Hamilton starkast i Österrike…

Lewis Hamilton glad och nöjd efter att ha toppat efter den första dagens träningar på Red Bull Ring

Lewis Hamilton glad och nöjd efter att ha toppat tidlistan efter den första dagens träningar på Red Bull Ring

Formel 1:s återkomst till Österrike bjöd inte på några överraskningar resultatmässigt efter den första dagen. Mercedes toppade så klart med Lewis Hamilton ganska klart före Nico Rosberg och det är bara att förbereda sig på en fight dom två emellan både om pole och seger under förutsättning att bilarna går som de ska.

Närmast bakom var det Fernando Alonso men erfarenheten säger mig att konkurrenterna närmast bakom Alonso har mer tid att hitta än spanjoren. Tror Ferrari kvalar in ungefär som vanligt runt tredje led med båda sina bilar. Det var f ö väldigt jämnt bakom mercedes med enbart 1 sekund mellan 3:e (Alonso) och 14:e bil (Gutierrez) vilket betyder att det blir en grym fight om de sista platserna i Q3 i morgondagens kval.

Ser vi sedan till farten över en längre stint var det också, inte helt oväntat, Mercedes som såg bäst ut  med övriga fältet relativt tätt tillsammans. Undantaget är Caterham som fortsätter att sladda längst bak.

Pirelli har för tredje loppet i rad tagit med sig de mjukaste gummiblandningarna men de är som bekant ändå för hårda. Eje Elgh satt idag mellan träningarna och pratade en stund med Kamui Kobayashi och hans däcksingenjör och japanen klagade högljutt på att däcken är ”larvigt” hårda där Kobayashi fortfarande efter 8 körda varv ännu inte fått upp däcken i arbetstemperatur. Självklart beror det delvis på att Caterhams bil är den sämsta i startfältet på att generera värme i däcken men det är ändå en tydlig indikation på att årets däck inte funkar. När det dessutom är så att de ändå inte håller speciellt mycket längre än tidigare blir det ändå märkligare, det enda som då hänt är att bilarna blir onödigt långsamma. Under träningarna idag så vi flertalet förare ha problem med ”graining”, främst på bakdäcken på den mjukaste däckblandningen. Återstår att se hur detta utvecklas med mer nerlagt gummi asfalten, situationen brukar förbättras ju längre helgen lider och till på söndag kan grainingbekymren vara borta.

Red Bull Ring lovar annars gott inför söndag där vi nog kan få se ett spännande lopp med många intressanta kamper. Layouten är okomplicerad och bjuder in förarna att våga lite mer och när FIA nu äntligen valt att lätta lite på skuldbördan i varje incident mellan två förare så bör det också bjuda in till  lite goa fighter. Apropå det så ska FIA titta lite närmare på incidenten mellan Felipe Massa och Sergio Perez i Kanada senast, Force India sägs ha ny bevisning som bör tas i beaktning, naturligtvis med förhoppning om att få Perez bestraffning hävd.

Resultat FP2 Österrikes GP

Pos Driver                Team                   Time       Gap     Laps
 1. Lewis Hamilton        Mercedes               1m09.542s           37  
 2. Nico Rosberg          Mercedes               1m09.919s  +0.377s  50 
 3. Fernando Alonso       Ferrari                1m10.470s  +0.928s  40 
 4. Valtteri Bottas       Williams-Mercedes      1m10.519s  +0.977s  44 
 5. Felipe Massa          Williams-Mercedes      1m10.521s  +0.979s  39 
 6. Sebastian Vettel      Red Bull-Renault       1m10.807s  +1.265s  39 
 7. Jenson Button         McLaren-Mercedes       1m10.813s  +1.271s  44 
 8. Daniel Ricciardo      Red Bull-Renault       1m10.920s  +1.378s  36 
 9. Kevin Magnussen       McLaren-Mercedes       1m10.936s  +1.394s  45 
10. Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Renault     1m10.972s  +1.430s  39 
11. Kimi Raikkonen        Ferrari                1m10.974s  +1.432s  45 
12. Daniil Kvyat          Toro Rosso-Renault     1m11.261s  +1.719s  45 
13. Sergio Perez          Force India-Mercedes   1m11.296s  +1.754s  36 
14. Esteban Gutierrez     Sauber-Ferrari         1m11.491s  +1.949s  42 
15. Pastor Maldonado      Lotus-Renault          1m11.765s  +2.223s  30 
16. Adrian Sutil          Sauber-Ferrari         1m11.806s  +2.264s  42 
17. Nico Hulkenberg       Force India-Mercedes   1m11.935s  +2.393s  39 
18. Max Chilton           Marussia-Ferrari       1m12.229s  +2.687s  43 
19. Romain Grosjean       Lotus-Renault          1m12.262s  +2.720s  46 
20. Jules Bianchi         Marussia-Ferrari       1m12.279s  +2.737s  36 
21. Kamui Kobayashi       Caterham-Renault       1m12.937s  +3.395s  24 
22. Marcus Ericsson       Caterham-Renault       1m13.596s  +4.054s  48

På söndag kommer publiken på plats att få sig en extra godbit i form av ett antal f d Österrikiska F1-förare som visar upp lite gamla bilar på banan.. tror nog vi kan skaka fram några bilder från detta till sändningen på söndag.. Följande förare och bilar kommer att köra

Helmut Marko – 1972 BRM P160b
Dieter Quester – 1974 Surtees TS 16
Niki Lauda – 1976 Ferrari 312T2
Hans Binder – 1976 Williams FW05
Gerhard Berger – 1988 Ferrari 88C
Karl Wendlinger – 1995 Sauber C14
Alex Wurz – 1998 Benetton B198
Patrick Friesacher – 2005 Minardi PS04
Christian Klien – 2005 Red Bull Racing RB1