Nico Rosberg drygar ut i VM

Nico Rosberg vann Österrikes GP och drygade ut sin ledning i VM

Nico Rosberg vann Österrikes GP och drygade ut sin ledning i VM

Inte helt oväntat en dubbelseger för Mercedes idag också, men för en gång skull fick man jobba lite för det. Willams med Felipe Massa i pole och Valtteri Bottas från andra rutan tog, efter vissa besvär, hand om starten och såg därmed till att Mercedes inte kunde rycka ifrån i början vilket annars hade varit fallet. Via depåstoppen tog sig ändå, mycket väntat, Rosberg och Hamilton förbi och gjorde sedan på egen hand upp om segern.

Det var från början två helt olika lopp för de båda Mercedesförarna där Rosberg startade från ruta 3 medan Lewis Hamilton startade från 9:e position. En grym start från Hamilton och ett fantastiskt första varv tog dock snabbt upp Hamilton till placering just bakom sin temakollega och därmed hade han neutraliserat den nackdel hans startpositon inneburit. Under loppet kunde vi sedan höra ett flertal rapporter om att bromsarna riskerade att överhetta för Mercedesförarna vilket natuligtvis är något man behöver se över. I övrigt bevisade man återigen att årets paket är helt överlägset.

Flera noterade också att depåstoppen för Hamilton verkade ta längre tid än för Rosberg, lite märkligt kan jag tycka då åtminstone jag inte kunde se någon märkbar skillnad i deras positionering vid själva stoppet. Att tappa en sekund i respektive stopp är natuligtvis inte acceptabelt för Hamilton som också fick frågan på podiet av Mark Webber om just postionen vid depåstoppet det var något han själv tänkt på. Noggrann analys lär ske kring detta inför fortsatta race.

Valtteri Bottas tog karriärens första pallplats när han blev trea i Österrikes GP

Valtteri Bottas tog karriärens första pallplats när han blev trea i Österrikes GP

Williams fick idag äntligen ett lopp som flöt på utan missöden och apropå depåstopp så sa Claire Williams att första depåstoppet för Bottas enbart tog 2,1 sekunder vilket mycket väl kan ha bidragit till att han lyckades gå förbi Massa. Kul för Valtteri Bottas att få sin första pallplacering medan jag gissar att Felipe Massa är lite besviken över att det enbart blev en 4:e plats trots pole position i starten. Det är inte bara hos Mercedes som den interna kampen är tuff just nu.

Sergio Perez var en annan förare som gjorde en helgjuten insats, från 15:e startrutan till 6:e i mål får anses vara loppets prestation ihop med Hamiltons comeback. En smart strategi från Force India som satte Perez på hårda däck under en lång första stint där mexikanen, i många varv, höll de betydligt snabbare Mercedes-bilarna bakom. Avslutningen på supersoft var också stark där han perfekt utnyttjade en sämre utgång ur kurva 1 från Kevin Magnussen för att använda den extra effekt han fått i två varv för att köra om.

Sebastian Vettel fick bryta dagens GP efter både tekniska problem och en incident med Esteban Gutierrez

Sebastian Vettel fick bryta dagens GP efter både tekniska problem och en incident med Esteban Gutierrez

Några ord också om Red Bull som alla väntade sig skulle vara starka på ”hemmaplan”. Så blev icke fallet, tvärtom en riktigt dålig insats där Sebastian Vettel tvingades bryta ihop med båda Toro Rossobilarna medan Daniel Ricciardo ”räddade” 3 poäng efter ett skralt första varv med en fräck omkörning av Nico Hülkenberg på det sista varvet. Toro Rosso kom till Österrike med en del av ett större uppdateringspaket som troligen innebar nya luftintag till bromsarna som dock överhettade för åtminstone Jean-Eric Vergne. Inget vidare när resten av helgen, ur ett åskådarperpektiv, varit närmast perfekt. Över 100 000 åskådare fick bl a se flyguppvinsningar, gamla F1-bilar på banan och FMX bland mycket annat. Kan dock tycka att banans layout är lite i ”enklaste” laget som inte bjuder på några utmaningar för förarna, dessutom blir den något av en motorbana vilket understryks av att vi återfinner 7 Mercedesdrivna bilar i topp 10 idag.

Nu drar jag till Silverstone för lite körövningar, mer om detta inför Storbritanniens GP om två veckor.

Resultat inklusive VM-tabell efter Österrikes GP

Pos Driver                Team                   Time/Gap
 1. Nico Rosberg          Mercedes               1h27m54.967s
 2. Lewis Hamilton        Mercedes               +1.932s
 3. Valtteri Bottas       Williams-Mercedes      +8.172s
 4. Felipe Massa          Williams-Mercedes      +17.358s
 5. Fernando Alonso       Ferrari                +18.553s
 6. Sergio Perez          Force India-Mercedes   +28.546s
 7. Kevin Magnussen       McLaren-Mercedes       +32.031s
 8. Daniel Ricciardo      Red Bull-Renault       +43.522s
 9. Nico Hulkenberg       Force India-Mercedes   +44.137s
10. Kimi Raikkonen        Ferrari                +47.777s
11. Jenson Button         McLaren-Mercedes       +50.966s
12. Pastor Maldonado      Lotus-Renault          -1 lap
13. Adrian Sutil          Sauber-Ferrari         -1 lap
14. Romain Grosjean       Lotus-Renault          -1 lap
15. Jules Bianchi         Marussia-Ferrari       -2 laps
16. Kamui Kobayashi       Caterham-Renault       -2 laps
17. Max Chilton           Marussia-Ferrari       -2 laps
18. Marcus Ericsson       Caterham-Renault       -2 laps
19. Esteban Gutierrez     Sauber-Ferrari         -2 laps

Retirements

    Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Renault      59 laps
    Sebastian Vettel      Red Bull-Renault        34 laps
    Daniil Kvyat          Toro Rosso-Renault      24 laps
Drivers' championship            Constructors' championship   
 1. Nico Rosberg       165       1. Mercedes                 301     
 2. Lewis Hamilton     136       2. Red Bull/Renault         143
 3. Daniel Ricciardo   83        3. Ferrari                   98 
 4. Fernando Alonso    79        4. Force India/Mercedes      87 
 5. Sebastian Vettel   60        5. Williams/Mercedes         85 
 6. Nico Hulkenberg    59        6. McLaren/Mercedes          72 
 7. Valtteri Bottas    55        7. Toro Rosso/Renault        12 
 8. Jenson Button      43        8. Lotus/Renault              8  
 9. Felipe Massa       30        9. Marussia/Ferrari           2  
10. Kevin Magnussen    29        10. Sauber/Ferrari            0  
11. Sergio Perez       28        11. Caterham/Renault          0  
12. Kimi Raikkonen     19        
13. Romain Grosjean    8         
14. Jean-Eric Vergne   8         
15. Daniil Kvyat       4         
16. Jules Bianchi      2