Racingbakis…

Fullt av folk på läktarna under Monacos GP igår.. idag är det lite lugnare

Fullt av folk på läktarna under Monacos GP igår.. idag är det lite lugnare

Det är nog lite bakfylla både här och där efter Monacos GP, många passade på att fira av årets upplaga med lite partaj. För egen del känner jag mig som alltid lite racingbakis dagen efter ett GP, allt är så intensivt fram till söndagen för att sedan bara stanna av helt någon dag. Det ger dock lite tid att reflektera över några saker.

Först och främst tycker jag att Monacos GP blev mycket mer underhållande än jag förväntat mig, banans speciella karaktär och utseende gör att loppen oftast blir en parad  men igår såg vi faktiskt en hel del fräcka omkörningar, några lyckade, några andra mindre lyckade. Adrian Sutil var väl den som laddade mest och trängde sig framåt för att till slut göra en ”klassiker” i inbromsningen till Nouvelle-chikanen där han tappade kontrollen på bilen och kraschade.

Det finns ett något som heter att man ”förtjänar tur” men hur är det med otur? Vi har några gubbar som inte ska köpa några lotter på tag. Ingen kan med bästa vilja i världen påstå att Sebastian Vettel har något flyt just nu, ideliga tekniska problem och gårdagen var inget undantag. Vettel fick bryta tidigt med en havererad turbo.

”Den enes död den andres bröd” heter det också och det såg ut att stämma på Kimi Räikkönen igår, bra start och direkt upp till 4:e plats för att sedan ärva 3:e platsen när Vettel bröt och finländaren var på god väg att ta en ny pallplats. Men inte heller Kimi har något vidare flyt för närvarande. Igår tvingades han in en extra gång i depån under SC efter att Max Chilton blivit lite ivrig när han skulle ”ovarva sig” bakom säkerhetsbilen och skadat Räikkönens ena bakdäck och därmed var den dagen förstörd..

Marussias Jules Bianchi jagar bakom Caterhams Kamui Kobayashi.. Bianchi tog igår Marussias första VM-poäng hittills.

Marussias Jules Bianchi jagar bakom Caterhams Kamui Kobayashi.. Bianchi tog igår Marussias första VM-poäng hittills.

Mercedes får ursäkta men gårdagens man var utan tvekan Jules Bianchi som i en Marussia-bil körde till sig 9:e plats, en av de bättre individuella prestationerna jag sett på länge. Många retade upp sig på att Bianchis ”femsekundersstraff” inte kostade mer. Straffet han fick, för att ha ställt sig fel i gridrutan innan start, var bara fem sekunder och kan antingen läggas på racetiden i samband med ett depåstopp eller, om man inte har något depåbesök kvar, på sluttiden i mål. Framförallt var inte förseelsen värd mer än ett tidstillägg på fem sekunder. Bianchi gick i mål som 8:a men blev nia efter att tiden justerats. En mycket bra insats och han håller på att köra till sig ett riktigt bra kontrakt i framtiden och jag gissar att han adress inom snar framtid kommer vara hos Ferrari.

Marcus Ericsson mot tangerat bästa resultat för Caterham hittills.. Ericsson gick i mål som 11:a

Marcus Ericsson mot tangerat bästa resultat för Caterham hittills.. Ericsson gick i mål som 11:a

Marcus Ericsson då? En riktigt stark körning till 11:e plats av Marcus som inte satte en fot fel under loppet. En viktig revansch och välbehövligt både för sitt anseende och självförtroendet. Vi har alla också kunnat läsa att Tony Fernandes lagt ut Caterham till försäljning vilket mycket väl kan vara sant men som inte behöver betyda så mycket just nu, framförallt tror jag inte ett dugg på den prislapp som figurerar i vissa tidningar. Att sälja ett Formel 1-team är en lång process och en försäljning känns inte aktuellt förrän efter avslutad säsong.

Nico Rosberg före en jagande Lewis Hamilton under Monacos GP

Nico Rosberg före en jagande Lewis Hamilton under Monacos GP

Sist men inte minst några ord också om rivaliteten hos Mercedes, vi närmast tjatade om det i sändning, både före och under loppet, men det är inte så konstigt. Det är ganska uppenbart att det inte är friktionsfritt mellan de båda förarna Lewis Hamilton och Nico Rosberg. Det man kan notera är också de båda killarnas olika attityd till den uppstådda situationen där Hamilton är mycket verbal och har blivit en riktigt citatmaskin medan Rosberg bara tiger och ler. Det senaste vi kunnat läsa om den historien är att det hela började koka över redan i Barcelona när Lewis Hamilton gick emot teamets uppgjorda plan och skruvade upp effekten mot slutet av racet för att klara sig från att bli omkörd av Rosberg (har vi hört det förr?) Detta föranledde Nico Rosberg att tycka han blivit osportsligt behandlad av Hamilton och krävt en ursäkt. Den senaste tidens uttalanden från Hamilton väcker dock några frågor.. Hur är hans ställning hos Mercedes? Vad är det som gör att en förare som vunnit fyra lopp i rad och totaldominerat sin teamkompis ändå hela tiden låter som om allt håller på att gå åt skogen, t o m när han vinner? Det som också är fascinerande i denna historia är Toto Wolffs totala lugn, han utstrålar kontroll och upprepar hela tiden att båda förarna vet vad som är bäst för teamet men att man även i fortsättningen låter Hamilton och Rosberg göra upp på banan. Tycker faktiskt att Wolff är vassare på detta än vad Christian Horner var under fjolåret när relationen mellan Mark Webber och Sebastian Vettel eskalerade. Vi kan dock alla var fullt klara över att alla medel just nu är tillåtna och fighten om VM-titeln mellan Nico Rosberg och Lewis Hamilton mycket väl kan sluta i tårar vi något tillfälle, kanske t o m skulle behövas för att lugna ner situationen en aning. Själv tänker jag sitta på första parkett och njuta för årets säsong kommer att  gå till historien som en klassiker.

Ja just det.. Nu har även Fernando Alonso sällat sig till dom som tycker att Pirellis däck i år är för hårda och gör bilarna onödigt långsamma – Jag håller med!