Roland Ratzenberger – den bortglömda kraschen på Imola

Roland Ratzenberger i sin Simtek-bil

Roland Ratzenberger i sin Simtek-bil

Idag är det Valborgsmässoafton, en stor dag i Uppsala som många kanske känner till. Själv betecknar jag den mer som ett slags amatörernas afton men visst är det trevligt att fira vårens ankomst med lite extra festligheter.

Roland Ratzenberger

Roland Ratzenberger

Valborg i Formel 1-sammanhang är något helt annat, speciellt om vi backar 20 år. Helgen den 29/4-1/5 1994 är kanske den svartaste helgen i F1-historien, åtminstone den värsta i modern tid med tre mycket allvarliga krascher där två av dem fick dödlig utgång. De allra flesta vet att Ayrton Sennas liv tog slut den första maj 1994 men det var ju som sagt ytterligare en förare som fick sätta livet till. Österrikaren Roland Ratzenberger kraschade svårt på kvalet i sin Simtek-bil efter att framvingen gått sönder i hög fart. Ratzenbergers bil gick hårt in i muren i Villeneuve-kurvan och det var otäcka bilder när bilen kom glidande ut på banan igen med en livlös Roland Ratzenberger i bilen. Huvudet slängde fram och tillbaka och från TV-soffan förstod man direkt att detta var allvarligt..

Det var närmast overkligt att sitta och lyssna på kommentatorerna prata om säkerheten i bilarna, efter Rubens Barrichellos krasch dagen innan där brasilianaren klarade sig med en fläskläpp men i övrigt helt oskadd, samtidigt som det kommer bilder där Ratzenberger rammar muren i mycket hög fart. Vid tidpunkten hade man heller ingen aning om vad som skulle hända dagen efter.

Min kollega i kommentatorsbåset sedan 2002, Eje Elgh, var på plats på Imola denna olycksdrabbade helg, på den tiden för TV4:s räkning. Eje kände dessutom Roland Ratzenberger väl efter att ha tävlat både med och mot honom under många år i bl a Japan och är kanske den svensk som kände Roland Ratzenberger bäst…

- Njaa, det vet jag inte, men visst, vi umgicks mycket under några år. Framförallt i Japan.

När hörde du talas om Roland Ratzenberger för första gången?

- Roland gjorde ett namn för sig själv i standardvagn för BMW, och det var då jag hörde talas om honom första gången. Jag vet i efterhand att han körde F Ford och sånt innan, men då hörde jag inget om honom. Sen kom han till Japan, och då blev vi bekanta.

Hur skulle du beskriva Roland Ratzenberger, vem var han kort och gott?

- Jag skulle vilja använda mig av boxningstermen “slugger”. Inte så negativt som det låter dock, men han var en tjurig typ som aldrig gav upp. Bara grävde sig fram. Han var ingen finsnickare med finess, men han var mycket modig, och det kompenserade för vissa andra tillkortahavanden.

Ni körde många lopp tillsammans, inte minst på Le Mans…

- Vi delade bil både i GroupC och i något standardbilslopp. I Group C körde vi Porsche 962 ihop i Japan, och vi körde även en sådan bil till 3:e plats i Daytona 24 timmars. Vi körde dessutom Toyota group C ihop i Japan, och på Lemans tillsammans med Eddie Irvine.

Vad minns du av den ödesdigra dagen på Imola för exakt 20 år sedan?

- Jag pratade faktiskt med Roland strax innan han hoppade ner i bilen. Tyvärr var det inget positivt samtal, då han var mycket missnöjd över bilen och situationen i teamet. I övrigt minns jag inget mer än vad jag såg på TV bilderna av smällen. Jag såg direkt att det var riktigt illa, och befarade det värsta. Tyvärr var det ju sant.