Slut på allt gnäll?

Red Bulls Daniel Ricciardo var dagens man på Hungaroring och tog sin andra seger för säsongen.

Red Bulls Daniel Ricciardo var dagens man på Hungaroring och tog sin andra seger för säsongen.

Efter att ha sett dagens race kan jag inte annat än tycka att den här säsongens gnällande om vad Formel 1 har blivit, framför allt från Formel 1 själva, har gått helt överstyr. Vi har i år haft betydligt fler underhållande lopp än dåliga, skulle t o m kunna sträcka mig till att vi inte haft något dåligt lopp så här långt, några race har givetvis inte varit som idag men ändå klart godkända.

Det är nästan lite tragiskt att hela tiden läsa från Formel 1:s toppar (typ Montezemolo) att något måste göras, tvärtom är det så att sporten nu måste få vila lite och sätta sig ordentligt i fansens medvetande. Man blir direkt skrämd av att höra den s k strategigruppen börja yra om t ex straffvikter och direkt funderar åtminstone jag om det verkligen är rätt personer som sitter i en sådan grupp när ett sådant förslag överhuvudtaget kommer upp på bordet. Tycker Christian Horner har helt rätt i sin kritik mot många journalister som istället för att rapportera om det som sker på banan hela tiden fastnar i en negativ spiral som t ex handlar om vilka länder som det är ”ok” att åka till eller inte, hur intressant är det när racingen är fullkomligt briljant? Formel 1 är inte felfritt och det finns åtskilliga saker som man behöver se över men så har det alltid varit och det räcker med att göra smärre justeringar.

Ska väl sluta ”gnälla” själv också och konstaterar att världens bästa förare utan tvekan kör i Formel 1 just nu, maken till kamper överallt i svåra förhållanden med många olika strategier som föll olika väl ut. Ta t ex Daniel Ricciardos och Fernando Alonsos olika val av taktik som var nästan lika snabba. De startade 4:a och 5:a men var 1:a och 2:a i mål men med helt olika taktik. Alonso på två stopp chansade på att en lång avslutande stint skulle hålla medan Ricciardo valde en betydligt mer aggressiv strategi med hälften så gamla däck mot slutet. I mål skiljde slutligen fem sekunder till Ricciardos fördel. Världsklasskörning från båda två och generellt bra körning på många håll, ta t ex Jean Eric Vergne som krigade fantastisk bra i början av racet med en slutlig 9:e plats för fransmannen i mål

Slutligen är intressant kommentar från Lewis Hamilton efter loppet där han fick frågan om tillfället när han blev ombedd att släppa förbi Rosberg, vilket han valde att inte göra. Han svarade att det kan ha varit ett avgörande läge för hans fight om mästerskapet om han låtit Rosberg passera…

”Det faktum att jag fick denna förfrågan förstår jag mig inte riktigt på just nu, men teamet kommer säkert att ge mig en bra förklaring”

Tufft för Lewis Hamilton som jag tror börja känna av att sympatierna ev lutar lite åt ena hållet just nu med ett nytecknat kontrakt för Rosberg för en vecka sedan och rykten om att Vettel kan vara intressant för Mercedes framöver..

Resultat Ungern GP

Pos  Driver             Team/Car                     Time/Gap
 1.  Daniel Ricciardo   Red Bull-Renault         1h53m05.058s
 2.  Fernando Alonso    Ferrari                       +5.225s
 3.  Lewis Hamilton     Mercedes                      +5.857s
 4.  Nico Rosberg       Mercedes                      +6.361s
 5.  Felipe Massa       Williams-Mercedes            +29.841s
 6.  Kimi Raikkonen     Ferrari                      +31.491s
 7.  Sebastian Vettel   Red Bull-Renault             +40.964s
 8.  Valtteri Bottas    Williams-Mercedes            +41.344s
 9.  Jean-Eric Vergne   Toro Rosso-Renault           +58.527s
10.  Jenson Button      McLaren-Mercedes           +1m07.280s
11.  Adrian Sutil       Sauber-Ferrari             +1m08.169s
12.  Kevin Magnussen    McLaren-Mercedes           +1m18.465s
13.  Pastor Maldonado   Lotus-Renault              +1m24.024s
14.  Daniil Kvyat       Toro Rosso-Renault             -1 lap
15.  Jules Bianchi      Marussia-Ferrari               -1 lap
16.  Max Chilton        Marussia-Ferrari               -1 lap
                                                             
Retirements:                                          
                                                             
     Esteban Gutierrez  Sauber-Ferrari                33 laps
     Kamui Kobayashi    Caterham-Renault              25 laps
     Sergio Perez       Force India-Mercedes          23 laps
     Nico Hulkenberg    Force India-Mercedes          15 laps
     Romain Grosjean    Lotus-Renault                 11 laps
     Marcus Ericsson    Caterham-Renault               8 laps
Drivers' championship:
 1.  Nico Rosberg       202
 2.  Lewis Hamilton     191
 3.  Daniel Ricciardo   131
 4.  Fernando Alonso    115
 5.  Valtteri Bottas    95
 6.  Sebastian Vettel   88
 7.  Nico Hulkenberg    69
 8.  Jenson Button      60
 9.  Felipe Massa       40
10.  Kevin Magnussen    37
11.  Sergio Perez       29
12.  Kimi Raikkonen     27
13.  Jean-Eric Vergne   11
14.  Romain Grosjean    8
15.  Daniil Kvyat       6
16.  Jules Bianchi      2
17.  Adrian Sutil       0
18.  Marcus Ericsson    0
19.  Pastor Maldonado   0
20.  Esteban Gutierrez  0
21.  Max Chilton        0
22.  Kamui Kobayashi    0

Constructors' championship:
 1.  Mercedes              393
 2.  Red Bull-Renault      219
 3.  Ferrari               142
 4.  Williams-Mercedes     135
 5.  Force India-Mercedes  98
 6.  McLaren-Mercedes      97
 7.  Toro Rosso-Renault    17
 8.  Lotus-Renault         8
 9.  Marussia-Ferrari      2
10.  Sauber-Ferrari        0
11.  Caterham-Renault      0