Allt du vill veta om en vindtunnel…

Tillbaka i Sverige igen efter en trevlig tripp över Atlanten. Ingen Formel 1 denna helg men väl Le Mans 24h som är en drömtävling jag någon gång i framtiden verkligen skulle vilja jobba med på plats. Denna helg får jag nöja med det näst bästa, kommer att finnas på Audi-forum i Stockholm för ett Le Mans-event på hemmaplan istället. Exklusiva biljetter till detta event finns att tävla om här.

Apropå Le Mans så inträffade igår på träningen en våldsam krasch när Loic Duval körde in i räcket (”Debris catch pence”) i Porschekurvorna med sin Audi E-tron R18. Dessbättre blev det enbart lindriga skador på Duval men bilen behöver byggas upp på nytt runt en ny monocoque. Blir verkligen en strid mot klockan för Joest-teamet för att hinna bli klara med bilen till Q2 senare idag. Kraschen visade också hur välbyggda dessa LMP1-bilar är när Duval klarar sej med enbart lindriga skador på ben och axel, någon 24-timmars på Le Mans blir det dock inte för fransmannen som fick startförbud av läkarna. Ganska givet beslut, ersätter gör spanjoren Marc Gene som flyttas upp från Jotasport-teamet i LMP2 och ersätts där av Mclarens testförare Oliver Turvey.

Från det ena till det andra så hittade jag även något för den ingenjörsintresserade. Sauber bjuder på en bra förklaring om hur ett av de viktigare verktygen inom racing och Formel 1 i synnerhet fungerar. Här kommer en lite film om Vindtunnelns konstruktion

Till sist så har jag läst att det förekommer rykten om att Caterham F1 ska lägga ner sin verksamhet med omedelbar verkan och att teamet inte kommer till start i Österrike till nästa helg. Det enda som jag kan säga om det är att alla indikationer som jag har är att detta inte stämmer överhuvudtaget. Klart är att teamet, av olika skäl, har det svårt ekonomiskt men som jag skrivit i tidigare inlägg så är det betydligt dyrare för ägarna att lägga ner än att köra säsongen ut.