Tredje raka för Hamilton i Kina…

Lewis Hamilton i Kina

Lewis Hamilton överlägsen vinnare av Kinas GP

Det blev som väntat en promenadseger för Lewis Hamilton här i Shanghai. Britten har verkligen hamnat i zonen och kontrollerade loppet från start till mål och kunde t o m kosta på sig att göra en extra lång första stint och ändå hålla avståndet till de jagande bilarna. När det dessutom var så att hans värste konkurrent, rent fartmässigt, Nico Rosberg stötte på patrull i början på loppet blev uppgiften naturligtvis lite enklare. Stark ändå av Rosberg att köra sig till andraplats trots avsaknads av telemetri, en dålig start och kontakt med Bottas i första kurvan.

Fernando Alonso under träning i Kina

Fernando Alonso tog en stark tredjeplats i Kinas GP

Fernando Alonso visade idag vilken klass han håller, valde en fungerande strategi, rätt set up och dessutom aggressiv vid precis rätt lägen under loppet. Ferrarin såg bättre ut här i Kina än vad den gjorde i Bahrain, åtminstone för Alonso, men fortfarande har man en bra bit fram till täten på permanent basis. Kimi Räikkönen får försöka glömma den här helgen och komma igen i Spanien om tre veckor.

En jobbig helg för Marcus Ericsson i Shanghai

En jobbig helg för Marcus Ericsson i Shanghai

Marcus Ericssons helg blev mer eller mindre nattsvart med brist på fart i både kval och race. Loppet blev närmast en pina då man gick vilse med inställningarna, som blev lite av en gissningslek med blött kval och ett torrt race att vänta. Detta är en erfarenhetsfråga, att välja rätt i sådant läge, och det saknas en hel del av den varan både hos Marcus och hos hans ingenjör Angel Baena. Nu understyrde bilen precis hela tiden och framdäcken ”grainade” från varv två på varje stint och gjorde det mycket svårt att prestera några varvtider. Kobayashi, på den andra sidan garaget, valde en annan inställning på bilen och hade inte alls samma problem med understyrning. Det är självklart förarens ansvar att tillsammans med ingenjören ställa in bilen på rätt sätt men det är ingen lätt uppgift och dagens race får hamna på erfarenhetskontot. En klen tröst är dock att Marcus inte var ensam med detta, har sällan sett en så uppgiven Jenson Button efter loppet förklara att han aldrig kört med så brant vinkel på framvingen tidigare utan att komma tillrätta med sina ”graining-bekymmer”. Hos Button, med sina 251 GP:n under bältet, saknas minsann inte rutin från liknande  situationer under karriären.

Dagens miss var annars att loppet flaggades av ett varv för tidigt, då detta likställs med rödflagg så backas resultatet ytterligare ett varv till sista gången ledaren passerade linjen innan flaggan kom ut. Kinas GP blev därför bara 54 varv istället för 56. Extra snöpligt för Kamui Kobayashi som fightades frenetiskt med Jules Bianchi om 17:e plats och som på 56:e varvet också kom förbi och var före i mål när loppet skulle flaggats av.. Turligt nog hade detta ingen betydelse för ställningen i konstruktörsmästerskapet där Marussia fortfarande ligger före Caterham efter Chiltons 13:e plats i Bahrain.