna och jag skulle inte bli förvånad om även Mehri kör något eller några race för Caterham innan säsongen är över. Roberto Mehri kör den här säsongen World Series by Renault men körde dessförinnan 2 säsonger för Mercedes i DTM efter att 2011 blivit mästare i F3 Euroseries. Börjar bli många förare som vädrar morgonluft i Formel 1-depån och Robin Frijns som normalt inte är någon muntergök ser än mer moloken ut trots att han fortfarande officiellt är Caterhams reserv/tredjeförare.