Blir Max Verstappen tidernas chansning i F1?

Max Verstappen blir den yngste F1-föraren i historien när han nästa säsong debuterar för Toro Rosso

Max Verstappen blir den yngste F1-föraren i historien när han nästa säsong debuterar för Toro Rosso

Jag gillar när någon vågar chansa, göra något som ingen förväntar sig och det får man verkligen säga att Red Bull gjort när man offentliggjort att blott 16-årige (snart 17) Max Verstappen ska köra för Toro Rosso nästa säsong. Ett mycket överraskande beslut som åtminstone inte jag väntade mig, trodde snarare att det tidigast skulle kunna bli debut 2016, även det i tidigaste laget.

Max Verstappens karriär var unik redan innan han skrev på kontraktet att köra Formel 1 nästa säsong. Efter att hittills i karriären enbart kört gokart satt han för första gången i en tävlingsbil så sent som i oktober förra året och genomförde under hösten ett antal tester för att utvärdera nästa karriärsteg, bl a Formel Renault och Formel 3. I januari i år bestämdes det att tävlingsdebuten i bil skulle bli i något som kallas Florida Winter Series för att sedan ta steget direkt upp i Formel 3 i FIA:s Europamästerskap. Många undrade om detta verkligen var ett smart beslut att så snabbt kliva upp i en snabb Formelbil men de flesta fick klart för sig vilken talang Verstappen är när han i F3-debuten på Silverstone direkt hamnade på pallen i race 3, ett mycket anmärkningsvärt resultat och det skulle komma mera. Hittills har Max Verstappen tagit 7 vinster i årets mästerskap och blev den förste föraren i historien att ta en grand slam (vinst i alla tre loppen under en helg) två helger i rad, bl a på SPA som faktiskt får anses vara hans andra hemland då han är född i Belgien av belgisk mamma. Det var efter dessa resultat därför ingen överraskning att de stora drakarna, bl a Red Bull och Mercedes, började en dragkamp om Verstappens tjänster i framtiden, en dragkamp som Red Bull vann och som offentliggjordes den 12:e augusti. Kanske var det en plats i Formel 1 redan nästa år som fällde avgörandet för den unge holländaren och hans management i valet av märke.

Rent resultatmässigt har Max Verstappen bevisat att han är väl så snabb som de bästa i världen på den här nivån men att från detta ta steget upp i Formel 1 känns som en jättechansning från Red Bull.  Har givetvis pratat med Eje Elgh om saken och vi är båda lika överraskade över hur snabbt detta gått, detta är en jättegrej ur ett marknadsföringsperspektiv där Red Bull har en historia om att mata fram unga förare till den yppersta toppen, och gjort det bra får man också tillstå. Sebastian Vettel är det bästa exemplet när han han blev den yngste att ta poäng i sin debut på Indianapolis 2007, den yngste att vinna ett lopp (Italiens GP 2008) och den yngste att vinna VM-titeln/titlar.

Att bedöma Max Verstappens chanser att lyckas i Formel 1 är närmast omöjligt när han kört så lite, det är som sagt en sak att köra oförstörbara däck i Formel 3 mot att köra superkänsliga däck i F1 och det är bara en av många saker som Verstappen snabbt måste börja lära sig. Jag gissar att vi under andra halvan av säsongen får se honom köra några fredagar för att snabba på inlärningen. Under tiden måste han dessutom få sin superlicens men det går att lösa i en äldre bil som teamen har tillåtelse att köra men enbart på demonstrationsdäck. Att det går att komma in i Formel 1 med relativt lite erfarenhet har ändå Max Verstappens kommande teamkamrat, Daniil Kvyat, visat. Ryssen Kvyat gick direkt från GP3 till Formel 1 denna säsong och även om han kört betydligt mer än Verstappen så är ändå jämförelsen ganska relevant. Generellt kan jag dock tycka att det är ett förhastat beslut att ta in Max Verstappen redan nästa år, finns ingen anledning att stressa och den erfarenhet som han hade kunnat skaffa sig i World Series eller GP2 hade varit extremt värdefull.

Att tillhöra Red Bulls juniorprogram är en enorm möjlighet för vilken förare som helst i världen men det kan även vara mycket grymt. Vad säger man annars till spanjoren Carlos Sainz Jr som alla trodde var självskriven för platsen i Toro Rosso nästa säsong, lika självskriven som Antonio Felix Da Costa var när Kvyat mycket överraskande fick platsen i Toro Rosso denna säsong. Ingen går säker och nu är det alltså Jean Eric Vergnes tur att hamna i kylan med små möjligheter till en styrning i F1 kommande säsong. Nu är Red Bull ändå ganska bra på att ta hand om sina förare på alla nivåer. Da Costa kör DTM, Sebastian Buemi är förarreserv och kör sportvagn med Red Bull i ryggen och de flesta som tillhör eller tillhört juniorprogrammet blir professionella på någon nivå, men inte kan det vara kul att heta Carlos Sainz idag. Tror även att de styrande för World Series och GP2 har fått lite att fundera på för framtiden, att Red Bull helt enkelt hoppar över ett led med sina juniorer devalverar dessa mästerskap avsevärt och man måste nu se över kostnaden för att köra främst GP2. Det är på tok för dyrt och om det dessutom krävs 2-4 säsonger för att vinna mästerskapet blir summan gigantisk även för de mest välbärgade. World Series är billigare men är uppenbart lite för kostsamt det också för Red Bull just nu..

Mitt i all denna uppståndelse kring Max Verstappen nås vi även av rykten om att Marcus Ericsson får en ny teamkollega kommande helg. Det är tysken Andre Lotterer som helt plötsligt hamnat på radarn och ska alltså vara aktuell för inhopp redan nu på SPA och Belgiens GP. 33-årige Lotterer är ingen duvunge, han har tre gånger vunnit Le mans 24h med Audi och kör just nu Super Formula i Japan och vann titeln i det japanska mästerskapet 2011. F1 är inte heller något nytt för Andre Lotterer men det börjar dock bli rätt många år sedan då han gjorde ett antal testuppdrag för Jaguar mellan 2000-2002. Lite roligt är det ändå att Lotterer var något av mentor åt Marcus Ericsson under det år Marcus körde japanska F3 2008 och nu kan de alltså bli teamkamrater i Formel 1.

Att Andre Lotterer ska ersätta Kamui Kobayashi känns som ett ganska starkt rykte även om det är ett långskott. Om Caterham har ambitioner att bli 10:a i konstruktörsmästerskapet så ska man absolut behålla Kamui Kobayashi som varit sensationellt bra i en usel bli. När det dessutom kommer att antal uppdateringar till bilen inför kommande helg är det ändå mer viktigt att ha den erfarenhet som Kobayashi erbjuder. Därför är min enda tolkning att det handlar om ekonomi, en större sponsor bakom Lotterer som nu ser sin chans att synas i F1.