Mercedesgate i Monaco…

Nico Rosberg har hamnat i hetluften efter anklagelser om att avsiktligt ha kört av för att få ut gulflagg under kvalet till Monacos GP

Nico Rosberg har hamnat i hetluften efter anklagelser om att avsiktligt ha kört av för att få ut gulflagg under kvalet till Monacos GP

Det blev en andra raka pole position för Nico Rosberg här i Monaco, men det stora samtalsämnet är på vilket sätt. Rosberg gick ut bland de första i sitt avslutande försök med någon enstaka minut kvar av Q3 och såg ut att bromsa på sig in i kurva 6 vid Mirabeau och såg därmed till att gulflaggen kom ut och hindrade någon annan från att förbättra sina tider. Eftersom Rosberg vid det laget hade pole så räddade den incidenten ironiskt nog honom från att bli bortpetad från förstaplatsen vilket t ex Lewis Hamilton hade stora möjligheter att göra.

Givetvis dök frågan upp om Nico Rosberg gjort detta med avsikt då hans läge på banan inte var det mest gynnsamma med de allvarligaste konkurrenterna bakom och med stora möjligheter att hota hans poletid. Vad Lewis Hamilton tyckte var rätt uppenbart på presskonferensen efteråt, han riktigt kokade av ilska och jag gissar att Rosbergs och Hamiltons förmodade vänskap fått sig ordentlig törn. Samtidigt är det, som Eje Elgh menade i sändning, oerhört svårt att iscensätta en sådan här grej med avsikt och samtidigt få det att verka trovärdigt och även om jag vet att många redan dömt Rosberg på förhand så är jag inte lika övertygad. Domarna har valt att titta på det som hände för att undersöka om det är något som ska bestraffas. Frågan är bara hur man bevisar en sådan sak, jag gissar att det enda som domarna kan göra är att titta på telemetrin och utifrån detta komma fram till om något är straffbart. Skulle det på datan visa sig att Rosberg bromsat, låt oss säga, 10 meter senare än alla andra gånger in i den kurvan ( ett exempel på flera scenarier) finns det ju anledning och tro att det inte var en tillfällighet eller ett misstag. Mercedes Toto Wolf tycker i alla fall att det är närmast löjligt att beskylla Nico Rosberg för att medvetet få ut gulflagg i detta kritiska läge under kvalet, återstå att se vad domarna tycker…

Hur som helst kommer inget besked förrän senare i kväll då domarna ska höra de inblandade kl 17.15 och ett beslut kan då inte väntas förrän framåt 22-tiden. Det fanns ju en hel del annat att för domarna att kolla förutom Rosbergs ”misstag”.

Något man redan rett ut är vem som var skyldig i kollisionen mellan Marcus Ericsson och Felipe Massa där Ericsson inte helt oväntat bedömdes som vållande och har fått 2 straffpoäng och måste dessutom starta morgondagens race från depån. Situationen som sådan hade dock kunnat undvikas och där är inte Felipe Massa helt oskyldig där brasilianaren också fick betala ett dyrt pris för att inte underlätta omkörningen. Marcus Ericsson var på ett flygande varv medan Massa körde långsamt och även om Massa lämnade plats så blev det en onödigt riskabel situation som slutade med att båda fick avbryta kvalet. Detta fråntar dock inte Marcus Ericsson ansvaret att få ner farten i tid men min uppfattning är att han klarat kurvan om inte Felipe Massa befunnit sig på den plats han gjorde vid just det här tillfället.

Ett högst preliminärt resultat kval Monacos GP

Pos Driver                Team                  Time       Gap    
 1. Nico Rosberg          Mercedes              1m15.989s         
 2. Lewis Hamilton        Mercedes              1m16.048s  +0.059s
 3. Daniel Ricciardo      Red Bull-Renault      1m16.384s  +0.395s
 4. Sebastian Vettel      Red Bull-Renault      1m16.547s  +0.558s
 5. Fernando Alonso       Ferrari               1m16.686s  +0.697s
 6. Kimi Raikkonen        Ferrari               1m17.389s  +1.400s
 7. Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Renault    1m17.540s  +1.551s
 8. Kevin Magnussen       McLaren-Mercedes      1m17.555s  +1.566s
 9. Daniil Kvyat          Toro Rosso-Renault    1m18.090s  +2.101s
10. Sergio Perez          Force India-Mercedes  1m18.327s  +2.338s
                          Q3 cut-off time:      1m17.755s  **     
11. Nico Hulkenberg       Force India-Mercedes  1m17.846s  +1.492s
12. Jenson Button         McLaren-Mercedes      1m17.988s  +1.634s
13. Valtteri Bottas       Williams-Renault      1m18.082s  +1.728s
14. Romain Grosjean       Lotus-Renault         1m18.196s  +1.842s
15. Pastor Maldonado      Lotus-Renault         1m18.356s  +2.002s
16. Felipe Massa          Williams-Renault                        
                          Q2 cut-off time:      1m18.616s*        
17. Esteban Gutierrez     Sauber-Ferrari        1m18.741s  +1.184s
18. Adrian Sutil          Sauber-Ferrari        1m18.745s  +1.188s
19. Jules Bianchi         Marussia-Cosworth     1m19.332s  +1.775s
20. Max Chilton           Marussia-Cosworth     1m19.928s  +2.371s
21. Kamui Kobayashi       Caterham-Renault      1m20.133s  +2.576s
22. Marcus Ericsson       Caterham-Renault      1m21.732s  +4.175s