Vilken skräll!!

Felipe Massa tog idag mycket överraskande pole position inför Österrikes GP

Felipe Massa tog idag mycket överraskande pole position inför Österrikes GP

Man kan inte kalla dagens kval till Österrikes GP något annat än en stor skräll. Handen på hjärtat, vem hade innan helgen trott att Williams skulle ta hela första startled efter den säsong som Mercedes haft så här långt? Riktigt kul för Felipe Massa som tog sin första pole sedan Brasiliens GP 2008 och för Valtteri Bottas som noterade sin bästa startpostion så här långt i karriären. En grym insats som legat lite i luften, nu återstår bara att se om teamet och förarna tillsammans också kan få till ett riktigt bra raceresultat också, det senare återstår.

Redan under den sista fria träningen så började det kännas lite konstigt, Mercedes totala dominans var som bortblåst men man kände ändå att de troligen hade marginal för att ta de två första startpositionerna relativt enkelt. Nu är jag iofs ganska säker på att Mercedes hade den snabbaste bilen idag men några omständigheter gjorde att teamet helt plötsligt såg mänskliga ut. Lewis Hamilton miss att banka in ett varv i sitt första försök i Q3 var en, hans snurrning i det avslutande försöket var en annan, som lite lustigt också gjorde att Nico Rosberg inte kunde fullfölja sitt avslutande försök p g a gulflaggen som kom ut. Betalt kvitterat för incidenten i Monaco skulle man kunna säga. Lewis Hamilton säger att han inte vet vad som gjorde att han helt plötsligt snurrade, men det såg misstänkt ut som ett problem med BBW och menar också att hans första varv troligen hade räckt för pole om han inte tappat ut bilen utanför banmarkeringen i kurva 8, jag är benägen att hålla med. Hur som helst så verkar hittills skottsäkra Mercedes få sin beskärda del av bekymmer och det ska bli intressant att följa fortsättningen. Kan det vara de senaste uppdateringarna som vållar bekymmer? I Kanada överhettade MGU-K på båda bilarna och idag en mycket märklig snurrning från Hamilton som såg ut att vara relaterad till bakbromsarna som i sin tur styr återvinningen med MGU-K. Givetvis enbart spekulationer från min sida men det är ändå lite intressant iakttagelse.

Lewis Hamilton startar Österrikes GP från 9:e startrutan efter ett misslyckat kval och får en tuff eftermiddag i morgon

Lewis Hamilton startar Österrikes GP från 9:e startrutan efter ett misslyckat kval och får en tuff eftermiddag i morgon

Det som hände i kvalet har nu gett oss alla möjligheter till ett klassiskt lopp med en jagande Hamilton och flera andra team som har bättre fart i racetrim än i kval, tänker främst på Red Bull där Daniel Ricciardo återigen visar att han behärskar den nya bilen bäst. Att Sebastian Vettel åker ut redan i Q2 på Red Bulls egen bana måste ses som ett stort misslyckande och inte blir det bättre för den regerande mästaren att han nu ligger under med 6-2 i den interna kvalstatistiken. Många får nu ”vatten på kvarn” och menar att vi nu får svart på vitt att Vettel enbart blivit WDC p g a en överlägsen bil. Riktigt så enkelt är det dock inte, däremot visar det att om man inte får bilen som man vill ha den så blir det svårt att vara med längst fram. Samma skulle ju faktiskt kunna appliceras på Kimi Räikkönen som inte på långa vägar hänger med Fernando Alonso och jag tror de allra flesta ändå är överens om vilka kvalitéer finländaren har som förare. Det är många små detaljer som tillsammans gör ett framgångsrikt paket och just nu saknas flera av dessa detaljer för både Vettel och Räikkönen.

Jag lämnar jobbet med en god känsla i kroppen helt övertygad om att morgondagen kan bli något att minnas från den här säsongen. Tycker även att vi mer och mer ser potentialen i det nya reglementet med varvtider som är helt acceptabla denna helg trots alldeles för hårda däck. Det märks t ex tydligt att motortillverkarna börjar få bättre ordning på sina motorenheter när det gäller leverans av effekt och körbarhet vilket i sin tur ger bättre fart och mycket bra racing.

Pos Driver                Team                 Time          Gap   
 1. Felipe Massa          Williams-Mercedes    1m08.759s
 2. Valtteri Bottas       Williams-Mercedes    1m08.846s  +0.087
 3. Nico Rosberg          Mercedes             1m08.944s  +0.185
 4. Fernando Alonso       Ferrari              1m09.285s  +0.526
 5. Daniel Ricciardo      Red Bull-Renault     1m09.466s  +0.707
 6. Kevin Magnussen       McLaren-Mercedes     1m09.515s  +0.756
 7. Daniil Kvyat          Toro Rosso-Renault   1m09.619s  +0.860
 8. Kimi Raikkonen        Ferrari              1m10.795s  +2.036
 9. Lewis Hamilton        Mercedes
10. Nico Hulkenberg       Force India-Mercedes
Q2 cut-off time: 1m09.657s                                   Gap **
11. Sergio Perez          Force India-Mercedes 1m09.754s  +0.780s
12. Jenson Button         McLaren-Mercedes     1m09.780s  +0.806s
13. Sebastian Vettel      Red Bull-Renault     1m09.801s  +0.827s
14. Pastor Maldonado      Lotus-Renault        1m09.939s  +0.965s
15. Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Renault   1m10.073s  +1.099s
16. Romain Grosjean       Lotus-Renault        1m10.642s  +1.668s
Q1 cut-off time: 1m10.821s                                    Gap *
17. Adrian Sutil          Sauber-Ferrari       1m10.825s  +1.311s
18. Esteban Gutierrez     Sauber-Ferrari       1m11.349s  +1.835s
19. Jules Bianchi         Marussia-Ferrari     1m11.412s  +1.898s
20. Kamui Kobayashi       Caterham-Renault     1m11.673s  +2.159s
21. Max Chilton           Marussia-Ferrari     1m11.775s  +2.261s
22. Marcus Ericsson       Caterham-Renault     1m12.673s  +3.159s