Det gäller att ha rätt inställning(ar)…

Sebastian Vettel i Kina

Sebastian Vettel fick inte allt att stämma i Kina

I kommentarerna efter Kinas GP har vi kunnat läsa oss till att det var många av förarna som hade problem med bilens inställningar under racet. Inte så konstigt med tanke på att det regnade under FP3 och kval medan det var torrt under loppet. Detta innebär i praktiken att det blev lite av en gissningslek, hur man ville ha bilen i blött under lördagen som även skulle fungera i torrt under söndagen. För att denna kompromiss ska fungera någorlunda krävs givetvis en i grunden bra bil vilket t ex Mercedes har. Syntes ju ganska tydligt att både Hamilton och Rosberg hade konkurrenskraftigt material oavsett väder.

Men faktum var att det skiljde sig en hel del i hur man lyckas optimera även hos de stora teamen, typ Mercedes, Red Bull och Ferrari. Se bara på skillnaden mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg denna helg där Hamilton faktiskt var närmast överlägsen sin teamkamrat över tre dagar. Samma sak i Ferrari där Kimi Räikkönen hade jätteproblem medan Fernando Alonso fick ut max ur Ferrari-bilen och hamnade på pallen. Hos Red Bull var skillnaden inte lika stor men Ricciardo var definitivt den starkare av de två.

Kimi Räikkönen var inte lika snabb som Fernando Alonso i Shanghai

Kimi Räikkönen var inte lika snabb som Fernando Alonso i Shanghai

Läser man då lite av vad som sägs i efterhand så säger Kimi Räikkönen att hans körstil inte passade i Kina och blev ganska ordentligt frånåkt. Hos Red Bull menar man att Sebastian Vettel inte fick till inställningarna till 100% och slet ut däcken på tok för snabbt medan Nico Rosberg, under större delen, av helgen inte var helt bekväm med bromsarna. Små detaljer gör ganska stora skillnader i hur förarna lyckas prestera och det visar hur komplext det kan vara, speciellt en sådan helg som vi hade i Shanghai med en bana som dödar framdäck, låga temperaturer och dessutom regnkval följt av ett torrt race.

Angel Baena (t v) och Marcus Ericsson hade många viktiga beslut att ta under helgen i Kina..

Angel Baena (t v) och Marcus Ericsson hade många viktiga beslut att ta under helgen i Kina..

Att det krävs stor erfarenhet i sådana här lägen, som i Kina, (även om det inte är någon garanti) visade sig inte minst hos Caterham där Marcus Ericsson och hans ingenjör gick bort sig ganska rejält medan Kobayashi o Co på den andra sidan garaget klarade uppgiften betydligt bättre. Ericssons bil understyrde, som jag rapporterat tidigare, egentligen hela tiden med graining som resultat och hade givetvis ingen fart alls. Teamet tvingades till lite extraordinär taktik för att rädda vad som räddas kunde med de två avslutande stinten på mjuka däck vilket gav några riktigt snabba tider de två första varven men sedan var det samma visa igen. Inte blev det heller bättre av att man tvingades byta framvinge på Marcus bil precis innan start p g a ett missöde när bilen rullades fram till gridplatsen.

Vet att det är många som tvivlar på Marcus Ericssons förmåga och sett till resultaten så här långt så är detta helt naturligt. Tror dock att det är alldeles för tidigt att göra några bedömningar då det gått för lite tid av den här säsongen som dessutom innehållit på tok för mycket tekniska problem. Just nu är det ingen tvekan om att Kamui Kobayashi är den som lyckas vara närmast max av vad Caterhambilen är kapabel av och det är på detta område Marcus behöver förbättra sig. Ökad flexibilitet när allt inte stämmer, förmåga att extrahera det som finns att tillgå från bilen och inte minst erfarenhet av att ta kritiska set up-beslut som nu senast i Shanghai.

Det hela är en inlärningsprocess och den måste få ta lite tid och jag har till många, som frågat vad vi kan man förvänta av Marcus Ericsson denna säsong, svarat att det dröjer säkert till efter Kanada innan vi på allvar kan börja se rejäla framsteg på dessa områden. Körmässigt (vilket är en ganska liten del i det stora hela) är det inga som helst problem med som jag ser det, men det spelar ingen roll hur bra du är på att köra fort om du inte har en bil som går att köra fort med. Det var därför vi, i vissa stall, i Shanghai, såg att det varierade väldigt mellan två förare i exakt likadana bilar – det gäller som sagt att rätt inställning(ar)!