Nico Rosberg i pole efter stor dramatik på Hungaroring…

Nico Rosberg i pole position i Ungerns GP före Sebastian Vettel och Valtteri Bottas

Nico Rosberg i pole position i Ungerns GP före Sebastian Vettel och Valtteri Bottas

Vilket drama kvalet till Ungerns GP utvecklade sig till med favoritfall och en kortare regnskur i ett väldigt avgörande läge. Lewis Hamilton kan vara på väg att förlora kampen om VM-titeln om oflytet fortsätter på detta sätt. Idag slutade det med en brand efter en misstänkt bränsleläcka enbart en vecka efter bromshaveriet på Hockenheim och återigen ett mycket svårt läge där han troligen tappar värdefulla poäng i VM-striden. Start från depån i morgon och naturligtvis en rejäl uppkörning att vänta men som han själv säger blir det betydligt tuffare här i Ungern än i Tyskland senast, speciellt  med tanke på banans layout och små möjligheter till omkörningar. Å andra sidan har jag precis kommenterat ett GP2-lopp där det kördes om hej vilt och varför ska inte det kunna hända även i F1-loppet i morgon. Målet för Hamilton bör främst vara att ta poäng sen kan allt hända, GP-loppet hade ett par säkerhetsbilar och sådant kan vända upp och ner på många saker. Dessutom finns det risk för regn och vad det kan innebära vet vi ju alla. En klens tröst för Hamilton är dock att vi alla kan se fram emot ett väldigt underhållande race med full fart från start.

Med Lewis Hamiltons och Pastor Maldonados tidiga haverier redan i Q1 trodde de flesta att att det var lugnt med avancemang till Q2. Att Caterham och Marussia skulle kunna ställa till det för de mer etablerade teamen trodde ingen, inklusive jag, men ack så vi bedrog oss. Kimi Räikkönen tog tillsammans med teamet i Ferrari beslutet att bara ”banka” ett enda varv i Q1 i tron att det skulle räcka. Då dök lite paradoxalt Ferraris egen junior Jules Bianchi upp och tog sig precis förbi och snuvade Räikkönen på en plats i Q2 med drygt 6 hundradelars marginal och det vara bara för finländaren att kliva ur bilen och se fram emot en tuff eftermiddag i morgon. En kraftig missbedömning från Ferraris sida, Kimi frågade flera gånger om man inte borde åka ut för säkerhets skull men teamet sa att man hade marginal vilket visade sig var fel. Strategier verkar inte vara Ferraris starka sida och det är inte första gången det tas mer eller mindre konstiga beslut om vad som ska göras antingen i kval eller i race. För dåligt att på den här nivån göra en sådan miss samtidigt som man jagar viktiga konstruktörspoäng, stor anledning till självrannsakan hos Ferrari efter denna groda man idag gjorde i kvalet.

Som om det inte hänt tillräckligt kom även, lagom till Q3, en kort regnskur. Givetvis bråttom för alla att köra ut och få sina varv när banan var i bäst kondition om det skulle komma mer. Nico Rosberg  var först ut och även om han var lite försiktig så bromsade han på sig in i första kurvan där det var mest blött tätt följd av Kevin Magnussen som dock missbedömde greppnivån och kanade med hög fart rakt in i däckbarriären medan Jenson Button precis hann få stopp på sin bil. Ut kom rödflaggen och alla tillbaka in i depån igen för att avvakta bärgningsarbetet. När det blev grönt igen hade regnet upphört och till slut var det Nico Rosberg som tog pole position med Sebastian Vettel som tvåa och Valtteri Bottas på tredje plats. För Kevin Magnussen blir det start från depån efter att Mclaren tvingats byta både chassi och växellåda efter hans krasch.

Sebastian Vettel var för en gångs skull den snabbare av Red Bull-förarna och Valtteri Bottas befäster sin postion som nr 1 hos Williams. Vilken förare han håller på att utvecklas till och Willams kommer få allt svårare att behålla den talangfulle finländaren i framtiden. Gissar att hans lönecheck kan bli betydligt större någon annanstans än hos Williams men samtidigt gäller det att välja rätt inför framtiden, vi kanske är på väg in i en ny storhetstid för Williams och långa samarbeten mellan förare och team är ofta ett vägvinnande recept.

Nattsvart har det hittills varit för Marcus Ericsson, hela helgen har han brottats med en bil som han inte kommer överens med och inte känns det bättre när teamkamraten Kamui Kobayashi är så mycket som 1,5 sekunder snabbare i dagens kval. Givetvis är det då lätt att bara skylla bristen på fart på Marcus förmåga men så enkelt är det inte. Hur det än är har alla förare olika preferenser och det går inte att ”göra våld på sig själv” för att köra snabbare. Racing sitter väldigt mycket i ryggmärgen och när bilen gör precis raka motsatsen mot vad du som förare vill hamnar man på efterkälken. Marcus Ericsson och hans ingenjör Angel Baena har en lång kväll framför sig för att på något sätt försöka bena ut varför inget fungerar, jag tror dock att denna helg bara är att skriva av som en av de sämre i hans karriär och ta nya tag efter sommaruppehållet. Givetvis inser jag att många är besvikna på Marcus körning denna helg men det är inget mot vad han själv är det kan jag intyga.

Resultat kval Ungerns GP

Pos  Driver             Team/Car              Time       Gap
 1.  Nico Rosberg       Mercedes              1m22.715s
 2.  Sebastian Vettel   Red Bull-Renault      1m23.201s  +0.486s
 3.  Valtteri Bottas    Williams-Mercedes     1m23.354s  +0.639s
 4.  Daniel Ricciardo   Red Bull-Renault      1m23.391s  +0.676s
 5.  Fernando Alonso    Ferrari               1m23.909s  +1.194s
 6.  Felipe Massa       Williams-Mercedes     1m24.223s  +1.508s
 7.  Jenson Button      McLaren-Mercedes      1m24.294s  +1.579s
 8.  Jean-Eric Vergne   Toro Rosso-Renault    1m24.720s  +2.005s
 9.  Nico Hulkenberg    Force India-Mercedes  1m24.775s  +2.060s
10.  Kevin Magnussen    McLaren-Mercedes
Q3 cut-off time:                       1m24.647s
11.  Daniil Kvyat       Toro Rosso-Renault    1m24.706s  +1.396s**
12.  Adrian Sutil       Sauber-Ferrari        1m25.136s  +1.826s
13.  Sergio Perez       Force India-Mercedes  1m25.211s  +1.901s
14.  Esteban Gutierrez  Sauber-Ferrari        1m25.260s  +1.950s
15.  Romain Grosjean    Lotus-Renault         1m25.337s  +2.027s
16.  Jules Bianchi      Marussia-Ferrari      1m27.419s  +4.109s
Q2 cut-off time:                       1m26.728s
17.  Kimi Raikkonen     Ferrari               1m26.792s  +1.851s***
18.  Kamui Kobayashi    Caterham-Renault      1m27.139s  +2.198s
19.  Max Chilton        Marussia-Ferrari      1m27.819s  +2.878s
20.  Marcus Ericsson    Caterham-Renault      1m28.643s  +3.702s
21.  Lewis Hamilton     Mercedes
22.  Pastor Maldonado   Lotus-Renault

107 per cent time: 1m30.886s