Uppdaterad Caterham till Belgiens GP…

Svenske Caterham-mekanikern Charlie Häggstam (t v) och hans kollegor har alla anledning att vara lite oroliga över sin framtid som just nu ligger i händerna på bl a Christijan Albers (t h).

Svenske Caterham-mekanikern Charlie Häggstam (t v) och hans kollegor har alla anledning att vara lite oroliga över sin framtid, som just nu ligger i händerna på bl a Christijan Albers (t h).

En del har säkert redan läst att Caterham har fått klartecken från den nya ledningen att börja producera ett rejält uppdateringspaket till Belgiens GP. Jag är ganska säker på att dessa uppdateringar funnits klara en längre tid men det har helt enkelt funnits några pengar att tillverka dom. Förhoppningsvis är detta då bara ett första steg av förbättringar under hösten som förhoppningsvis inte bör göra bilen sämre mot konkurrenternas.

Det är inte sannolikt att bilen bara sådär blir 2 sekunder snabbare p g a nya vingar, golv e t c, uppdateringar är ofta svåra att få att fungera på en gång om de fungerar överhuvudtaget och kräver oftast en hel del intrimning så fortsatt tålamod krävs från alla inblandade om det nu skulle visa sig att bilen initialt känns närmast okörbar.

Jag vet att många hos Caterham känner viss oro för sin framtid i stallet, på Silverstone var det en märkbar skillnad på stämningen i t ex garaget där det oftast är väldigt uppsluppet. I England var det istället sammanbitna ansikten från i princip alla från mekar till ingenjörer. Att det kommer bli personalförändringar är givet, Caterham kan inte bara rulla på som om inget hänt och några kommer att få lämna sin plats till förfogande, främst i den tekniska ledningen. Att man skulle börja sparka mekaniker känns inte sannolikt, är det några som bitit ihop och kämpat trots uteblivna resultat så det just mekanikerna.

Avslutningsvis är det fortfarande lite ”I belive it when I see it”  över dagens besked att Caterham nu försöker ”satsa” sig ur krisen och inte förrän grejerna sitter på bilarna på SPA vet vi om detta är tomma ord eller inte. Det inga billiga saker att vända på denna oljetanker och man måste ju rimligen se till vad som finns att vinna i förhållande till vad det kostar.. en tionde plats i konstruktörsmästerskapet är värd ca 30 miljoner €.