Missade Williams chansen i Österrike?

Ska Williams var nöjda med en 3:e och 4:e plats i Österrike

Ska Williams var nöjda med en 3:e och 4:e plats i Österrike

Direkt efter loppet i söndags kom röster om att Williams valt en alldeles för passiv strategi under Österrikes GP. Redan vid den första rundan depåstopp stod det ganska klart att ingen av Williamsbilarna egentligen rejsade Mercedes. Normalt skulle man givetvis försökt följa Mercedes taktik för att inte bli passerade i samband med depåstoppen, istället valde man att köra vidare några varv med både Valtteri Bottas och Felipe Massa som passerades av varsin Mercedes ut på den andra stinten. Allt som hände därefter känner ju alla till, Mercedes vann dubbelt med Williams på 3:e och 4:e plats.

Valtteri Bottas gjorde ett av de snabbaste depåstoppen under Österrikes GP

Valtteri Bottas gjorde ett av de snabbaste depåstoppen under Österrikes GP

Jag kände redan innan start i söndags att läget var lite speciellt för Williams, hur skulle man ta sig an loppet, gå för seger fullt ut eller enbart säkra så många poäng som möjligt? Egentligen är det ju samma sak men samtidigt inte, Williams visste med säkerhet att Mercedes hade ett fartövertag på upp emot en halv sekund per varv och detta är inte lätt att försvara sig mot vilket gjorde att man måste fundera både en och två gånger på hur man skulle göra. Att bara huvudstupa kasta sig in i fighten med Mercedes skulle bli riskabelt då främst däckslitaget var ett stort frågetecken och lockas man då in i en fight om segern och går emot sina egna simuleringar kan detta i slutändan kosta mycket mer än det smakar. Williams måste bli bättre på att maximera sina resultat, alltför många gånger under året har det strulat trots att man i år har en bil som faktiskt är mer konkurrenskraftig än på länge. I t ex Kanada hade man ett kanonläge att vinna med Felipe Massa om man vågat lite mer från depådisken och inte tagit in brasilianaren för ett extra depåstopp. Istället hamnade Massa i ett stressat läge mot slutet och blev tvungen att chansa för att överhuvudtaget nå pallen och hur det slutade är numera välkänt.

Felipe massa i ledningen före sin team kollega Valtteri Bottas under inledningen av Österrikes GP

Felipe massa i ledningen före sin team kollega Valtteri Bottas under inledningen av Österrikes GP

I söndags var dock min upplevelse var att Williams nådde just max av sin potential, de var näst bästa teamet och tog för en gång skull de rätta besluten vilket också gav det bästa teamresultatet på mycket länge och tog dessutom Williams förbi Mclaren i konstruktörsmästerskapet. Det är ingen lätt uppgift att lägga upp rätt strategi inför ett lopp, jo om du har bästa bilen är det inga konstigheter men om du inte har det och hela tiden tvingas hitta alternativa lösningar så krävs en hel del klurande. Att våga lita till sina data och inte lockas in i något som man inte ror hem kan kanske vara den svåraste uppgiften. Det ligger ju i människans natur att hela tiden sträva efter att komma först men i en materialsport som denna så måste även många andra hänsyn tas och då kan ett resultat, som det i söndags för Williams, vara en dundersuccé.

Kan även meddela att jag varit och provkört Silverstonebanan.. i alla fall en del av den. Den är väldigt platt men i bra skick:) Mer om detta på i vår sändning inför Storbritanniens GP nästa söndag. Apropå Silverstone så kommer Jenson Button att se till att vi inte missar honom när han hedrar sin nyligen bortgångne far med en lite speciell hjälmdesign..