Konsten att sticka ut i Formel 1…

Marussia försäsongstestar i Bahrain

Jules Bianchi imponerade stort med 9:e platsen i Monaco

Då och då dyker det upp förare som sticker ut och som får alla att höja på ögonbrynen lite extra. I år, eller egentligen ända sedan han kom till F1, har Jules Bianchi fångat åtminstone mitt intresse.

Den 23-årige fransmannen från Nice har gått från klarhet till klarhet sedan han kom till Marussia 2013 och krönte detta med att i söndags bärga Marussias första poäng i Formel 1.

Har de senaste dagarna haft ganska långa diskussioner om vilka förare som verkligen ”hör hemma ” i Formel 1 och på vilka grunder som dessa förare bedöms. Givetvis granskas Marcus Ericsson i år lite extra och en del har hävdat att han inte är bra nog för F1 medan jag ifrågasatt på vilka grunder man kan göra den bedömningen. Jag menar att det inte går att säga detta ännu då Ericsson haft för dåligt material de sex lopp han kört för att en rättvis bedömning ska kunna göras medan andra menar att Marcus inte visat något som ”sticker ut” så här långt och därför inte hör hemma i F1. För egen del är jag helt övertygad om att det finns få uppdrag som är svårare än att försöka imponera i en Caterham just nu. Bilen är alldeles för dålig för att kunna göra några ”imponerande” resultat, i synnerhet för en rookie med de begränsade möjligheter som finns för förberedelser i form av testning.

Daniil Kvyat har gjort en imponerande rookiesäsong så här långt

Daniil Kvyat har gjort en imponerande rookiesäsong så här långt

Av årets tre nykomlingar har två av dem, av allmänheten, fått mer än godkänt så här långt. Ryssen Daniil Kvyat har imponerat med att bli den yngste poängplockaren i F1-historien och danske Kevin Magnussen var på pallen redan i premiären då han gick i mål som trea men flyttades upp en placering till när Daniel Ricciardo diskvalificerades. Två prestationer som verkligen sticker ut och ska framhållas och så långt är jag med på resonemanget att det är den typen körning som blir avgörande för den fortsatta karriären. Marcus Ericsson har inte haft samma flyt i en överviktig bil som dessutom visat sig vara långt sämre än vad som förväntades innan säsongen och det har givetvis också präglat resultaten. Tycker ändå att loppet i Monaco visade att kapaciteten finns även om missen i kvalet drar ner betyget en aning. I Monaco hade Marcus Ericsson näst snabbaste varvtid av Renaultförarna (bara Ricc bättre), givetvis påverkar strategin men ändå ett gott tecken.

Går det då att göra någon jämförelse mellan Magnussens pallplats i Australien, Kvyats poäng och Marcus Ericssons 11:e plats i Monaco? På pappret ja, i slutändan är det alltid resultaten som räknas men hur ska Marcus Ericsson kunna köra om poäng, än mindre om några pallplatser i Caterham-bilen, det finns liksom inte på världskartan.  Istället jämförs Ericsson, med all rätt, med Kamui Kobayashi och där är den interna statistiken i kval 5-1 till japanen och 3-2 i race, siffror som också talar sitt tydliga språk.

Kevin Magnussen slutade tvåa och fixade därmed Danmarks första pallplats hittills.

Kevin Magnussen slutade tvåa i Australien och imponerade stort i sitt debutrace i Formel 1

Jag tror nog att alla är överens om att både Kevin Magnussen och Daniil Kvyat har visat att de förtjänar sin plats i Formel 1 men frågan är om någon av dem hade gjort ett bättre jobb än Ericsson (som av en del nu alltså ifrågasätts) i en Caterham. Jag är tveksam och samtidigt lika säker på att Ericsson gjort ett minst lika bra jobb som både Magnussen och Kvyat i deras bilar om han fått chansen.

Mclarens Eric Boullier sa något intressant till Autosport i veckan när han menade att Kevin Magnussen råkat ut för vad han kallade ”rookie syndrom”. Att unga förare många gånger har svårt att anpassa sig till det faktum att de nu inte kör den bästa bilen (vilket styr resultatet) istället för en bil som de är vana att vinna med.

”Kevin is facing the rookie syndrome in that they all come from single-make series, and they struggle to understand that the cars they are working to develop give them some kind of result, and if you don’t have the best car you can’t fight for the win,” Boullier said.

”This is where they most struggle.

”The rest is fine. He is settling in, he is very consistent, and his feedback is good enough to drive the engineering group around him to make the car faster.”

Marcus Ericsson har haft svårt att imponera i F1 i en alldeles för dålig bil

Marcus Ericsson har haft svårt att imponera i F1 i en alldeles för dålig bil

Detta är något som jag tror alla tre nykomlingarna har lite problem att komma underfund med och som kräver anpassning. Det går helt enkelt inte att köra fortare än vad bilen klarar och om man inte accepterar detta är det lätt att överköra för att kompensera med misstag på banan som en konsekvens. I Marcus Ericssons fall så handlar det dessutom om att kompensera för de dryga 10 kg extra som han kör runt med och det gör uppgiften ännu svårare mentalt. Ericsson vet mycket väl att han hela tiden jämförs med Kobayashi och måste hela tiden försöka leva med det faktum att en tiondel bakom japanen i ett kval är ett riktigt starkt resultat även om kvalstatistiken visar något annat. Inte lätt för en förare som kör för en framtida karriär i F1 där många stirrar sig blinda på just resultaten på pappret.